عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به شفافیت داوطلبانه رای گفت: ما نماینده مردم هستیم و نباید امر پنهانی از مردم داشته باشیم.

فاطمه مقصودی

همشهری آنلاین گروه سیاسی: مطالبه شفافیت در ادوار مختلف مجلس وجود داشته اما در مجلس دهم و یازدهم به اوج خود رسید. تا جایی که نمایندگان مجلس یازدهم مصوبه شفافیت قوای سه گانه را تصویب کردند اما با طولانی شدن روند بررسی آن در مجمع خود به شکل داوطلبانه آرا را در سایت پالیران اعلام می‌کنند. البته شماری نمایندگانی که برای این طرح داوطلب شدند ۱۶۴ نماینده است.

 فاطمه مقصودی نماینده بروجرد از جمله همین نمایندگان است که درباره علل اهمیت شفافیت دستگاه‌ها به همشهری آنلاین گفت: علت اینکه آرا را شفاف کردیم مطالبه مردمی است. شفافیت عنصر مهمی در دستگاه‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر است و مردم نیز خواستار شفاف شدن امور و رای نمایندگان خود هستند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که در هر موضوعی نماینده چه رای و نظری دارد تا بتوانند قضاوت صحیح‌تری درباره او داشته باشند. ما هم نماینده مردم هستیم و نباید چیز پنهانی از مردم داشته باشیم.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها ادامه داد: هر چند این شفافیت ممکن است پیامدهایی داشته باشد و برخی شیطنت کنند و نماینده را تحت فشار قرار دهند یا رای را به شکل دیگری مطرح کنند. به طور مثال در مقطعی به موضوعی رای بدهیم که صلاح و اقتضای شرایط باشد اما فرضا شش ماه دیگر از آن رای مانور دهند و علیه نماینده استفاده کنند. به هر حال رقبای زیادی داریم و این مسائل هم وجود دارد.

مقصودی افزود: نمایندگان برای شفافیت‌ آرا پیش‌قدم شدند اما مطالبه مجلس این است که دیگر دستگاه‌ها و نهادها نیز در عرصه‌ها مختلف شفاف شوند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این شفافیت باید در همه وجوه زندگی مسئولان وجود داشته باشد. شفافیت فقط رای نماینده نیست بلکه خروجی کار نماینده، فعالیت و پیگیری‌ها اوست. مردم راحت می‌فهمند که مسئولی چگونه کار می‌کند و زدوبند دارد یا نه، زندگی ساده‌ای دارد یا اهل اشرافی‌گری است. اما وقتی هم که برخی بر شفافیت رای اصرار داشتند ما هم آرا خود را شفاف کردیم.

نماینده بروجرد درباره فواید شفافیت در حوزه‌های مختلف ادامه داد: باید توجه داشت که شفافیت قوای دیگر نیز به کارآمدی سیستم کمک می‌کند. برخی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها ممکن است برای مردم مبهم و نامفهوم باشد و برای اینکه این ابهامات برطرف شود باید شفافیت بر نهادها حاکم شود. نماینده‌ها قبل از اجرایی شدن مصوبه مجلس به شکل داوطلبانه این اقدام را انجام دادند و هیچ ابایی نداریم که برخی از این موضوع سوءاستفاده کنند. شفافیت یعنی راستی و می‌فرماید که نجات در راستی است. هر چند که برخی مسائل امنیتی نیاز به شفافیت ندارد یا مسائلی که تا انجام شود لازم نباید کسی از آن آگاه شود. باید تدابیری اندیشیده شود که مسائل اینچنینی نیز در شفافیت لحاظ شود.   

کد خبر 755130
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • اشکان IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    7 2
    فاطمه خانم در نهایت نماینده 20 درصد از مردم شهرت هستی. 80 درصد همشهری های شما بی نماینده اند.