همشهری آنلاین: سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش اول اسفند مدیرکل آژانس را در باره برنامه هسته‌ای ایران، فاقدمطلبی جدید دانست

و تاکید کرد که ایران در چارچوب تعهدات حقوقی و مطابق با پادمان و ان پی تی با آژانس همکاری می‌کند.  

علی اصغر سلطانیه ساعتی پس از انتشار گزارش محمد البرادعی به خبرنگار ایرنا در وین گفت: این گزارش نشان می‌دهد که بازرسی‌ها در ایران در حال حاضر به طور عادی انجام می‌شود و عملا بازرسی‌ها عادی شده است.

سلطانیه افزود: اگر چه گفته شده است که ایران غنی سازی را تعلیق و پروتکل را نیز تصویب نکرده است، اما این‌ها مطالب جدیدی نیست و به کرات دلایل حقوقی و فنی خود درباره این موارد را ارایه کرده‌ایم.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: ایران به طور کامل با آژانس همکاری خواهد کرد اما این همکاری تنها در چهارچوب تعهدات حقوقی و مطابق با پادمان و ان پی تی خواهد بود.

وی گفت: بنابر این بدیهی است که ایران فراتر از تعهدات حقوقی، کاری انجام نمی‌دهد و توجیهی برای درخواست‌های اینگونه وجود ندارد.

سلطانیه همچنین در مورد آن بخش از گزارش البرادعی که از اجرا نشدن مفاد کد 3.1 سخن گفته است، اظهارداشت: ایران نزدیک به دو سال و نیم پروتکل را داوطلبانه اجرا کرد و توقف آن نیز پس از ارجاع مساله به شورای امنیت صورت گرفت.

بنابر این، درباره این مساله باید آنهایی پاسخ دهند که با درگیر کردن این شورا باعث توقف اجرای پروتکل در ایران شدند.

وی تاکید کرد: با توجه به آنکه‌ایران مدالیته توافق شده را به طور کامل انجام داده است از آژانس و مدیر کل آن انتظار می‌رود مطابق آخرین پاراگرف آن سند، بازرسی‌ها را همانگونه که اکنون انجام می‌شود عادی اعلام کند و به بحث‌های تکراری در شورای حکام پایان دهد.

کد خبر 75664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز