ماندگاری گل سنبل به روش نگه داشتن شما بستگی دارد در ادامه شما را با طریقه درست آن آشنا می‌کنیم و به این پرسش پرتکرار که آیا سنبل دوباره گل می‌دهد پاسخ می‌دهیم.

گل و گیاه - پیاز سنبل - سنبل دوباره گل می‌دهد - روش نگهداری از پیاز گل سنبل برای سال بعد

به گزارش همشهری آنلاین، گل سنبل یکی از گل‌های زیبا و خوشبویی است که در فرهنگ ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل اکثر افراد از گل سنبل برای تزیین سفره هفت سین نوروز استفاده می‌کنند.

این گل مانند گل نرگس، سوسن و لاله از طریق پیاز رشد می‌کند، تک شاخه‌ای است و گل‌های ریز بسیار زیبا در رنگ‌هایی مانند صورتی، بنفش، سفید، آبی و زرد است. از آنجا که ماندگاری گل سنبل به روش نگه داشتن شما بستگی دارد در ادامه شما را با طریقه درست آن آشنا می‌کنیم:

سنبل دوباره گل می‌دهد؟ | روش نگهداری از پیاز گل سنبل برای سال بعد

میزان نیاز به نور

نگهداری از گل سنبل و نیاز زیاد آن به نور خورشید باعث شده است بتوان از آن به عنوان یکی از گل‌های مناسب برای کاشت در باغچه استفاده کرد. اما اگر می‌خواهید گل سنبل را درون گلدان در اتاق نگه دارید، آن را جایی بگذارید که نور خورشید از پشت پنجره به گلدان بتابد.

میزان مناسب آبیاری

گل سنبل به دلیل خاستگاه اصلی و رشد به وسیله پیاز نیاز زیادی به آب ندارد. در واقع باید بگوییم آبیاری زیاد باعث پوسیدن پیاز و از بین رفتن گیاه می‌شود. بنابراین هنگام نگهداری از گل سنبل باید به این مساله دقت کنید و از آبیاری زیاد پرهیز کنید. بهترین روش نیز این است که خاک آن را چک کنید و هنگام خشک شدن آبیاری را تکرار کنید.

خاک مناسب گل سنبل

هنگام نگهداری از گل سنبل باید دقت کنید که آب زیادی به پیاز نرسد. بنابراین خاک آن نیز باید قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد و علاوه بر داشتن مواد مغذی، سبک نیز باشد. بهترین ترکیب برای آن خاک برگ، ماسه و کود آلی است. اگر از خاک برگ عمده استفاده می‌کنید، برای اطمینان از آلوده نبودن قبل از استفاده خاک گلدان را ضد عفونی کنید.

دما و رطوبت مورد نیاز

برای نگهداری از گل سنبل در خانه باید دمای هوای اتاق را معتدل و مرطوب نگه دارید. اما اگر آن را در باغچه کاشتید می‌توانید مطمئن باشید که این گل خود را با دمای محیط وفق می‌دهد. اما هنگام نگه داشتن پیاز سنبل باید حواستان به دمای اتاق یا محل نگهداری آن باشد. چرا که هوای گرم باعث آسیب به پیاز می‌شود.

تغذیه و کوددهی گل سنبل

چنانچه هنگام گلدهی و نگهداری از گل سنبل در خاک، از کود در ترکیب خاک آن استفاده کرده باشید نیازی به تغذیه مجدد آن با کودهای شیمیایی ندارید. در غیر این صورت می‌توانید به جای استفاده از کودهای سه بیست که برای آن مناسب نیست، آن را با کودهای حیوانی یا پودر استخوان تقویت کنید.

سنبل دوباره گل می‌دهد؟ | روش نگهداری از پیاز گل سنبل برای سال بعد

روش نگهداری از پیاز گل سنبل برای سال بعد

با اندکی آموزش در مورد طریقه نگه داشتن پیاز گل سنبل می‌توانید شاهد گل دادن آن در سال بعد باشید. از آنجا که شرایط نگهداری از همه انواع گل سنبل مانند بنفش و سفید یکسان است، در ادامه شما را با روش مراقبت از پیاز و کاشت مجدد آن آشنا می‌کنیم:

نحوه نگه داشتن پیاز سنبل

باید به این نکته دقت کنید که فصل گلدهی این گل تنها دو تا سه هفته است. پس از آن گل خشک شده و می ریزد. چنانچه نگهداری از گل سنبل بعد از گل دادن درست باشد، شاهد گل دادن آن در سال آینده خواهید بود. برای این منظور نیز لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

با خشک شدن گل آبیاری را تا زمانی که برگ های گیاه نیز به طور کامل خشک نشده است ادامه دهید. چرا که هنوز زمان استراحت آن فرا نرسیده است و پیاز برای سفت شدن و آمادگی گلدهی برای سال بعد نیاز به آبیاری دارد.

با خشک شدن کامل برگ‌ها دو راه برای نگهداری از پیاز گل سنبل دارید. یا آن را درون همان گلدان نگه دارید یا آن را از گلدان خارج کرده و درون روزنامه بپیچید.

طرز نگه داشتن پیاز سنبل به هر کدام از روش‌های بالا که انجام شود، باید در محیطی خنک با دمای بین ۵ تا ۱۵ درجه و تاریک و به دور از رطوبت باشد. چرا که فراهم آوری شرایط مناسب برای پیاز این گل، در اندازه و کیفیت گلی که در سال بعد می‌دهد تاثیر مستقیم دارد.

لازم است در این مدت آبیاری به پیاز را قطع کنید و آن را از مواجهه با نور خورشید دور نگه دارید و برای دور ماندن کامل از نور، روی آن را با روزنامه یا پارچه تیره‌ای بپوشانید.

برای جلوگیری از مبتلا شدن پیاز به قارچ نیز می‌توانید از انواع قارچ کش برای گیاهان، مانند قارچ کش مانکوزب برای آن استفاده کنید.

زمان مناسب برای نگهداری مجدد از پیاز گل سنبل در خاک

ماه‌های آذر و دی زمان بیدار شدن گل شما است. در این ماه‌ها است که پیاز شروع به جوانه زدن می‌کند. زمانی که اولین جوانه سر از پیاز درآوردند لازم است در صورت نگه داشتن پیاه گل سنبل در روزنامه، آن را از روزنامه در آورده و مجددا درون خاک قرار دهید. همچنین اگر روی آن را با پارچه یا روزنامه پوشانده‌اید، آن را برداشته و در معرض نور خورشید قرار دهید و آبیاری به آن را آغاز کنید. نگهداری صحیح از گل سنبل در این چند ماه باعث گل‌های زیبا و با طراوت می‌شود. برای تقویت پیاز و کمک به آن برای رشد جوانه می‌توانید از کودهای مخصوص گلدهی استفاده کنید. با نزدیک شدن به عید نوروز می‌توانید گلدان را به داخل ساختمان ببرید تا با تغییر دما به گل شک وارد کرده و باعث رشد سریع‌تر آن شوید.

منبع: جوانه

کد خبر 751066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha