همشهری آنلاین: دو مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند که تصمیم‌ها در ارتباط با خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و افزایش نیرو‌ در افغانستان تا زمانی که پنتاگون دولت اوباما را از مخاطرات این دو تصمیم اگاه نکند به تعویق خواهد افتاد.

به گزارش سی ان ان، این دو مقام ارشد که خواستند نامشان فاش نشود، از جزئیات مباحث مربوط به خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق به خوبی مطلع هستند. آن‌ها اعلام کرده‌اند ارتش نسبت به تاخیر‌ها در مورد اجرای این تصمیمات نگرانی ندارد و عمده نگرانی ارتش آمریکا کاهش سطح وضعیت امنیتی در افغانستان است.

این دو مقام تائید کرده‌اند که پنتاگون و فرماندهی مرکزی امریکا در خاورمیانه در حال بررسی زمان خروج نیرو‌های آمریکایی در عراق هستند و در این راستا سه گرینه را مد نظر دارند: خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق تا 16 یا 19 و یا 23 ماه آینده.

اولین گزینه با تبلیغات انتخاباتی اوباما همخوانی دارد. اما در مباحث اخیری که رئیس جمهوری آمریکا با مقامات ارشد نظامی و رابرت گیتس وزیر دفاع این کشور داشته است، مشخص شده که اوباما می‌خواهد گزینه‌های دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهد، و درباره مخاطرات هر یک از آن‌ها با مقامات ارشد به بحث بنشیند.

یکی از این مقامات پنتاگون گفت: رئیس جمهوری نظر وزارت دفاع را در این باره جویا شده است و ما هم درحال بررسی این گزینه‌ها هستیم.

دو مقام پنتاگون همچنین اعلام کرده‌اند که ارتش نظر نهایی خود را در این باره به کاخ سفید ارائه نداده است. گزینه‌های خروج از عراق طی 19 و یا 23 ماه آینده توسط ارتش به رئیس جمهوری ارائه شدند و رئیس جمهوری هیچ پیشنهادی را بر مبنای گزینه‌های یاد شده مطرح نکرده بود.

مقام دوم پنتاگون نیز در این باره گفت: رئیس جمهوری بر یک زمان خاص متمرکز نشده است و با گذاشتن یک گام به عقب در حال بررسی مخاطرات طرح خروج نیرو‌های امریکایی از عراق است.

این مقامات همچنین به این نکته اشاره کردند که با توجه به وضعیت امنیتی کنونی در عراق، ارتش امریکا به احتمال زیاد تا پایان سال نیرو‌های خود را از 14 تیپ به 12 تیپ کاهش خواهد داد.

اما هنوز مشخص نیست که تا چه زمانی اوباما تصمیم خود را درباره نیرو‌های رزمی آمریکا اعلام کند. نیرو‌هایی که به طور نوبتی وارد خاک عراق می‌شوند نیز می‌توانند به عنوان نیرو های پشتیبان و یا نیرو‌های اموزشی مورد استفاده قرار گیرند.

زمانی که از یکی از مقامات کاخ سفید در روز‌های آخر هفته درباره سه سناریوی متفاوت خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق پرسیده شد، او از بحث درباره طرح‌های موجود درباره عراق خودداری کرد.

تاخیر در تصمیم به افزایش نیرو‌های آمریکایی در افغانستان

به گفته این دو مقام وزارت دفاع آمریکا، از سویی دیگر به نظر می‌رسد تصمیم به افزایش نیرو‌های ارتش آمریکا در افغانستان نیز با تاخیر مواجه شود.

گفته می‌شود که می‌توان طی هفته‌های آنیده هزاران نفر از پرسنل زمینی نیروی دریایی، یک واحد هوایی نیروی دریایی و نیرو‌های ویژه ارتش آمریکا را به جنوب افغانستان اعزام کرد.ارتش آمریکا در حال حاضر تا بررسی کامل استراتژی این کشور در افغانستان به نیرو‌های خود در این کشور نخواهد افزود.

هنوز مشخص نیست تا چه زمانی بررسی‌ها و بازنگری در استراتژی ارتش آمریکا در افغانستان به انجام برسد. کاخ سفید اکنون در حال بررسی آمار‌ها وگزارش‌های ارائه شده از سوی ارتش درباره استراتژی نیرو‌های آمریکایی در افغانستان است. گفته می‌شود کاخ سفید تا پایان سفر ریچارد هالبروک فرستاده اوباما به منطقه تصمیم خاصی را در این باره اتخاذ نخواهد کرد.

پنتاگون در نظر داشت هفته گذشته خبر اعزام نیرو های بیشتر به افغانستان را اعلام کند. اما پس از گفت و گو با مقامات کاخ سفید مشخص شد که به زمان بیشتری برای بررسی طرح افزایش نیرو‌ها در افغانستان نیاز است.

کد خبر 74979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز