مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

در 7 دی ماه، ویژه‌نامه شهرآرا، به بررسی ساخت و ساز در منطقه 22 اختصاص داشت که براساس آن طرح‌های مختلفی که در طول سال‌های گذشته در این منطقه به اجرا درآمد، مورد بررسی قرار گرفت.

همانطور که اعضای تحریریه‌ ویژه‌نامه برای ارائه نگاه‌های تخصصی به سراغ مسئولان و کارشناسان و دست‌اندرکاران اجرای طرح‌ در این منطقه رفتند، با مسئولان شهرداری منطقه 22 نیز تماس گرفتند. اما مسئولان یاد شده به جای گفت‌و‌گوی رودررو و پاسخ گفتن به پرسش‌ها، اقدام به ارسال جوابیه کرده‌اند. متن پاسخ شهرداری منطقه 22 در ذیل آمده است، اما ذکر 2نکته پیش از آن ضروری است.

1- موضوع بحث ویژه‌نامه شهر، اتفاقاتی بود که در طول سال‌های گذشته و به‌ویژه در اوایل
دهه 80 بر این منطقه گذشته است. مسلما بسیاری از موضوعاتی که طرح شد، براساس واقعیت بود، جوابیه ارسالی از شهرداری منطقه 22 نیز بر این ادعا صحه می‌گذارد.
2- بهتر است رویه‌ای را که در شهرداری مرکز جاری است و عالی‌ترین مقام شهرداری تهران نیز بر همان مسیر می‌رود، مسئولان منطقه 22 نیز فراروی خود داشته باشند؛ چرا که پاسخگویی شفاف و روشن چند سالی است که در شهرداری تهران سرلوحه تمام فعالیت‌ها قرار گرفته است و مسئولان محترم شهرداری منطقه 22 نیز اگر بر همین رویه بروند، مسلما هم انتقاد پذیر خواهند بود، هم اصل موضوع را که بر این منطقه در طول سال‌های آغازین
دهه 80 رفت انکار نخواهند کرد.

- برخلاف مطلب ذکر شده درخصوص گواهینامه ایزو 14001 سیستم مدیریت محیط‌زیست، این منطقه در سال 1382 به‌عنوان نخستین شهرداری در خاورمیانه موفق به کسب این گواهینامه شد و در همین سال به‌منظور نهادینه‌سازی فرهنگ توجه به محیط‌زیست در شهرداری‌ها، نخستین واحد محیط‌زیست شهرداری تهران را  در منطقه 22 ایجاد کرد که امروز به‌عنوان الگویی موفق در تمام شهرداری‌تهران توسعه یافته‌است.

- حاکم بودن ادبیات زیست‌محیطی ناشی از فرهنگسازی عمیقی است که در طول سالیان گذشته در روح و جان کارکنان و شهروندان محترم این منطقه ریشه دوانده است و چهره متفاوت منطقه و پیشتازی آن در اجرای طرح‌های مختلف زیست‌محیطی و شهری مؤید این نکته است که فاصله بین حرف تا عمل در این منطقه بسیار کاهش یافته است.

گرچه نقاط بهبود بسیاری در عملکرد زیست‌محیطی منطقه وجود دارد که با بهره‌گیری از نظرات متخصصان صاحب‌نظر و منصف در زمینه محیط‌زیست به یاری خداوند به انجام رسانده خواهد شد، اما ذکر چنین انتقاداتی از کسانی‌که هنوز مهر تاییدشان بر بسیاری طرح‌ها و پروژه‌های منطقه خشک نشده است بیشتر شائبه پیش‌دستی و فرار به جلو را به ذهن متبادر می‌سازد که در این دلسوزی‌ها در زمان تصویب طرح‌ها بیشتر مجال بیان داشته تا حالا که بسیاری از آنها به سرانجام رسیده‌است.

- اگر در کنار مطالب انتشار یافته، دیدگاه‌های شهرداری منطقه که از نزدیک شاهد مشکلات اجرایی بوده نیز انعکاس می‌یافت، می‌توانست در قضاوت صحیح‌تر خوانندگان عزیز مؤثر باشد.

در این صورت مشخص می‌شد که درصورت عدم‌دخالت منطقه و تلاش شبانه‌روزی همه حوزه‌ها نه تنها ادامه بزرگراه شهید همت بلا‌تکلیف می‌ماند بلکه ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه‌ای در سایه تعلل متولیان ارائه طرح‌های جدید منطقه صورت می‌گرفت که غیرقابل جبران بود.

- همانگونه که در اظهارت معاونت محترم شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم آمده‌است این منطقه با به‌کارگیری فناوری‌های جدید و توان علمی دانشگاه‌ها و متخصصان، به اجرای دقیق طرح‌های مصوب کمیسیون محترم ماده 5 که تاییدیه سازمان‌هایی نظیر حفاظت محیط‌زیست و وزارتخانه‌هایی نظیر مسکن و شهرسازی، نیرو و... را داشته و دارد، پرداخته است و با کمترین خطا به این مهم نائل آمده‌ است.

- بیشتر طرح‌های علمی دارای موافقان و مخالفانی است که تا قبل از تصویب طرح‌ها به بیان دلایل خود می‌پردازند، اما پس از تصویب، مجریان مکلف به اجرا هستند و شهرداری منطقه22 نه‌تنها خود را در مقام اجرا و صیانت از مصوبات قانونی، موفق ارزیابی می‌کند بلکه معتقد است که با تلاش شبانه روزی و برقراری ارتباط با عالمان و اندیشمندان عرصه‌های شهرسازی، معماری، محیط‌زیست، حمل‌ونقل و امور شهری توانسته است ضعف‌های جدی خسارت‌بار ناشی از طرح‌های غیراجرایی را به حداقل برساند.

- با عنایت به مصوبه 320 کمیسیون ماده 5 شهرداری منطقه 22 از بدو تاسیس اقدام به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی کرده است که یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌ها کمیسیون‌طراحی شهری، معماری و محیط‌زیست است که یکی از اعضای‌ آن مدیرعامل محترم مشاور شارستان است و همه طرح‌ها قبل از صدور مجوز می‌بایست به تصویب و امضای اعضای این کمیسیون برسد و پس از آن نیز توسط کمیسیون‌های تخصصی مختلف مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. حال اگر طرح‌های اجرا شده متناسب و قابل‌قبول نیست، اعضای کمیسیون خصوصا مدیرعامل مهندسین مشاور شارستان که دارای امضای تایید بر نمای نقشه‌های مصوب است می‌بایستی جوابگو باشد.

- بر این اعتقاد هستیم که نظرات منصفانه متخصصان و کارشناسان در رشته‌های مختلف می‌تواند چشم‌اندازی بهتر را برای منطقه و در نتیجه شهروندان محترم تهرانی فراهم آورد. بنابر این همواره از این نظرات استقبال می‌کنیم.

در پایان یاد‌آور می‌شود شهر تهران با تمام مشکلات و معضلاتی که دارد براساس نظرات و ایده‌های شهرسازی و متخصصان شهرسازی و فرزندان آن شکل گرفته‌ و این منطقه نیز مستثنی نبوده و ماحصل تفکر شهر‌سازی‌ ایران است.

کد خبر 74278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز