دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اگر دمکراتها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در روز سه شنبه هفتم نوامبر(16 آبان) به پیروزی برسند نانسی پلوسی اولین گزینه برای رهبری مجلس نمایندگان است.

به این ترتیب او اولین زن در تاریخ آمریکا خواهد بود که در جایگاه ریاست مجلس نمایندگان قرار می‌گیرد. پلوسی در مقایسه با هیلاری کلینتون نامزد شناخته شده و جنجالی دمکراتها، چندان در میان افکار عمومی‌ آمریکا شناخته شده نیست.

اما به عنوان نماینده حوزه انتخاباتی سن فرانسیسکو که حوزه‌ای ‌لیبرال است در صورت پیروزی به نماینده‌ای جنجالی تبدیل می‌شود.به دلیل همین موقعیت، جمهوری‌خواهان در تبلیغات انتخاباتی خود پلوسی را نماد همه مواردی تصویر می‌کنند که رأی‌دهندگان آمریکایی از آن وحشت دارند.

از جمله این موارد که جمهوری‌خواهان در تبلیغات خود به پلوسی منتسب می‌کنند افزایش مالیات، کمک به مهاجران غیرقانونی و حمایت از ازدواج هم‌جنس‌گرایان است.
اما در حزب دمکرات پلوسی نماد امید به بازگشت این حزب به قدرت و تصاحب جایگاه ویژه است.

پلوسی در نطق‌های انتخاباتی خود کارهای صد روز اول مجلس نمایندگان آمریکا بعد از به اکثریت رسیدن دمکراتها را این‌گونه اعلام کرده است:  تصویب قوانین برای شکستن رابطه میان لابی کنندگان و قانونگذاران، به اجرا درآوردن همه توصیه‌های کمیته 11 سپتامبر، افزایش حداقل دستمزدها، توسعه تحقیقات درباره سلولهای بنیادی.

او تلاش برای استیضاح جورج بوش را رد کرده است.عقاید و افکار پلوسی او را در منتهی الیه چپ حزب دمکرات قرار می‌دهد.او یکی از 126 نماینده دمکراتی بود که در مجلس نمایندگان علیه استفاده از زور در عراق در سال 2002 رأی دادند.

اما بعد از شروع این جنگ او به همه طرح‌ها و لوایح برای تأمین مالی جنگ رأی مثبت داد.او مغز متفکر استراتژی موفق حزب دمکرات برای ناکام گذاشتن طرح بوش برای تغییر نظام تأمین اجتماعی از طریق خصوصی‌سازی نسبی بود.همچنین قدرت پلوسی در جمع‌آوری کمکهای مالی برای تبلیغات انتخاباتی هم بی‌نظیر است.

این نامزد دمکرات که مادر پنج فرزند است در این انتخابات بیش از هر نامزد دیگری کمکهای مالی برای تبلیغات جمع کرد.اگر او در نتیجه این انتخابات به ریاست مجلس نمایندگان برسد و این کرسی را از دنیس‌ هاسترت رئیس جمهوری‌خواه این مجلس تحویل بگیرد، بر اساس قانون اساسی آمریکا بعد از معاون رئیس جمهور اولین مقامی‌خواهد بود که در شرایط غیرمنتظره به‌جای رئیس جمهور خواهد نشست.

پلوسی در جایگاه رئیس مجلس نمایندگان اختیارات زیادی دارد که از جمله آن منصوب کردن رؤسای کمیته‌های قضایی و اطلاعاتی کنگره است.این زن 66 ساله پیش از این یعنی در سال 2002 هم وقتی به عنوان اولین زن رهبری اقلیت دمکرات را در مجلس نمایندگان به عهده گرفت نام خود را در تاریخ سیاسی آمریکا ثبت کرد.

کد خبر 7570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز