یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

گروه بین الملل: رای دهندگان آمریکایی معمولا به حزب حاکم رای می‌دهند و چندان به دنبال تغییر نیستند.

  اما این بار در انتخابات میان دوره‌ای کنگره جمهوریخواهان حاکم تقریبا هیچ شانسی برای پیروزی دوباره و حفظ اکثریت در کنگره ندارند.

 در این میان جنگ عراق که دو سال پیش جورج بوش را برای بار دوم به کاخ سفید فرستاد اکنون دلیل اصلی شکست جمهوریخواهان است. سه روز قبل از انتخابات آمار و ارقام جدید بازار کار آمریکا که به سرعت به سراسر جهان مخابره شد نشان داد که بیکاری در این کشور به پایین‌ترین حد در پنج سال گذشته رسیده‌است.

 به این ترتیب شرایط اقتصادی به گونه‌ای نیست که رای دهندگان آمریکایی را از حزب حاکم ناامید کند. اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم آمریکا باور ندارند که جنگ عراق ارزش این همه تلفات و خسارات را برای آمریکا داشته‌باشد. به عبارت دیگر آنها می‌گویند که بوش با شروع جنگ عراق یک آشوب واقعی به راه انداخته و اکنون نمی‌داند چگونه از این آشوب خلاص شود.

اما بوش چند روز مانده به انتخابات در تکنیکی که آن را به کارل روو رییس ستاد تبلیغات جمهوریخواهان در شش سال گذشته متعلق می‌داند، دمکرات‌ها را به نداشتن برنامه و استراتژی مشخص درباره عراق متهم کرد. این تکنیک روو است که به نقطه قوت مخالفان از نقطه ضعف خود حمله می‌کند.

اما این بار این تکنیک جواب نمی‌دهد چون به نظر می‌رسد افکار عمومی آمریکا تصمیم خود را گرفته‌است.  نظرسنجی‌های آستانه انتخابات نشان می‌دهد که تنها 26 درصد آمریکایی‌ها بر این باورند که بوش طرح روشنی برای مقابله با اوضاع عراق تدوین کرده است.


دمکرات‌ها درباره عراق و جنگ با تروریسم اتفاق‌نظر و یکدستی آرا ندارند اما درست در مقابل آنها  موضع جمهوریخواهان در این باره مشخص است و رای دهندگان می‌دانند نظر کاندیداهای حزب حاکم در این باره چیست.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 41درصد آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که دمکرات‌ها بعد از پیروزی در انتخابات شمار سربازان این کشور را در عراق کاهش می‌دهند و 40درصد هم بر این باورند که دمکرات‌ها سربازان آمریکایی را از عراق خارج می‌کنند. به این ترتیب بیش از 80 درصد رای دهندگان آمریکایی بر این باورند که دمکرات‌ها بعد از به قدرت رسیدن، سیاستها و برنامه‌های دولت بوش و جمهوریخواهان را تغییر می‌دهند.


به این ترتیب این آخرین تاکتیک تبلیغاتی جمهوریخواهان که مغز متفکر تبلیغاتی چون کارل روو دارند اثر چندانی نخواهد داشت.

 خود روو هفته گذشته در یکی از گردهمایی‌هایی تبلیغاتی جمهوریخواهان خطاب به رای دهندگان گفت:‌ انتخاب با شماست دمکرات‌ها در روزهای سخت با شما نیستند. اما روزهایی که آمار تلفات به سرعت در حال رشد نظامیان ‌آمریکایی در عراق خبر اول رسانه‌های دنیاست برای آمریکایی‌ها روزهایی سخت است و شاید سخت تر از آن برایشان بی‌معنی باشد.

کد خبر 7384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز