مسجد فاطمیه خزانه بخارایی در چهار دهه گذشته خیر و برکات فراوانی برای شهروندان، به‌ویژه افراد گرفتار و نیازمند، داشته است. بانیان مسجد فاطمیه بر این اصل صحه گذاشته‌اند که کارکرد خانه خدا فراتر از اینهاست و می‌توان در کنار اقامه نماز و عبادت معبود، از فضای روحانی برای رفع نیازهای مردم استفاده کرد.

قاسمی

همشهری آنلاین - مریم قاسمی: سال ۱۳۵۴ بود که شهید حجت‌الاسلام سید عبدالکریم مخبر بعد از تمام شدن نماز جماعت ظهر رو به نمازگزاران مسجد فاطمیه می‌کند و می‌گوید: «قصد داریم در مسجد صندوق قرض‌الحسنه راه بیندازیم تا اهالی بتوانند وام بی‌بهره بگیرند و مشکلاتشان را حل کنند. آیا موافق هستید؟» نمازگزاران به حرف‌های امام جماعت مسجد اعتماد دارند و فردای همان روز هرکس به قدر وسعش مبلغی را تحویل حجت‌الاسلام مخبر می‌دهد. صندوق در اتاق کوچکی که امروز به دفتر بسیج اختصاص داده شده است تشکیل می‌شود و امام جماعت مسجد مدیریت صندوق را به عهده می‌گیرد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

اکنون بیش از ۴۰ سال از شکل‌گیری این صندوق در محله خزانه بخارایی می‌گذرد و نه تنها ساکنان محله، بلکه اهالی سایر محله‌های منطقه و حتی پایتخت از وام‌های بی‌بهره آن استفاده کرده‌اند. «زیدالله مرادخانی»، مدیر صندوق خیریه سعادت، در این باره می‌گوید: «صندوق قرض‌الحسنه ذخیره سعادت با هدف دادن وام بی‌بهره به نیازمندان و اقشار کم‌درآمد راه‌اندازی شده است و از ابتدا بانیان و اعضای هیئت امنا تلاش کردند بتوانند در این مسیر بهترین خدمات را ارائه بدهند.»

الفبای مهربانی در صندوق خیریه مسجد فاطمیه‌ | وام یک‌روزه اورژانسی

به گفته مدیر صندوق، افراد برای رهن و اجاره‌ خانه، تهیه دارو، پرداخت هزینه بیمارستان، برپایی مراسم ازدواج و پرداخت شهریه دانشگاه وام می‌گیرند. آنها برای دریافت وام درخواست کتبی می‌دهند و کمتر از یک ماه به مبلغ وام به دستشان می‌رسد. البته در برخی از موارد اورژانسی، مانند پرداخت شهریه دانشگاه یا تامین هزینه بیمارستان و تهیه دارو، وام فوری یک‌روزه هم به متقاضی داده می‌شود.

کد خبر 752682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha