شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی‌‌اش در اجلاس امنیتی مونیخ بر اتخاذ رویکردهای جدید در سیاست‌ خارجی ایالات متحده در دوران اوباما تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بایدن در حضور 350نفر از سیاستمداران ارشد جهان در کنفرانس امنیتی مونیخ به تشریح این رویکرد جدید پرداخت و گفت: من از جانب دولت جدید آمریکا برای ارائه رویکرد جدید در سیاست خارجی‌مان در سراسر جهان به اروپا آمده‌ام.

این نخستین سفر و سخنرانی خارجی بایدن پس از به قدرت رسیدن رسمی رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در ماه گذشته است.

وی در بخش اصلی سخنرانی‌‌اش با پرداختن به مسائل فی‌ما‌بین آمریکا و روسیه، اظهار داشت: واشنگتن ضمن ادامه برنامه سپر دفاع موشکی خود، تمایل دارد پیش از هرگونه اقدامی در این مسیر با مسکو مشورت کند.

با این حال، معاون باراک اوباما تاکید کرد که آمریکا هیچگاه به روسیه اجازه نخواهد داد مدعی حوزه‌ای از نفوذ در شرق اروپا شود و همچنین واشنگتن استقلال مناطق جدایی‌طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی را نیز به رسمیت نخواهد شناخت.وی البته اذعان کرد که اکنون زمان آن فرارسیده است که آمریکا و ناتو روابط خود را با روسیه از سرگیرند.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش خواهان کمک متحدان آمریکا به دولت جدید این کشور شد.بایدن، بیان داشت: آمریکا از متحدانش تقاضا دارد که زندانیان گوانتانامو را بپذیرند. ما به کمک شما احتیاج داریم. آمریکا مصمم است که این زندان را ببندد و بیش از این اقدام به شکنجه نکند. وی در ادامه اظهارات خود خواستار حضور فعال فرانسه در ناتو  شد.

بایدن همچنین بر پایبندی دولت جدید ایالات متحده به راه حل تشکیل 2کشور برای برقراری صلح در منطقه خاورمیانه تاکید کرد.

تلاش برای خروج از عراق

جوزف بایدن پیش از شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ آلمان گفت که انتخابات استانی عراق نشان داد که پیشرفت‌هایی در امور سیاسی این کشور صورت گرفته است، اما در این زمینه به تلاش‌ها و پیشرفت‌های بیشتری نیاز است.

وی اظهار داشت که دولت اوباما قصد دارد به‌طور منظم نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کرده و همکاری فعالی را در اجرای اصلاحات سیاسی در این کشور آغاز کند.این در حالی است که روزنامه مک‌کلاثی آمریکا گزارش داد که کاخ سفید در حال بررسی روش خروج نیروهای آمریکایی از عراق است و ارزیابی خطرات خروج در زمان‌بندی16 یا 23ماهه را دریافت کرده است؛

البته یک مقام پنتاگون خاطرنشان کرد که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا و دریادار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هنوز توصیه‌ رسمی‌ای در این خصوص به اوباما ارائه نداده‌اند

کد خبر 74861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز