یک بررسی جدید نشان می‌دهد که نخستین مورد شناخته‌شده کووید-۱۹ در یک فروشنده در بازاری در شهر ووهان در چین رخ داده است، نه آنظور که تصور می‌شد در حسابداری که ارتباطی با این بازار نداشته است.

COVID CHINA

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز منشا کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، هنوز دقیقا روشن نشده و به موضوعی مورد بحث میان چین و آمریکا بدل شده است.

یک بررسی مشترک چین و سازمان جهانی بهداشت در سال جاری این نظریه را که کووید-۱۹ به علت نشت کروناویروس از آزمایشگاهی در شهر ووهان رخ داده است، رد کرد و محتمل‌ترین فرضیه را انتقال طبیعی این ویروس به انسان‌ها احتمالا از طریق یک بازار حیوانات وحشی دانست.

گروهی از کارشناسان سامان جهانی بهداشت به همراه دانشمندان چینی چهار هفته را در ماه مارس (فروردین) در شهر ووهان در مرکز چین که پاندمی از آن شروع شد، به بررسی گذراندند و به این نتیجه رسیدند که کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ احتمالا از طریق یک حیوان واسط از خفاش‌ها به انسان‌ها منتقل شده‌ است، اما این کارشناسان در عین حال پژوهش‌های بیشتر در این باره را لازم دانستند.

یکی از مشکلات در این گزارش این بود که نخستین مورد بیماری را مربوط به یک مرد حسابدار بدون ارتباط با این بازار دانسته بود که علائمش در ۸ دسامبر بروز کرده بود.

در بررسی جدید که بوسیله مایکل وروبی، رئیس بخش بوم‌شناسی و زیست‌شناسی تکامل در دانشگاه آریزونا انجام شده و یافته‌های آن روز پنجشنبه در ژورنال «ساینس» منتشر شده است، نشان داده شده است فردی که به عنوان نخستین مورد ابتلا به کرونا ویروس در گزارش سازمان جهانی بهداشت معرفی شده است، در واقع چند روز پس از تاریخ ذکر شده به کرونا مبتلا شده است. در گزارش سازمان جهانی بهداشت تاریخ ابتلای این بیمار که کارش حسابداری است و ارتباط با بازار حیوانات ووهان نداشته است، ۸ دسامبر ۲۰۱۹ ذکر شده است، اما بررسی جدید ثابت می‌کند که تاریخ درست ابتلای این مرد ۱۶ دسامبر است. علت اشتباه در تاریخ ابتلای این مرد این بوده که او در ۸ دسامبر برای یک عمل دندانپزشکی به بیمارستان مراجعه کرده است.

این بررسی جدید می‌گوید: «شروع علائم این مرد هنگامی که رخ داد که چندین مورد ابتلا در کارکنان بازار هوانان در شهر ووهان رخ داده بود و در بین این افراد یک فروشنده زن غذاهای دریایی زودتر از همه در ۱۱ دسامبر علائم بیماری را بروز داده بود.»

بر اساس این بررسی جدید، این موارد اولیه علامت‌دار به طور خاص به بخش غربی این بازار مربوط می‌شوند که قفس‌های یک جانور سگ‌سان بومی شرق آسیا به نام «سگ راکون» در آن نگهداری می‌شدند و به این ترتیب شاهدی قوی در حمایت از نظریه این فراهم می‌شود که این بازار منشا پاندمی بوده است.

سازمان جهانی بهداشت ماه پیش پیشنهاد کرد که یک گروه کارشناسی جدید برای بررسی منشا کروناویروس به کار گماشته شوند.

کد خبر 638460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha