بنای عظیم پردیس تئاتر تهران درست پشت فرهنگسرای خاوران قد علم کرده است. این ساختمان بلند مانند جعبه سیاهی است که سالن حرفه‌ای تئاتری را در خود جای داده.

عباس آباد

 به گزارش همشهری آنلاین، بزرگ‌ترین پردیس تئاتر کشور در همسایگی اهالی منطقه۱۵ قرار گرفته تا دسترسی ساکنان منطقه را به یکی از فاخرترین هنرهای نمایشی ممکن سازد. این مجموعه فرهنگی ۲۵ هزار و ۲۰۰‌ مترمربع مساحت و ۱۶هزار و ۳۳۰‌ مترمربع زیربنا دارد و این روزها با اجرای تئاترهای حرفه‌ای، محل رفت‌وآمد بازیگران مشهور سینما و تئاتر شده است. 

بزرگ‌ترین پردیس تئاتر کشور در منطقه ۱۵ منتظر شماست

سالن ۹۰۰ نفری پردیس

ورودی پردیس تئاتر در خیابان بقایی است. دسترسی به پارکینگ‌های این مجموعه فرهنگی هم از همین در بزرگ امکان‌پذیر است. برخلاف بسیاری از سالن‌های تئاتر که جایی برای پارک خودرو تماشاگران تئاتر در نظر نگرفته، پردیس تئاتر مجهز به پارکینگی با ظرفیت ۳۰۰ خودرو است. علاوه بر آن در صورتی که ظرفیت پارکینگ کافی نباشد مردم می‌توانند از فضای مقابل ساختمان پردیس تئاتر برای پارک خودروهایشان استفاده کنند.

امکانات نمایشی منحصربه‌فرد پردیس تئاتر تهران، این مجموعه را در زمره مهم‌ترین مراکز تئاتر کشور قرار داده است. سالن اصلی این مجموعه با ظرفیت ۹۰۰ نفر مکان مناسبی برای اجرای تئاترهای حرفه‌ای و ارکسترسمفونیک است. صحنه این سالن با مساحت ۶۰۰‌ متر و عمق ۳۰‌ متر دارای ۵ بخش متحرک و ۱۲ دریچه غیب‌شو روی صحنه است. به‌جز سالن اصلی، ۶ سالن دیگر شامل۲ بلک‌باکس ۲۶۰ متری و ۳ بلک‌باکس۱۵۰ متری با صندلی‌های متحرک و دریچه‌های غیب‌شو در این پردیس ساخته شده است.

سالن دیگر این مجموعه با مساحت ۱۵۰‌ مترمربع، ۸۰ نفر ظرفیت دارد و برای اجرای نمایش‌های عروسکی، نمایش کودک، همایش و نشست‌های تخصصی و جلسات در نظر گرفته شده است. این سالن قابلیت پخش فیلم با ویدئوپروژکتور را دارد. البته مجموعه پردیس تئاتر تنها محلی برای تماشای تئاتر نیست. گالری، غرفه‌های فروش محصولات فرهنگی، سالن بازی کودکان و رستوران از جمله دیگر امکاناتی است که هر شهروند می‌تواند با مراجعه به این مجموعه به آن دسترسی داشته باشد.

 ۶۰ اجرای صحنه‌ای در یک سال

با معرفی کامل این پردیس به کارگردانان و اهالی تئاتر، استقبال گروه‌های تئاتر از این مجموعه بیشتر شده و پردیس هر شب میزبان گروهی از هنرمندان است. در کنار اجرای تئاتر، برگزاری دیگر برنامه‌های فرهنگی هم در دستور کار این مرکز است. از جمله این برنامه‌ها میزبانی جشنواره‌های تئاتر است. خوشبختانه با برپایی جشنواره‌ها آشنایی شهروندان با پردیس تئاتر بیشتر شده و شاهد استقبال شهروندان از تئاترهای این مجموعه فرهنگی هستیم.

 کیفیت سالن‌ها با سالن‌های اروپا برابری می‌کند

تاکنون بسیاری از کارگردان‌های تئاتر از این مجموعه دیدن کرده‌اند. «محمد قاسمی»، کارگردان تئاتر، که جوایز مختلفی به دست آورده نخستین کارگردانی است که در این مجموعه تمرین تئاتر کرده و به همراه گروهش در این پردیس اجرا داشته است. او درباره حضور در پردیس تئاتر تهران می‌گوید: «سال ۱۳۹۱ در حالی که هنوز سیستم گرمایشی و سرمایشی این مجموعه راه‌اندازی نشده بود و ساختمان آب نداشت به‌عنوان نخستین گروه در سالن‌های آن تمرین کردیم و طی چند ماه، نخستین تجربه اجرا را در این پردیس داشتیم. این مجموعه از بهترین سالن‌های تئاتر کشور است و هر کارگردانی مشتاق است تا تئاترش را در آن روی صحنه ببرد. کیفیت سالن‌های مجهز این مجموعه با برخی سالن‌های کشورهای اروپایی برابری می‌کند. اما با توجه به اینکه این مجموعه هنوز به خوبی به مردم معرفی نشده، مخاطبان کمی دارد و معمولاً فروش اینترنتی آن پایین است. اما روزی را می‌بینم که گروه‌های حرفه‌ای برای اجرا در سالن‌های این مجموعه در نوبت‌های سالانه بمانند.» 

توزیع عادلانه سرانه‌های فرهنگی

ساخت و افتتاح پردیس تئاتر تهران در منطقه ۱۵ با نظرات مختلفی از سوی هنرمندان تئاتر همراه بود. «داریوش ارجمند»، هنرمند تئاتر و سینمای کشور، درباره فعالیت این پردیس می‌گوید: «ساخت این مجموعه در این نقطه از پایتخت نشان‌دهنده توجه ویژه شهرداری به مناطق محروم و ساکنان این مناطق است. با راه‌اندازی چنین مجموعه‌های فرهنگی‌ای در جنوب تهران توزیع عادلانه امکانات و فضاهای فرهنگی بین شهروندان انجام می‌شود.»

کد خبر 749101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha