جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

آزاده بهشتی: آثار تاریخی پایتخت دوره صفویه ایران در حالی در گزند تخریب و توسعه ناشی از مترو و نوسازی شهری قرار دارد که اینک آلودگی هوا نیز به آن افزوده شده است.

به گزارش همشهری، در حالی که پس از تهران، اصفهان از نظر زیست‌محیطی با چالش جدی مواجه است؛ اینک آسیب‌های ناشی از این آلودگی هوا گریبان آثار تاریخی را نیز گرفته و سازمان حفاظت از محیط‌زیست اصفهان نسبت به آن هشدار داده است.

در همین حال معاون سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان در حالی تاثیر آلودگی هوای این استان بر آثار میراث فرهنگی را تایید کرد که پیش از این سازمان محیط زیست این استان نسبت به تاثیرات منفی این آلایندگی و همینطور رطوبت خاک آن بر آثار باستانی اخطار داده بود.

« مهرداد کیانفر» با اشاره به اینکه آلودگی هوا تاثیرات جدی را روی آثار باستانی به‌دنبال خواهد داشت که باید در مورد آن بررسی‌های لازم صورت بگیرد، گفت: پیش از اینکه بخواهیم قضاوت قاطعی در مورد شدت این اتفاق انجام دهیم باید میزان آلایندگی را بسنجیم.

او با تاکید بر اینکه اگر مقدار گازهایی که هوا را آلوده می‌کند از حدی بیشتر شود روی آثار باستانی اثر منفی می‌گذارد، توضیح داد: در حال حاضر کارشناسان ما در حال بررسی روی این موضوع هستند تا شدت اثرگذاری منفی آلودگی هوا روی آثار باستانی این شهر را به دست بیاورند.

به گفته کیانفر در اینکه آلودگی هوا روی آثار باستانی تاثیرات منفی می‌گذارد شکی نیست اما شدت این تأثیرات منفی مهم است که باید به دست بیای‌د. معاون سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه علاوه بر آلودگی، سروصدا و جمعیت هم روی آثار باستانی تاثیر‌گذار است، بیان کرد: به‌عنوان مثال منواکسیدکربن روی نقاشی تاثیرات تخریب‌گر دارد بنابراین با توجه به اینکه دم و بازدم، منواکسیدکربن تولید می‌کند باید تعداد بازدید‌کنندگان از یک اثر تاریخی کنترل شود. به گفته کیانفر در صورتی که محیط زیست این استان میزان آلایندگی هوا را به‌طور واضح اعلام کند این سازمان می‌تواند به نتایج صریح و سریع دست یابد.

از سوی دیگر رئیس سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان در اظهار نظر خود از آلودگی هوا و رابطه آن با آثار باستانی،ابراز داشت: شدت آثار منفی که آلودگی هوا بر انسان و طبیعت دارد، قابل مقایسه با شدت این اثر منفی بر آثار باستانی نیست.

به گفته امین پور آلودگی هوا بر طبیعت و انسان اثر منفی داشته و باعث بیماری است از این‌رو باید پیش از پرداخت به اثر آن بر آثار باستانی استان اصفهان به این جنبه‌های آن توجه کرد.او با تاکید بر اینکه موضوع آلودگی هوای اصفهان و رابطه آن با آثار باستانی و تخریب آنها مشکل عادی است،عنوان کرد: در حال حاضر این مشکل و همینطور رطوبتی که به پایه‌های ساختمان‌های باستانی در حال نفوذ است، بی‌سر و صدا در حال پیگیری است، به‌عنوان مثال رطوبت‌زدایی و زهکشی معمول پای ساختمان‌ها انجام می‌شود.

احمدرضا لاهیجان زاده، رئیس سازمان محیط‌زیست استان اصفهان با تایید آلودگی بسیار بالای هوای اصفهان و تاثیرات منفی آن بر آثار باستانی این شهر تاریخی گفت: در مورد این موضوع به میراث فرهنگی اصفهان اطلاع کافی از سوی ما داده شده و آنها از اثرات تخریب گر آلودگی آگاهی کامل دارند.

او با اشاره به مطالعاتی که از سوی سازمان محیط زیست اصفهان در مورد اثر آلودگی هوا بر آثار باستانی این شهر صورت گرفته است، افزود: به‌طور قطع آلودگی هوا اثرات تخریب‌گری بر ابنیه تاریخی دارد که این موضوع در تعریف آلودگی هوا هم آمده است.

رئیس سازمان محیط زیست اصفهان همچنین اذعان داشت: در کمیته‌ای که با حضور نمایندگان محیط زیست استان، میراث فرهنگی و سازمان منابع طبیعی تشکیل و جلسات آن به‌صورت مستمر برگزار می‌شود بارها در مورد این موضوع و تاثیرات آلودگی بر آثار تاریخی به میراث فرهنگی تذکر و توضیح داده شد.

او با اشاره به طرح جامع آلودگی هوای اصفهان که از سال 79 برای آن تدوین شده است، گفت: در این طرح دستگاه‌های مختلف مکلفند در مورد وظایف خود برای کاهش و حفاظت همکاری کنند؛

البته از 2سال پیش که شدت آلودگی هوای اصفهان بالا رفته، این طرح دستخوش تغییراتی شده است. لاهیجان‌زاده با تاکید بر منابع زیرزمینی و خطر نفوذ رطوبت ناشی از انباشت آبهای جاری و ز هکشی رودخانه زاینده‌رود که در کنار آلودگی هوا در حال تخریب آثار باستانی استان اصفهان است، تصریح کرد: افزایش جمعیت در شهر اصفهان در کنار افزایش خودروهای شخصی از عوامل افزایش آلودگی هواست.

به گفته او در حال حاضر یک‌میلیون و 500هزار خودرو در این استان شماره‌گذاری و به خیابان‌ها روانه می‌شود که در کنار جمعیت 4‌میلیون و 500هزار نفری آن آلودگی هوا را شدت بخشیده تا آنجا که وضعیت این استان در آلودگی هوا به‌مراتب بدتر از تهران است.

کد خبر 75135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز