همشهری آنلاین: فرمانده قراراگاه پدافند هوایی خاتم‌انبیا در نشست خبری شنبه 26 بهمن گفت: قرارگاه پدافند هوایی، مسوول اول و آخر دفاع از آسمان کشور است.

به گزارش ایسنا امیرسرتیپ خلبان احمد میقانی سرتیپ میقانی  با بیان این‌که "در حال حاضر قرارگاه پدافند هوایی، خط مقدم دفاع از آسمان کشور است" تاکید کرد: اگر تعرض به کشور صورت بگیرد اولین مرکزی که شروع به فعالیت می‌کند، قرارگاه پدافند است.

وی با اشاره به تشکیل نیروی پدافند هوایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در 11 شهریور امسال طرح تفکیک پدافند هوایی از بخش پروازی نیروی هوایی از سوی فرماندهی معظم کل قوا ابلاغ شد و بدین ترتیب ارتش جمهوری اسلامی ایران که تاکنون نیروهای سه‌گانه داشت، از این پس چهار نیرو به ترتیب نیروی زمینی، قرارگاه پدافند، نیروی هوایی و نیروی دریایی را در اختیار خواهد داشت.[تشکیل نیروی چهارم ارتش]

وی هدف از این تفکیک را ارتقای توان رزم و توسعه‌ پدافند هوایی ارتش کشور دانست و افزود: ما در حال حاضر بهترین وضعیت توان رزمی را داریم که در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. چه در بحث کمیت و چه در بحث کیفیت، کارهای زیادی انجام شده و پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است. در بحث کمیت، تعداد رادارها و آتشبارها را به شدت توسعه داده و تعداد آتشبارهای خود را به بیش از دو برابر رسانده‌ایم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) اضافه کرد: در بعد کیفیت هم کارهای بسیار گسترده‌ای انجام شده است. یکی از کارهایی که باید برای اورهال سیستم‌های‌مان انجام دهیم بحث تامین قطعات است که برای این منظور نهضت قطعه‌سازی را ایجاد کرده‌ایم. مخصوصا بر روی قطعات گلوگاهی و با فن‌آوری بالا سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده‌ایم؛ به طوری که در دو سال گذشته هیچ‌گونه قطعه‌ای را در رابطه با تجهیزات پدافندی از خارج وارد نکرده‌ایم.

وی به تولید اولین رادار ملی در سال‌های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: ما توانسته‌ایم رادار ملی را در چند سال اخیر تولید کنیم و این رادار چشم بینای ایران اسلامی است. در طول این مدت توانسته‌ایم همین رادار را هم بهینه‌سازی کنیم و ارتقا دهیم. در بخش‌های دیگر نیز امسال نوآوری‌های خوبی را از جمله در بخش آتشبارها و تجهیزات پدافندی داشته‌ایم و در بعد نوسازی هم کارهای خوبی انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به برخی پیشرفت‌های دیگر ارتش در زمینه‌ تجهیزات پدافندی اظهار کرد: در رابطه با جنگ‌های الکترونیک، بحث پدافند غیرعامل و سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی نیز کارهای بسیار خوبی انجام شده است و همه این‌ها موجب شده که ما امروز وضعیت مطلوبی در رابطه با پدافند هوایی در کشور داشته باشیم.

میقانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نحوه‌ کنترل و مدیریت رزمایش‌های هوایی صورت گرفته در کشور از سوی قرارگاه پدافند هوایی گفت: رزمایش‌ها در سطوح مختلفی از جمله منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و یا سراسری انجام می‌شود که اولین رزمایش گسترده در سطح کل کشور را در شهریورماه امسال انجام دادیم که بسیار هم موفق بود. ماموریت قرارگاه پدافند هوایی، دفاع از قلمرو هوایی کشور است که ما این ماموریت را با استفاده از نیروهای تحت تابعیت خود و هم‌چنین با تحت کنترل قرار دادن طرح پدافند هوایی کشور انجام می‌دهیم و کلیه یگان‌های هوایی پدافندی کشور اعم از ارتش، سپاه، ناجا و بسیج در کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی قرار دارند.

وی در ادامه با بیان این‌که " یکی از عوامل توان رزمی ما تجربیات هشت سال دفاع مقدس و جنگ‌های دهه اخیر است" افزود: ما معتقدیم که اگر طالب صلح هستیم باید همواره آماده باشیم؛ لذا در راستای ارتقای توان رزمی بر اساس مولفه‌های جنگ‌های ناهمگون و در راستای مولفه‌های سرعت، تحرک، حجم آتش، پنهان‌کاری و پدافند غیرعامل حرکت می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که " نقش پدافند هوایی از زمان جنگ به بعد نقش بسیار موثری بوده است" تصریح کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، پدافند از مناطق حیاتی و پایگاه‌های هوایی دفاع می‌کرد ولی با اقداماتی که در دوران جنگ و پس از آن انجام شد، بیشترین نقاط کشور در دوران دفاع مقدس و تا امروز تحت پوشش پدافند قرار گرفته است. در طول هشت سال جنگ تحمیلی حدود 600 فروند هواپیمای دشمن منهدم شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) هم‌چنین با اشاره به این‌که " در سال آینده رزمایش‌هایی در سطوح مختلف خواهیم داشت" درباره‌ نوآوری‌های صورت گرفته گفت: ما امسال نوآوری‌های گسترده‌ای داشتیم که همین بحث تفکیک بخش پدافندی از بخش پروازی از جمله این نوآوری‌هاست. ما در سال آینده ساختار نیروی پدافند را به طور کامل شکل خواهیم داد و با ساختار کامل و ایجاد شده، ماموریت خود را انجام می‌دهیم. یکی دیگر از نوآوری‌ها، فرماندهی و کنترل یگان‌های دفاعی در رزمایش شهریورماه امسال بود که متناسب با جنگ ناهمگون انجام شد.

وی افزود: در این مدت تست گرم و بهینه‌سازی‌های گسترده‌ای بر روی سامانه‌های مختلف خود انجام داده‌ایم و با توانمندی‌هایی که داریم در حال ساخت انواع رادار با بردهای مختلف در کشور هستیم. در رابطه با آتشبارها و سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی که سال گذشته اولین نمونه‌ آن را ساختیم نیز همین توانایی را داریم.

وی در ادامه درباره‌ نحوه‌ اختصاص نیروها و تجهیزات به نیروی پدافند هوایی، اظهار کرد: این تفکیک فقط در بخش نیروی هوایی انجام شده است و طی آن بخش پدافندی و بخش پروازی به طور کامل از هم جدا می‌شوند. یعنی کلیه تجهیزات و نیروهای پدافندی و سیستم‌های مختلف مربوطه، همگی در قسمت قرارگاه پدافند هوایی و تحت تابعیت این قرارگاه قرار می‌گیرند و قسمت‌های مشترک نیروی هوایی نیز به طور مساوی در این دو بخش تقسیم خواهند شد.

میقانی خاطرنشان کرد: قرارگاه پدافند هوایی صرفا در قالب هدایت و کنترل نیروها نیست بلکه نیروها و تجهیزات مستقلی را تحت تابعیت خود دارد. شبکه هدایت و کنترل پدافند کشور، تحت تابعیت قرارگاه پدافند هوایی است و غیر از نیروهایی که در اختیار این قرارگاه هستند، بقیه نیروهای بخش هوایی کشور تحت کنترل عملیاتی و هدایت این قرارگاه قرار دارد.

وی هم‌چنین به اخبار منتشر شده مبنی بر ورود دو هواپیمای بیگانه به آسمان کشور و مجبور کردن آن‌ها به فرود در خاک کشور در چند ماه اخیر اشاره کرد و با بیان این‌که " ما با جنگ تبلیغاتی دشمن مواجه هستیم" تاکید کرد: آسمان کشور تحت کنترل کامل قرارگاه پدافند هوایی است.

در چند ماه اخیر اخباری در مورد دو مورد هواپیمایی که وارد آسمان کشور و با هدایت این قرارگاه نشانده شده بودند، منتشر شد و دو سه مورد دیگر هم بود که مطرح نشد و لزومی نبود که اخبار آن منتشر شود. برخی از این موارد از همان مرز کشور برگشتند و برخی هم به راه خود ادامه داده بودند که مجبور شدند مسیر خود را عوض کنند و در نقاطی که مشخص کرده بودیم، فرود آمدند که با حل مشکلات مربوطه به راه خود ادامه دادند. ما روز به روز توانمندی خود را ارتقا می‌دهیم و کلیه‌ موارد کنترلی را به نحو احسن انجام خواهیم داد.

فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش در ابتدای صحبت‌های خود به راهپیمایی 22 بهمن امسال اشاره کرد و گفت: شرکت گسترده‌ مردم در راهپیمایی 22 بهمن نمایش قدرتی بود و مردم با این راهپیمایی‌های باشکوه دل دوستداران انقلاب را شاد و دل دشمنان را تضعیف کردند.

وی هم‌چنین با گرامیداشت سالروز انجام عملیات والفجر 8 در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: انجام آن عملیات تسلط اسکله فاو و قطع ارتباط عراق با خلیج فارس بود. نقشی که در آن عملیات به عهده‌ نیروی هوایی گذاشته شده بود حفاظت از منطقه عملیات بود. حدود 5 آتشبار هاگ و نیز تجهیزات دیگر در منطقه‌ عملیات مستقر شدند و طی آن عملیات بسیار موفقیت‌آمیز 64 فروند از هواپیماها و 10 فروند از هلیکوپترهای دشمن مورد هدف قرار گرفتند که حدود 52 فروند از این هواپیماها توسط آتشبارهای هاگ مورد اصابت قرار گرفت و این تعداد یک رکورد محسوب می‌شود. هم‌چنین در این عملیات تاکتیک‌های جدیدی نظیر تاکتیک‌های تحرک و جابه‌جایی سامانه‌ها و پنهان‌سازی آن‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رسولی معاون فرهنگی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در بخش پدافند کشور، بر نقش آن در حفظ و حراست از کشور تاکید کرد.

کد خبر 75288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز