فیکوس لیراتا بومی مناطق جنوبی آفریقاست. این گیاه زیبا با برگ‌های پهن و ویولون مانند خود شناخته می‌شود. در این مطلب با طرز نگهداری و تکثیر فیکوس لیراتا یا فیکوس آفریقایی آشنا می‌شوید.

فیکوس آفریقایی - فیکوس لیراتا - ficus lyrata

به گزارش همشهری، این روزها به دلیل گسترش آپارتمان نشینی داشتن باغچه‌ یکی از آرزوهای بیشتر افراد شده است. برای همین به مرور نگهداری گل و گیاه در آپارتمان طرفدار پیدا کرد. اما انتخاب گیاهانی که بتوان در آپارتمان نگهداری کرد نیز اهمیت دارد. یکی از گل‌هایی که این روزها بین آپارتمان نشین‌ها طرفداران بسیار دارد فیکوس لیراتا و بومی غرب آفریقاست.

این گیاه بسیار زیبا که با نگهداری مناسب و رسیدگی ارتفاع آن به چندمتر نیز می‌رسد، برگ‌هایی به شکل پنج ضلعی ویلون شکل با حاشیه مواج دارد. ارتفاع این گل در آپارتمان حد به بیش از ۲ متر نیز می‌رسد به طوری که وقتی کنار آن بایستید از شما بلندتر خواهد بود. اندازه برگ‌های لیراتا ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است و درکل این گیاه با اندازه و قد بلندش فضای خانه را بسیار دلچسب می‌کند. علاوه بر این برگ‌های بزرگ و پهن فیکوس لیراتا به تصفیه هوای خانه نیز کمک می‌کند.

اگر در خانه حیوان خانگی و یا کودک خردسال دارید باید مراقب باشید، چون برگ‌های این گیاه سمی است.

ببینید | گیاه آپارتمانی پرطرفدار که برگ‌‏هایش شبیه ویولون است | طرز نگهداری و تکثیر فیکوس لیراتا | مشکلات فیکوس آفریقایی را بشناسید

دمای مورد نیاز فیکوس

دمای متوسط اتاق برای فیکوس لیراتا یعنی ۱۶ تا ۲۵ درجه مناسب است. این گیاه به هوایی با دمای ثابت نیازمند است و به نوسانات دمایی حساس است. دمای پایین هم باعث ریزش برگ‌ها می‌شود. بهتر لیراتا را در معرض باد و وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار ندهید.

آبیاری فیکوس چگونه است؟

این گیاه عاشق رطوبت است. بنابراین خاک آن باید مرطوب باشد. به علت داشتن برگ‌های بزرگ و پهن میزان تبخیر آب زیادی دارد، برای همین باید به میزان کافی آن را آبیاری کنید. اما آبیاری بیش از حد نیز سبب پوسیدگی ریشه‌های آن می‌شود. هر وقت خاک لیراتا تا عمق ۲ الی ۳ سانتی‌متری خشک شد آب بدهید. در کل آبیاری زیاد باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. بعد از آبیاری هم آب اضافی را کاملا از زیر گلدانی آن خارج کنید. اگر به این گیاه کم آب بدهید هم برگ‌های آن قهوه‌ای می‌شوند و می‌ریزند.

نور مناسب فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا نیاز به نور خوب و غیر مستقیم دارد، اما نباید آفتاب مستقیم به این گیاه بتابد، زیرا برگ‌ها شروع به سوختن می‌کنند. بهترین مکان برای قرار دادن لیراتا نزدیک پنجره جنوبی است. هرچه نور بهتری داشته باشد گیاه سریع‌تر رشد می‌کند. نور کم باعث ریزش برگ‌های لیراتا می‌شود.

غبارپاشی و رطوبت

هفته‌ای یک برگ‌های لیراتا را با دستمال مرطوب و نرم به آرامی تمیز کنید تا گرد و غبار روی برگ‌های آن نماند. با این کار نور بهتری جذب می‌کند. همچنین نیاز به غبار پاشی روزانه دارد،  روزی ۲ بار یک بار صبح و یک بار هم شب با آب بدون املاح مثل آب جوشیده سرد شده این گیاه را غبار پاشی کنید.

می‌توانید با روش درست کردن جزیره هم رطوبت گیاه را تامین کنید. به این صورت که در زیرگلدانی آب و سنگریزه  بریزید و گلدان را روی آن قرار دهید به طوری که زیر گلدانی با گلدان در تماس مستقیم نباشد.

خاک فیکوس چیست؟

لیراتا هم مانند بسیاری ازگیاهان به خاکی با زهکش خوب نیاز دارد. خاک مناسب این گیاه ترکیبی از پیت ماس و پرلیت دانه درشت است.

کود مورد نیاز فیکوس

کود مناسب لیراتا کود سه بیست است. که بهتر است در زمان رشد گیاه در فصل بهار آن هم ماهی یکبار به آن داده شود. زیاده‌روی در کوددهی نیز باعث سوختگی برگ‌ها می‌شود.

ببینید | گیاه آپارتمانی پرطرفدار که برگ‌‏هایش شبیه ویولون است | طرز نگهداری و تکثیر فیکوس لیراتا | مشکلات فیکوس آفریقایی را بشناسید

نحوه قلمه زدن و شیوه تکثیر گیاه فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا را می‌توان با روش قلمه ساقه و برگ تکثیر کرد.

در روش قلمه ساقه در فصل بهار باید از انتهای ساقه قلمه‌هایی به طول ۱۰-۱۵ سانتی‌متر را  که حداقل یک برگ و سه بند دارد از گیاه مادر جدا ‌کنید. قلمه را به مدت ۲۴ ساعت در سایه قرار دهید تا شیره آن خارج شود. سپس قلمه‌ها را در ماسه شسته شده بکارید. بعد از ۱-۲ ماه مشاهده می‌کنید که قلمه‌ها ریشه‌دار شده‌اند. بعد از ریشه زایی به گلدان جدید با خاک مناسب منتقل کنید.

اما در روش قلمه برگ، شما باید ابتدا برگ‌های نسبتا جوان را انتخاب کنید. از انتها آن‌ها را از گیاه جدا کنید و داخل خاک و یا آب قرار دهید تا ریشه‌دار شوند. سپس به گلدانی با خاک مناسب منتقل کنید.

ببینید | گیاه آپارتمانی پرطرفدار که برگ‌‏هایش شبیه ویولون است | طرز نگهداری و تکثیر فیکوس لیراتا | مشکلات فیکوس آفریقایی را بشناسید

مشکلات فیکوس لیراتا را بشناسید

کنه

اگر برگ‌های فیکوس لیراتا زرد و سطح زیرین آن‌ها تار عنکبوتی دیدید نشانه داشتن کنه است که به خاطر هوای خشک محیط به گیاه حمله می‌کند. برای پیشگیری از آن برگ‌ها را روزانه غبارپاشی کنید.

ظاهر شدن توده‌های پنبه ای سفید رنگ  

علت ظاهر شدن توده‌های پنبه‌ای سفید رنگ روی فیکوس لیراتا حشره شپشک آرد آلود است که سبب زردشدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. این آفت را می‌توان با کمک تکه‌ای پنبه که آغشته به مایع صابون یا کمی الکل است، از روی گیاه برداشت. اما اگر مقدار آفت زیاد بود با استفاده از سموم حشره کش آفت‌ها را از بین ببرید.

کد خبر 725359
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha