سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از تامین ۳هزار دستگاه اتوبوس داخلی و خارجی برای اتوبوسرانی تهران تا پایان سال آینده خبرداد و از بهسازی و بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده پایتخت در سال ۱۴۰۲گفت.

اتوبوس

مهدی علیزاده در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، در تشریح سیاست‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، توضیح داد: قرار است تا پایان سال ۱۴۰۲، دو هزار اتوبوس تولید داخلی خریداری شود. ضمن اینکه ماموریت خرید هزار دستگاه اتوبوس وارداتی نیز برای کمبودهای ناوگان، از سوی شرکت‌های تولید کنده دنبال شود.

او ادامه داد: اولویت برنامه‌ اتوبوسرانی برای سال آینده، تامین اتوبوس برای تهران از طریق همکاری با تولید کنندگان داخلی است. برهمین اساس، تا پایان سال ۱۴۰۲ قرار است ۲ هزار اتوبوس ساخت داخل تحویل اتوبوسرانی شود. با توجه به اینکه ظرفیت تولید داخل بیشتر از تعدادی که عنوان کردم نیست، مابقی اتوبوس‌های مورد نیاز خطوط اتوبوسرانی تهران که حدود ۱۰۰۰ دستگاه است، از خارج خریداری می شود.

علیزاده ادامه داد:  قرارداد خرید اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی امضا و طرف قرار داد هم متعهد به تامین این مقدار اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۲ شده است. بنابراین اگر اتفاق خاصی نیفتد و هزینه‌های خرید، به موقع پرداخت شود، کمبودهای ناوگان تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

قیمت اتوبوس داخلی و خارجی

این مدیر ارشد شهری پایتخت، در خصوص قیمت خرید هر دستگاه اتوبوس داخلی گفت: قیمت‌ها به نوسانات بهای ارز وابسته است اما آنطور که با شرکت‌ها مذاکرده کرده و  قرار داد بسته ایم، هر اتوبوس داخلی تقریبا چیزی بین ۶.۵ تا ۷ میلیارد تومان هزینه دارد.

سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ادامه به بهای خرید اتوبوس از خارج کشور هم اشاره کرد و افزود: اتوبوس‌های دست دوم خارجی نزدیک به نو چیزی در حدود ۲.۵ تا ۳ میلیارد و اتوبوس‌های خارجی نو حدود ۸ میلیارد تومان قیمت دارد.

او در پاسخ به سوال همشهری آنلاین درباره کشور سازنده اتوبوس‌های وارداتی گفت: کشور سازنده، ‌هنوز مشخص نیست. خرید اتوبوس از خارج را به شرکت‌های تولید کننده داخلی واگذار کرده‌ایم. حال ممکن است از کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد و یا اروپا و دیگر کشورها. اما همانطور که پیشتر گفتم، تمام توان ما روی تولید داخل متمرکز است.

علیزاده گفت: موضوع دیگر برای رفع کمبود اتوبوس‌های پایتخت مربوط به  به بحث بهسازی و نوسازی ناوگان  فرسوده است. در همین راستا قرار است سال آینده حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شوند. با این اقدام در کنار خرید اتوبوس‌های نو از داخل و خارج، تاثیر چشمگیری را در راستای تامین کاستی‌های اتوبوس‌های خطوط شاهد خواهیم بود.

چقدر اتوبوس فرسوده در تهران داریم؟

او درباره میانگین هزینه تعمیرات و بهسازی و نوسازی اتوبوس‌های موجود، گفت: هزینه بهسازی و نوسازی طبق تعریفی که داریم، متغیر است. ضمن اینکه این اعداد و ارقام به شرایط قیمت دلار هم بستگی دارد.  اگر تعمیرات سطح یک(تعمیرات اساسی یا اورهال) باشد، ۱.۵ تا ۲ میلیارد، اگر سطح ۳ باشد، بین ۷۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه دارد.

سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تعداد اتوبوس‌های فرسوده پایتخت را حدود ۵۰۰ دستگاه عنوان کرد و افزود: تعداد اتوبوس‌هایی که تعمیرات اساسی (سطح یک) نیاز دارند، بیشتر است. یعنی نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ دستگاه سطح یک (شامل تعمیر موتور و ...) است. ضمن اینکه  درحدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس هم با تعمیرات سطح ۳ یعنی در حد رنگ آمیزی بدنه  و ... می‌توانند بهسازی و وارد ناوگان شوند.

او گفت: با ورود ۲ هزار دستگاه تولید داخل به ناوگان، ضمن اینکه شاهد کاهش سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها در خطوط خواهیم بود، بسیاری از مشکلات حمل و نقل عمومی در پایتخت هم برطرف می‌شود. در صورتی که اتفاق خاصی نیفتد با این اقدامات، تا اواخر سال آینده بخش عمده‌ای از مشکلات اتوبوسرانی برطرف می‌شود. ضمن اینکه بودجه مناسبی که برای  بخش حمل و نقل عمومی پیش‌بینی شده است، نشان دهنده توجه ویژه مدیریت شهری به موضوع حمل و نقل عمومی است.

کد خبر 748635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha