یک گزارش جدید از شرکت فناوری سوئیسی IQAir نشان می‌دهد فقط ۲۳ کشور، قلمرو یا منطقه در سراسر جهان دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت برای کیفیت هوای سالم را برآورده کردند.

Air pollution

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌بی‌سی نیوز این شرکت که با برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل، برنامه اسکان بشر ملل متحد (UN-HABITAT) و صلح سبز برای مبارزه با آلودگی هوا همکاری می‌کند داده‌های هوا مربوط به بیش از ۳۰۰۰۰ ایستگاه و حس‌گر را که کیفیت هوا را در ۷۳۲۳ شهر در ۱۳۱ کشور، منطقه و قلمرو بررسی کرد.

بر اساس این گزارش، فقط استرالیا، برمودا، بونیر، استونی، فنلاند، پولینزی فرانسه، گرانادا، گوام، کالدونیای جدید، نیوزیلند، پورتوریکو، سنت اوستاتیوس و سابا و جزایر ویرجین آمریکا توانستند هدف رساندن کیفیت‌هوا از لحاظ میزان ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون (PM2.5) را به ۵ میکروگرم در متر مکعب یا کمتر را برآورده کنند.

PM2.5 ذرات معلقی هستند که هنگامی که میزانشان بالا باشد، می‌توانند به افراد آسیب بزنند. این ذرات در میزان‌های بالا می‌توانند قدرت دید را کاهش دهند و باعث مه‌آلود شدن هوا می‌شوند.

اندازه این ذرات به طور مستقیم با توان بالقوه‌شان برای ایجاد مشکلات بهداشتی ارتباط دارد. ذرات کوچک با قطر کمتر از ۱۰ میکرون یا میکرومتر بیشترین مشکلات را ایجاد می‌کنند، زیرا می‌توانند به اعماق ریه‌ها بروند  و برخی از آنها حتی به جریان خون راه یابند.

سال گذشته کشورها و قلمروهایی در آفریقا و آسیای مرکزی و جنوبی بالاترین میزان سالانه غلظت‌های PM2.5 را بر حسب جمعیت داشتند.

چاد بالاترین غلظت PM2.5 را به میزان ۸۹.۷ میکروگرم در مترمکعب داشت و در رده‌های بعدی عراق با ۸۰.۱ میکروگرم در مترمکعب و پاکستان با ۷۰.۹ میکروگرم در مترمکعب قرار می‌گیرند.

بحرین، بنگلادس، بورکینافاسو، کویت، هند، مصر و تاجیکستان در رده‌های بعدی در میان ۱۰ کشور با بیشترین میزان آلودگی قرار می‌گیرند.

علیرغم رشد آفریقا در سال‌های اخیر گردآوری داده‌ها درباره کیفیت هوا در کشورهای این قاره مشکل بوده است. فقط ۱۹ کشور از ۵۴ کشور آفریقایی داده‌های لازم کیفیت هوا را داشتند.

بر اساس این گزارش، ۱۱۸ کشور یا حدود ۹۰ درصد کشورها با دستورالعمل‌های کیفیت هوای پیشنهادشده بوسیله سازمان جهانی بهداشت را برآورده نکرده‌اند.

دستورالعمل‌های کیفیت هوای سازمان جهانی بهداشت که در سال ۲۰۲۱ تعیین شد، برای دولت‌ها در سراسر جهان ایجاد شد تا از آنها به عنوان اهدافی برای کاهش آلودگی هوا و نهایتان بهبود سلامت مردم استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: سازمان جهانی بهداشت راهنمایی تازه درباره آلودگی هوا منتشر می‌کند

کد خبر 749147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha