مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

کوهپیمایی برای برخی یک فعالیت ورزشی سنگین محسوب می‌شود و برای عده‌ای هم یک سرگرمی هیجان‌انگیز و تفریح لذت‌بخش. جزو هر یک از این دسته افراد باشید، خوب می‌دانید که ماجراجویی در کوهستان و نفس‌کشیدن در هوای پاک، تماشای افق‌های باز و صخره‌های سترگ به قدری فرحبخش است که به همه سختی‌هایش می‌ارزد.

کوهپیمایی

همشهری- پریسا نوری: پیشنهاد می‌کنیم همین آخر هفته کوله‌پشتی را بردارید و به دل کوهستان بزنید. البته فراموش نکنید قبل از برنامه‌ریزی برای سفر، چند دقیقه وقت بگذارید و این راهنما را بخوانید تا با فوت و فن کوهپیمایی و بایدها و نبایدهایش و همه آنچه به‌عنوان یک کوهپیمای مبتدی لازم است بدانید، آشنا شوید.

۱- کوهپیمایی، پیاده‌روی نیست!

پیش از هر چیز لازم است بدانید که کوهپیمایی با پیاده‌روی در بوستان فرق دارد و انجامش به یک آمادگی جسمانی حداقلی نیاز است. پس با خودتان روراست باشید اگر از نظر بدنی آمادگی کافی ندارید و با ۴تا پله بالارفتن به نفس‌نفس می‌افتید، فعلا قید این تفریح را بزنید ولی درصورت داشتن آمادگی اولیه، با رعایت یکسری نکات حتی بدون تجربه قبلی هم می‌توانید یک کوهپیمایی ایمن و لذتبخش را تجربه کنید.

۲-آب و هوا را چک کنید

در کوهستان آب و هوا در چشم به‌هم‌زدنی تغییر می‌کند و ممکن است درحالی‌که از هوای آفتابی و نسیم ملایم تابستانی لذت می‌برید، ناگهان گرفتار توفان شوید، پس قبل از برنامه‌ریزی، سری به اخبار پیش‌بینی آب و هوا بزنید و از وضعیت مساعد آب و هوای کوه مطمئن شوید.

۳- جهت‌یاب داشته باشید

داشتن یک نقشه و قطب‌نما و دانستن روش استفاده از آنها برای جهت‌یابی بسیار مفید خواهد بود. ولو اینکه قصد ندارید از مسیر مشخص بیرون بروید با این حال آماده‌بودن ضروری است.

۴- گروهی بروید

قبول کنید لذت تفریح گروهی بیشتر از گشت وگذار انفرادی است. به‌ویژه اگر مقصدتان کوهستان باشد ممکن است در مسیر هر اتفاقی بیفتد؛ از سقوط، جراحت گرفته تا برخورد با حیوان وحشی و... پس بهتر است حداقل با یک دوست همراه شوید تا درصورت نیاز به امدادرسانی کسی را نزدیک‌تان داشته باشید.

۵-تک‌روی نکنید

حالا که با دوستان و گروهی تصمیم به کوهپیمایی گرفته‌اید، سعی کنید همراه سایر اعضای تیم حرکت کنید تا گم نشوید و از گروه جا نمانید.

۶-رهبر گروه داشته باشید

در فعالیت‌های گروهی بهتر است یک فرد را که آشنایی بیشتری به محیط و مسیر دارد به‌عنوان راهنما و لیدر گروه انتخاب کنید و از رهنمودهایش سرپیچی نکنید.

۷- با دهان بسته حرکت کنید

 هنگام کوهپیمایی باید عمیق و آرام نفس بکشید و عمل دم را از بینی انجام دهید؛ زیرا تنفس از راه دهان باعث خشکی گلو و تشنگی می‌شود. اگر هوا سرد باشد هم که ممکن است به سرماخوردگی و گلودرد دچار شوید.

۸-پناهگاه اضطراری را بشناسید

بسیاری از کوهنوردان برای برنامه‌های یک روزه نیازی به همراه‌بردن چادر ندارند. به هرحال، همراه داشتن یک سرپناه اضطراری فکر خوبی است؛ چادرهایی که قابلیت تا شدن را دارند و می‌توان آنها را به اندازه یک کیف بغلی رساند. کسانی که از نظر مالی در مضیقه هستند، می‌توانند از کیسه زباله‌های بسیار بزرگ هم برای در امان ماندن از باد و باران استفاده کنند.

۹- زباله نریزید

 شما آخرین نفری نیستید که به کوهستان می‌روید، پس فراموش نکنید زباله‌های خود اعم از پوست میوه و شکلات و دستمال کاغذی و ... را در یک کیسه بریزید و همراهتان ببرید تا منظره ناخوشایندی از خود برجای نگذارید.

۱۰- رعایت بهداشت را جدی بگیرید

 دستشویی رفتن در جاهایی مثل جنگل و کوهستان که امکانات سرویس بهداشتی ندارند یک مشکل جهانی است که با رعایت نکاتی تا حدودی قابل حل است. یادتان باشد در نزدیکی مسیر یا نزدیک منبع آب این کار را انجام ندهید، زیرا علاوه بر آلودگی آب، سایر کوهنوردانی که از همان مسیر عبور می‌کنند را آزار می‌دهد، همچنین یک بیلچه همراه داشته باشید تا بقایای باقی مانده را دفن کنید.

چه وسایلی ببریم؟

انجام کوهنوردی هم تجهیزات و اسباب خاص خود را می‌طلبد، اما قرار برای یک کوهپیمایی نیم‌روزه قرار نیست هزینه زیادی روی دست‌تان بگذارد؛ پس فقط ضروریات این سفر را همراه داشته باشید.

کفش مناسب

مهم‌ترین وسیله و ابتدایی‌ترین نیاز برای هر کوهنورد، پوشیدن کفش مناسب است. اما قرار نیست حتما از کفش‌های خارجی و برند استفاده کنید، کافی‌است کفشی را تهیه کنید که ضدآب، بند دار و سبک و کفی ضخیمی داشته باشد.

لباس راحت

لباس کوهپیمایی بستگی به فصل تفاوت دارد. اما در همین روزهای نیمه تابستان، بهتر است یک لباس راحت و نسبتا ضخیم و مقاوم در برابر پاره‌شدن و سایش، به تن کنید. یادتان باشد آستین لباس بلند باشد تا از آفتاب‌سوختگی جلوگیری کند.

عینک آفتابی

عینک آفتابی یکی از مهم‌ترین لوازم کوهنوردی است. عینک مناسب از چشم در برابر پرتو فرابنفش خورشید، خاک و سنگریزه مقاومت می‌کند.

زیرانداز

برای نشستن روی زمین و رفع خستگی یک زیرانداز سبک با خود همراه داشته باشید، زیرانداز می‌تواند یک پارچه‌معمولی یا دو لایه پارچه‌ای- پلاستیکی و ضدآب باشد.

بطری آب

 بطری‌های فلزی یک لیتری یا فلاسک‌هایی که دمای آب را ثابت نگه می‌دارند، حتما همراهتان داشته باشید و حتی چند بطری آب اضافی که بدنتان بی‌آب نشود.

کلاه

 در کوهپیمایی بهتر است کلاه آفتابگیر با لپه پهن بر سرتان بگذارید تا از سر و صورت شما در برابر آفتاب جلوگیری کند. دستمال گردن هم برای پیشگیری از سوختن ناحیه گردن کمک می‌کند.

عصا

راه رفتن با یک جفت عصای تاشو، سبک و قابل تنظیم احساس بهتری در کوهپیمایی به شما می‌دهد و باعث می‌شود دیرتر خسته شوید.

کوله‌پشتی

کوله‌پشتی یکی از ضروری‌ترین وسایل برای کوهپیمایی و کوهنوردی است. یک کوله‌پشتی متوسط و ترجیحا ضدآب برای یک کوهپمایی تابستانی کافی است. اما کوله‌پشتی‌های بزرگ‌تر امکان کوهنوردی در تمام فصول را برایتان مهیا می‌کنند.

وسایل کمک‌های اولیه

کوه است و آسیب اجتناب‌ناپذیر. جعبه کمک‌های اولیه کوچکی همراه داشته باشید که در آن باند، گاز استریل، چسب نواری، موچین کوچک، باند کشی ورزشی، پماد ضدباکتری، مسکن و آنتی‌هیستامین درصورت مصرف دارو به اندازه ۲روز مصرف در یک جعبه قرار دهید.

چراغ قوه

در کوهنوردی بعضی مواقع شرایطی پیش می‌آید که ممکن است ناگزیر مدتی در شب کوهپیمایی داشته باشید اما همیشه طوری برنامه‌ریزی کنید که صعود و اجرای برنامه شما در روز به پایان برسد و قبل از تاریکی هوا به نقطه استقرار کمپ یا انتهای برنامه برسید. از این‌رو داشتن چراغ قوه و وسایل روشنایی ضروری است.

کد خبر 785147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha