محققان دریافتند که بافندگان محلی، مطابق با سنت‌های طراحی منطقه‌ای خود، ویژگی‌هایی به اونکو، لباس مخصوص اینکاها اضافه کرده‌اند که با جایگاه اجتماعی صاحب لباس در تناسب بوده است.

لباس اینکا اونکو

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از the-past، اینکا اونکو (Inca unku) نوعی تونیک و در زمان امپراتوری ایناکاها، لباسی استاندارد بود. این لباس دست‌باف، با مشخصات و ویژگی‌های خاصی، به عنوان نمادی از قدرت امپراتوری، توسط مقامات بلندپایه پوشیده می‌شد. 

امپراتوری اینکا (۱۴۳۸ – ۱۵۳۳ میلادی)، یک امپراتوری از مردم بومی (سرخ‌پوست) در آمریکای جنوبی بود. این امپراتوری در بیشترین پهناوری خود، کشورهای امروزی پرو، اکوادور، بولیوی، و بخش‌هایی از آرژانتین، شیلی و کلمبیا را دربرمی‌گرفت.

مطالعه‌ای جدید روی یک اونکوی کشف شده در گورستانی در کالتا ویتور واقع در شمال شیلی، صدها مایل دورتر از پایتخت اینکاها، کوسکو، نشان می‌دهد که اگرچه این نمونه از دستور طراحی کلی پیروی می‌کند و دارای جزئیات معمول لباس اینکاها است، اما تفاوت‌های ظریفی هم دارد. 

بیشتر بخوانید:

این تفاوت‌ها شامل استفاده از رنگ قهوه‌ای بسیار تیره به جای مشکی معمولی برای الگوی شطرنجی اونکو و افزودن نوارهای توپر در الماس دور گردن است. محققان می‌گویند که این عناصر توسط بافندگان محلی به لباس اضافه شده است و مطالعه این الگوها، به آن‌ها برای درک الگوی فشن در سرزمین اینکاها کمک می‌کند. محققان این لباس را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و اعتقاد بر این است که یکی از اعضای بسیار محترم نخبگان اینکا در آن دوره زمانی آن را پوشیده شده است.

کد خبر 754243
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha