همشهری آنلاین: دولت ونزوئلا یک نماینده اسپانیایی پارلمان اروپا را به دلیل انتقاد از هوگو چاوز اخراج کرد.

به گزارش ال پائیس، گفته می‌شود لوئیس اررو  رئیس جمهوری ونزوئلا را دکتاتور خوانده و از تصمیم دولت ونزوئلا مبنی بر بازگذاشتن مراکز اخذ رای دو ساعت بیش از حد معمول زمان در نظر گرفته شده برای یک همه پرسی انتقاد کرده بود.

اررو که در حزب راستگرای مردم اسپانیا نیز عضویت دارد از سوی حزب دموکرات مسیحی ونزوئلا برای نظارت بر همه پرسی روز یکشنبه 15 فوریه به کاراکس دعوت شده بود.
[برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون انتخابات در ونزوئلا]

اما در پی مطرح شدن انتقادات وی از هوگو چاوز و برنامه ریزی‌ها برای برگزاری رفراندوم روز یکشنبه، تیبیسای لوسنا رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد که اررو باید به دلیل ایراد اظهارات اهانت آمیز درباره تصمیم شورای انتخاباتی ونزوئلا مبنی بر بازگذاشتن مراکز اخذ رای دو ساعت بیش از حد معمول زمان در نظر گرفته شده برای یک همه پرسی، خاک ونزوئلا را ترک کند.

اررو پیشتر ادعا کرده بود که با تمدید ساعات رای گیری ممکن است شرایط برای انجام تقلب در ساعات اولیه شب مهیا شود.

به گفته منابع هیات حزب مردم اروپا، این نماینده پارلمان اروپا روز جمعه 13 فوریه به درخواست مقامات انتخاباتی ونزوئلا ابتدا در هتل محل اقامت خود دستگیر و سپس با یک فروند هواپیما به شهر سائوپائولوی برزیل فرستاده شد.

بر اساس این گزارش، اعضای هیات حزب مردم اروپا که کارلوس ایتور گایس نماینده دیگر اسپانیا در پارلمان اروپا نیز در میان آن‌ها حضور داشت، جهت تحویل وسائل لوئیس اررو به فرودگاه مایکتیا که در 30 کیلومتری کارکاس قرار دارد، مراجعت کردند، اما در فرودگاه به آن‌ها اطلاع داده شد که نماینده اخراج شده اسپانیایی سوار بر یک هواپیما به مقصد برزیل شده است.

همه پرسی برای بازنگری در قانون اساسی

در برگه‌های انتخاباتی همه پرسی روز یکشنبه از رای دهندگان پرسیده خواهد شد که آیا با برداشتن محدودیت در انتخاب مجدد رئیس جمهوری، فرمانداران و شهرداران ونزوئلا موافق هستند یا خیر.

در صورت رای آری مردم به این همه پرسی، مقامات ونزوئلایی که از طریق انتخابات برگزیده می‌شوند، می‌توانند بدون محدودیت قانونی برای حفظ مقام خود به طور متوالی در انتخابات شرکت کنند. این همه پرسی به ویژه برای مشخص شدن نظر مردم ونزئلا  درباره انتخاب بدون محدودیت رئیس جمهوری برگزار می‌شود.

در صورت موافقت مردم ونزوئلا با تغییر قانون انتخاباتی این کشور هوگو چاوز می‌تواند برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 شرکت کند.

کد خبر 75270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز