تابستان فرصتی عالی برای لذت بردن از طبیعت خنک و فرار از گرمای شهر و ارتفاعات پایین است. شما می توانید در این فصل برای چند ساعت یا چند روز از هوای تازه و کوهستان لذت ببرید.اما هر کاری نیاز به لوازم خاص به خود دارد.

عکس

 در این مقاله ما وسایل مورد نیاز کوهنوردی در تابستان و برای برنامه های یکروزه را به شما معرفی خواهیم کرد؛  در پایان هم به چند نکته کلیدی اشاره کرده ایم. 

لیست تجهیزات کوهنوردی تابستانی

لباس کوهنوردی در تابستان

در کوهنوردی تابستانی نیز باید سه لایه مورد نیاز در سیستم لایه بندی پوشاک برای زمستان را به همراه داشته باشید!

این به نظر عجیب می رسد اما هوای کوهستان بسیار سریعتر از چیزی که فکر می کنید تغییر خواهد کرد پس باید در همه حال آماده باشید. البته نیازی نیست که این لایه بندی ها به اندازه کوهنوردی در زمستان قوی باشند. به طور مثال یک کاپشن کوهنوردی سبک به عنوان لایه رویی مناسب است و به عنوان لایه میانی می توانید یک کاپشن پلار نازک به همراه خود ببرید.

به عنوان یک نکته مهم به یاد داشته باشید از پوشیدن نخ به عنوان لایه زیرین یا لایه بیس (به خصوص در صورتی که زیاد عرق می کنید) اجتناب کنید. الیاف نخی به سرعت بر اثر تعریق خیس شده و خشک شدن آنها هم مدت زمان طولانی به طول می انجامد.

در مورد پایین تنه هم بهتر است از شلوار کوهنوردی نازک با خاصیت تنفسی و خشک شدن سریع استفاده کنید. به همراه داشتن یک دستکش و کلاه نازک نیز از ضروریات به شمار می رود که در شرایط تغییرات جوی موثر واقع می شوند.

کفش کوهنوردی برای تابستان

در تابستان مسیرها اغلب بدون برف هستند و شما مجبور نیستید از میان برف عبور کنید یا از کرامپون استفاده کنید.

برای یک سفر یک روزه، یک جفت کفش کوهنوردی سبک انتخاب کنید. مدلهای دارای ساق متوسط یا کفش های ترکینگ از گزینه های مناسب برای کوهنوردی در تابستان محسوب می شوند. این مدل کفش ها از مچ پا حمایت کرده و همچنین سبکتر هستند در نتیجه راحتتر می توانید حرکت کنید به علاوه کفشهای کوهنوردی زمستانی شما هم به دلیل استهلاک عبور روی خاک از بین نمی روند.

کوله پشتی برای کوهنوردی یک روزه

در اینجا هم به عنصر سبک بودن مجددا اشاره می کنیم! در صورتی که برنامه کوهنوردی شما در تابستان بدون شبمانی (یک روزه) است، یک کوله پشتی کوچک 15 تا 25 لیتری برای حمل همه تجهیزات از جمله مواد غذایی و لباس و کیت کمک های اولیه کافی خواهد بود.

چگونه هنگام کوهنوردی از خود در برابر نور خورشید محافظت کنیم؟

از جمله ملزومات کوهنوردی در تابستان کلاه آفتابی است. برخی از انواع کلاههای آفتابی به صورت سه تکه هستند که از گردن و صورت شما نیز در برابر گرما محافظت می کنند.

استفاده از کرم ضدآفتاب SPF 50 در تمام قسمت هایی که در معرض آفتاب هستند، جلوی آسیب دیدگی پوست شما را خواهد گرفت.

در نهایت استفاده از عینک کوهنوردی مناسب از نکات ضروری برای کوهنوردی در تمام فصول سال از جمله تابستان به شمار می رود.

آبرسانی به بدن و بازیابی قدرت

همانطور که می دانید کوهنوردی و کوهپیمایی انرژی زیادی می گیرد. بنابراین علاوه بر ناهار باید مواد غذایی مقوی مانند آجیل، میوه خشک، ژله و شکلات به همراه داشته باشید. سعی کنید هر ساعت بین 40 تا 70 گرم کربوهیدرات مصرف کنید تا سطح انرژی شما افت نکند.

لوازم کوهنوردی در تابستان

همچنین باید آب کافی برای کل روز را به همراه داشته باشید. قبل از حرکت، بررسی کنید که آیا در مسیرتان نقاط آب آشامیدنی (پناهگاه، چشمه، آبادی) وجود دارد یا خیر. همچنین در صورت لزوم راهی برای تصفیه آن در نظر بگیرید! استفاده از کمل بک یا کیسه آب یکی از گزینه های هوشمندانه برای تامین آب بدن در تابستان محسوب می گردد.

همراه داشتن آب و غذای اضافی را نیز در نظر بگیرید.

چراغ پیشانی

بعضی از کوهنوردان فکر می کنند که همراه داشتن چراغ پیشانی یا هدلایت تنها برای برنامه های چند روزه لازم است در حالی که شما همیشه باید چراغ پیشانی با باتری اضافی به همراه داشته باشید. حتی یک هدلایت کوچک هم در شرایط برخورد با شب و تاریکی هوا می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. برای دوام بهتر می توانید چراغ پیشانی خود را در یک قاب عینک سبک جاسازی کنید.

لوازم مسیریابی

حتما قبل از مراجعه به کوهستان درباره مسیر خود اطلاعات کسب کنید. استفاده از لوازم جهت یابی مثل جی پی اس، ساعت کوهنوردی و قطب نما را یاد بگیرید و در برنامه ها از آنها استفاده کنید. در حین صعود نیز مشخصات مسیر را به ذهن بسپارید تا در زمان لازم بتوانید مسیر را تشخیص دهید.

کیت کمک های اولیه کوچک

این مورد را می توانید برای یک تیم همراه ببرید اما لازم است همیشه در تیم شما دو کیت کمک های اولیه وجود داشته باشد. به همراه داشتن لوازمی مثل باند، چسب زخم، برخی داروهای مسکن و داروهای گوارش و ... می تواند در صورت لزوم کمک خوبی باشد.

چاقو و آتش

یک چاقوی کوچک برای تعمیر لوازم یا باز کردن درب قوطی و موارد دیگر می تواند بسیار مفید باشد و جزو ضروریات به شمار می رود. از دیگر لوازم ضروری برای کوهنوردی در تابستان و سایر فصول آتش است. در برنامه های یکروزه یک فندک سنگی یا کبریت ضدآب و در برنامه های چند روزه نیاز به سرشعله کوهنوردی خواهید داشت.

نکات مهم کوهنوردی در تابستان

  • بهتر است در ساعات اولیه روز حرکت خود را شروع کنید تا از گرمای هوا به خصوص در ارتفاعات پایینتر در امان بمانید.
  • قبل از شروع برنامه آب بنوشید و اجازه ندهید بدنتان کم آب شود. خطر گرما زدگی را جدی بگیرید.
  • از لباس آستین بلند استفاده کنید و گردن خود را در برابر آفتاب بپوشانید.
  • وسایل بهداشتی مانند دستمال مرطوب، پد پاک کننده و...  با خود ببرید. همراه نداشتن این موارد می تواند مشکل ساز شود.
  • از شارژ کامل گوشی خود اطمینان حاصل کنید.
  • هر 2-3 ساعت یک بار کرم ضدآفتاب را تمدید کنید.
  • یک پتو نجات و سوت با خود ببرید. روی بسیاری از کوله پشتی ها سوت وجود دارد.
  • حتما زباله های خود را به پایین بازگردانید.
  • به هر جایی که سفر می کنید لازم است به فرهنگ آن منطقه احترام بگذارید.
  • خریدهای خود را حتی المقدور از فروشگاههای محلی انجام دهید تا از کسب و کار آنها پشتیبانی کنید.
  • پس از بازگشت و پایان برنامه با خوردن غذاهای مقوی به بدنتان سوخت رسانی کنید.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی تجهیزات و وسایل مورد نیاز کوهنوردی در تابستان پرداختیم و در هر مورد نکاتی را توضیح دادیم که توجه به آنها مفید خواهد بود. در تابستان هم باید برای تغییرات جوی آماده باشید. به عنوان مثال دمای هوای قله دماوند در تابستان می تواند تا منفی ده درجه سانتیگراد کاهش یابد. در نهایت به عنوان پیشنهاد می توانید لوازم کوهنوردی مورد نیاز خود را از فروشگاه موج کوه به آدرس https://mojekooh.com/shop/ خریداری نمایید.

کد خبر 751240

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha