یک گزارش جدید پیشنهاد می‌کند که ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ ممکن است از سگ‌های راکونی منشا گرفته باشد که به طور غیرقانونی در یک بازار غذاهای دریایی در چین فروخته می‌شدند.

raccoon dogs

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌بی‌سی نیوز گروهی از دانشمندان در سراسر جهان روز پنجشنبه اعلام کردند کهن معتقدند ویروس «سارس-کوو-۲»  از بازار غذاهای دریایی هوانان در شهر ووهان منشا گرفته است که شیوع کروناویروس از آن شروع شد.

پس از گزارش اخیر وزارت انارسال به دبیررژی آمریکا در این باره که با «اطمینان پایین» به این نتیجه رسیده است که شیوع کروناویروس جدید از یک نشت آزمایشگاهی منشا گرفته است، مباحثه درباره منشاهای پاندمی کووید-۱۹ دوباره بالا گرفته است.

بر اساس گزارش جدید، پژوهشگران در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری چین داده‌های جدیدی را از نمونه‌های سوآب گردآوری‌شده در ژانویه ۲۰۲۰ در بازار از جمله از سقف‌ها، دیوارها و قفس‌های حامل حیوانات را به پایگاه داده‌های توالی‌ژیابی ژنومی جهانی GISAID وارد کردند.

این پژوهشگران بین‌المللی که شامل ویروس‌شناسان و زیست‌شناسان می‌شوند، این داده‌ها را از این پایگاه داده‌ها پیاده و تجزیه و تحلیل کردند.

نمونه‌هایی که از لحاظ ویروس مثبت شدند، همچنین حاوی مواد ژنتیکی از چندین حیوان به خصوص مقادیر زیادی مواد ژنتیکی سگ راکون بودند. سگ‌های راکون نوعی سگ‌شان بومی شرق آسیا است که فقط به خاطر شباهت ظاهری با راکون به این نام معروف شده است و خوبشاوندی با راکون ندارد.

این پژوهشگران می‌گویند گرچه این یافته به طور قطعی ثابت نمی‌کند که ویروس حتما از سگ‌های راکون به انسان‌ها جهیده باشد، اما قوی‌ترین شواهد درباره نظریه انتقال طبیعی است.

این پژوهشگران می‌گویند یافته شدن این مواد ژنتیکی نشانه‌ای از آلوده بودن حیوانات در بازار است و توضیح معقول دیگری نمی‌توان یافت.

البته اعضای این گروه پژوهشی هنوز یافته‌هایشان را به صورت مقاله منتشر نکرده‌اند. پژوهش‌های قبلی نیز نشان داده بودند که کروناویروس جدید در حول و حوش بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی از انسان‌ها به حیوانات منتقل شده است.

سازمان جهانی بهداشت نیز به گزارش‌ها درباره ارتباط بالقوه کروناویروس جدید با سگ‌های راکون واکنش نشان داد. تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس در جمعه صبح گفت: «سازمان جهانی بهداشت یکشنبه قبل از داده‌های منتشرشده در پایگاه داده‌های GISAID در اواخر ژانویه مطلع شد...این داده‌ها از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین بع نمونه‌های گرفته‌شده از بازار هوانان در ووهان در سال ۲۰۲۰ مربوط است. این داده‌ها پاسیخ قطعی به پرسش چگونگی شروع پاندمی نمی‌دهند، اما هر قطعه از داده‌ها برای نزدیکتر کردن ما به پاسخ مهم است.»

سگ‌های راکون از این لحاظ که حاوی ویروس‌هایی هستند که از حیوانات به انسان‌ها جهش پیدا می‌کنند، شناخته شده هستند. برای مثال، یک گزارش مربوط به اکتبر ۲۰۰۳ ویروسی را در یک سگ راکون و در میان‌ انسان‌ها در یک بازار حیوانات زنده در گوانگ‌دونگ چین یافت که بسیار شبیه به ویروس «سارس-کوو-۱» (عامل سارس یا نشانگان حاد شدید تنفسی) – یک خویشاوند نزدیک کروناویروس جدید یا «سارس-کوو-۲»-  بود.

گرچه اغلب کارشناسان اکنون اعتقاد دارند که شیوع «سارس» در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در چین به خفاش‌ها ارتباط داشته است، تصور می‌شود سگ‌های راکون برای مدتی کوتاه میزبان تصادفی ویروس بوده‌اند.

در حال حاضر، چهار سازمان فدرال آمریکا و شورای ملی اطلاعات این کشور می‌گویند این ویروس در نتیجه انتقال طبیعی ویروسی که از حیوانات به انسان‌ها جهش پیدا کرده است، شیوع پیدا کرده است.

وزارت انرژی آمریکا و سازمان پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) می‌گویند یک حادثه آزمایشگاهی و نشت ویروس ناشی از آن به شیوع جهانی کروناویروس انجامید.

چین از هنگام شیوع سارس در سال ۲۰۰۲ داد و ستد غیرقانونی و فروش حیوانات وحشی در بازارها در سراسر این کشور ممنوع کرده است. اگر ویروس از حیوانات وحشی منشا گرفته باشد، این موضوع مطرح می‌شود که شاید این ممنوعیت به درستی اجرا نشده است.

کد خبر 749705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha