لبنان روز یکشنبه در حالی آغاز کرد که اختلاف فزاینده میان مقامات سیاسی و مذهبی درباره تصمیم برای به تاخیر انداختن تغییر ساعت برای یک ماه باعث شد که افراد در این کشور کوچک بر اساس دو منطقه زمانی متفاوت عمل کنند.

‌Beirut

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان روز پنجشنبه تصمیم گرفت تغییر ساعت تابستانی را در زمان معمول در این کشور  و نیز در اروپا و سایر مناطق یعنی آخرین آخرهفته ماه مارس (اوائل فروردین) شروع نکند، بلکه جلو بردن ساعت‌ها به اندازه یک ساعت به ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) موکول کند.

گرچه دلیلی برای گرفتن این تصمیم ذکر نشده است، تصور عمومی این است که این کار مصالحه‌ای با مسلمانان است که به آنان اجازه می‌دهد روزه‌شان را به جای ساعت ۷ بعدازظهر در ساعت ۶ بعدازظهر افطار کنند.

اما کلیسای مارونی پرنفوذ لبنان، بزرگترین کلیسای مسیحی در این کشور، اعلام کرد با توجه به اینکه در این مورد مشاوره قرار نگرفته و به معیارهای بین‌المللی هم توجه نشده است، از این تصمیم پیروی نمی‌کند.

این کلیسا ساعت‌هایش را به جلو کشید و سایر سازمان‌ها، احزاب و مدارس مسیحی هم برنامه‌های مشابهی را اعلام کردند. عباس حلبی، وزیر آموزش لبنان نیز روز یکشنبه گفت مدارس بر خلاف تصمیم دولت بر اساس وقت تابستانی عمل خواهند کرد.

در همین حال، موسسات و احزاب مسلمان ظاهرا در وقت زمستانی باقی مانده‌اند و این وضعیت شکاف در کشوری عمیق‌تر خواهد کرد که در فاصله‌ سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ دستخوش جنگ داخلی میان گروهای رقیب مسلمان و مسیحی بود و کرسی‌های پارلمانی آن بر اساس مذاهب گوناگون تخصیص داده می‌شوند.

از طرف دیگر، برخی از سازمان‌های تجاری و رسانه‌ای لبنان از جمله دو کانال خبری عمده این کشور یعنی LBCI و MTV نیز اعلام کردند که وارد وقت تابستانی می‌شوند.

سازمان‌های دیگر تلاش کردند خودشان را با این وضعیت تطبیق دهند.

هواپیمایی ملی لبنان Middle East Airlines اعلام کرد ساعت‌هایش در وقت زمستانی باقی می‌مانند، اما زمان پروازهایش را طوری تنظیم خواهد کرد که با برنامه‌های بین‌المللی هماهنگ باشند.

دو شرکت مخابراتی دولتی پیام‌هایی برای مشتریانشان فرستاده‌اند و از آنها خواسته‌اند در صورتی که ساعت روی وسائل الکترونیکی‌شان به طور خودکار به جلو کشیده شده باشد، زمان را به طور دستی تنظیم کنند.

بسیاری از افراد می‌گویند این آشوب بالقوه تجسمی از دهه‌ها شکست‌ در حکومت‌داری بوسیله رهبرانی است که لبنان را به بحران مالی سال ۲۰۱۹ کشاندند.

میقاتی، نخست‌وزیر موقت که سنی است این تصمیم را پس از ملاقات با نبیه بری، رئیس پارلمان که شیعه است و بارها بر این تغییر تاکید کرده بود، اعلام کرد. در جریان این ملاقات، میقاتی دیده می‌شود که می‌گوید انجام این درخواست ممکن نیست، زیرا باعث «مشکلاتی» از جمله در برنامه‌ریزی پروازها می‌شود. اما بعدا میقاتی تصمیم باقی ماندن در وقت زمستانی را اعلام کرد.

دفتر میقاتی در شنبه‌شب اعلام کرد این تصمیم «صرف یک رویه اداری» است که به شکل سرزنش‌بازی فرقه‌ای جلوه داده شده است. سخنگوی دفتر نخست‌وزیر درباره دلیل این تصمیم‌گیری اظهارنظری نکرد.

از طرف دیگر هنری خوری، وزیر موقت دادگستری که مسیحی است در نخستین اعتراض درون هیئت دولت در بیانیه‌ای در شنبه بعدازظهر از میقاتی خواست این تصمیم را لغو کند. خوری گفت این تصمیم شکاف‌ها در جامعه لبنان در راستای خطوط مذهبی تشدید می‌کند، آن هم در هنگامی که لبنان از قبل با بحران‌های متعددی مواجه است.

کد خبر 750605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha