دانشمندان در یک غار، آثاری از مصرف مواد توهم‌زا در ۳ هزار سال پیش را کشف کردند.

مصرف مواد مخدر در غار باستانی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از بیزنس اینسایدر، دانشمندان کشف کردند که ۳ هزار سال پیش انسان‌ها از مواد توهم‌زا استفاده می‌کرده‌اند. آنها معتقدند شمن‌ها به عنوان بخشی از مراسمی که در غار «Es Càrritx» در منورکا برگزار می‌شد، از مواد مخدر استفاده می‌کردند.

شواهد قبلی استفاده از مواد مخدر باستانی غیرمستقیم و عمدتا بر اساس تصویرهای هنری بود. بر اساس یک مطالعه جدید، انسان‌های ۳ هزار سال پیش طی مراسمی در غارها از مواد توهم‌زا استفاده می‌کردند.

محققان پس از مطالعه رشته‌های موی عصر برنز که در غار «Es Càrritx» در جزیره منورکا اسپانیا یافت شده بود، موفق به این کشف شدند. به گفته محققان، این غار اولین بار در حدود ۳۶۰۰ سال پیش اشغال شد و تا حدود ۲۸۰۰ سال پیش به عنوان محل تدفین مورد استفاده قرار می‌گرفت.

انسان‌ها ۳ هزار سال پیش در این غار مواد مصرف می‌کردند! | کشف جدید درباره تاریخ مصرف مخدر
تارهای موی ۳۰۰۰ ساله که در آنها مواد روانگردان کشف شد

در این مطالعه که در مجله «Scientific Reports» منتشر شد، مواد روانگردان آتروپین، اسکوپولامین و افدرین را روی تارهای مو که به رنگ قرمز درآمده بودند، پیدا شد. این داروها باعث ایجاد هذیان و علائمی مانند سردرگمی شدید ذهنی و توهمات قوی و واقعی می‌شد.

دانشمندان بر این باورند که این مواد، که احتمالا از گیاهان مختلف به دست می‌آیند، به عنوان بخشی از مراسمی خاص در غار استفاده می‌شد. طبق این مطالعه، این‌ها ممکن است شامل شمن‌هایی باشد که «توانایی کنترل عوارض جانبی داروهای گیاهی را داشتند.»

تارهای مو در ظروف چوبی و شیپوری قرار داده شده که با دایره‌های متحدالمرکز تزئین شده بود. به گفته محققان، از آن‌جایی که موهای باقیمانده از انسان در باستان‌شناسی نادر است، این فرصتی غیرعادی برای شناسایی سطوح مواد مخدر در نمونه‌های بیولوژیکی بود.

کد خبر 753040
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha