عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر رییس جمهور بلاروس به ایران گفت: وقتی کشورهای قدرتمند منطقه با یکدیگر متحد و همگرا شوند موانعی برای حضور آمریکا و غرب ایجاد می‌شود و منافع ملت‌ها منطقه بیشتر تامین خواهد شد.

لوکاشنکو و رئیسی

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: رییس جمهور بلاروس دیشب به ایران رسید تا نهمین مهمان خارجی باشد که سید ابراهیم رییسی از او در تهران استقبال می‌کند. بلاروس سال‌هاست که متحد راهبردی روسیه محسوب می‌شود و تحت تحریم‌های فزاینده آمریکا قرار دارد. الکساندر لوکاشنکو نیز ۲۸ سال است که قدرت را در این کشور در دست دارد و با توجه به تحولات اخیر در منطقه‌ حضور او در ایران از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است.

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ابعاد این سفر به همشهری آنلاین گفت: اتفاقاتی که اخیر در تحولات منطقه و بین‌المللی رخ می‌دهد قطعا بازتاب مثبتی در جهت اجماع قدرت‌های منطقه دارد. چندی قبل همگرایی و اتحادی میان ایران، روسیه و چین به عنوان شرکای راهبردی رخ داد و اکنون به همت چین روابط ایران و عربستان نیز پس از هفت سال بر اساس منافع ملی احیا شد. این رخدادها هر یک تاثیر زیادی بر تحولات منطقه دارد.

وقتی کشورهای قدرتمند منطقه با یکدیگر متحد می شوند | نگرانی نتانیاهو نشان از سیاست‌های درست دولت است | ابعاد متفاوت حضور شریک راهبردی روسیه در ایران

مالکی افزود: سفیر رئیس جمهوری بلاروس به ایران تهران نیز در همین راستاست اما ابعاد اهمیت آن تفاوت‌هایی دارد. بلاروس شریک راهبردی روسیه است و از این جهت می‌تواند علاوه بر ظرفیت‌هایی که خود دارد ظرفیت‌های مضاعفی نیز پیدا می‌کند. همچنین سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند موقعیت خوبی در این کشور پیدا کنند و به این دلیل از منظر اقتصادی این سفر دارای اهمیت است.

نماینده زاهدان در مجلس ادامه داد: از بعد سیاسی نیز این سفر می‌تواند به اجماع منطقه‌ای و به تبع آن تغییر معادلات بین‌المللی به سود ایران کمک کند. بنابراین در آینده شاهد تحولاتی خواهیم بود که یکی از آن‌ها کاهش حضور آمریکا و کشورهای غربی در منطقه است.

مالکی تاکید کرد: وقتی کشورهای قدرتمند منطقه با یکدیگر متحد و همگرا شوند موانعی برای حضور آمریکا و غرب ایجاد می‌شود و منافع ملت‌ها منطقه بیشتر تامین خواهد شد.

او درباره واکنش دیگر کشورها به تحولات اخیر منطقه نیز افزود: بدیهی است که کشورهای غربی و آمریکا از این ارتباطات ناراحت و ناراضی هستند. هر چند که از احیای روابط ایران و عربستان به ظاهر خوش‌حال شدند و آمریکایی‌ها نیز واکنش مثبتی نشان دادند، اما ما می‌دانیم که علاوه بر فاصله زیاد ایران از آمریکا، عربستان نیز از آمریکا فاصله می‌گیرد. زمانی هم که کشورهای منطقه از آمریکا فاصله می‌گیرند به این معناست که سیاست‌های این کشور مورد پذیرش کشورهای منطقه نیست.

مالکی ادامه داد: از سوی دیگر رژیم صهیونیستی نیز آشکارا از این روابط و تحولات جدید نگران است و آقای نتانیاهو صراحتا این نگرانی را اعلام کرد. این نشان می‌دهد که دولت سیاست‌های درست و خوبی را پیش گرفته و مهم این است که کشورهای منطقه متحد باشند تا بتوانیم از همه ظرفیت‌ها و توانی که در منطقه وجود دارد استفاده کنیم.

این نماینده مجلس درباره لزوم همگرایی منطقه ای تاکید کرد: توجه کنید که این منطقه قدرت اول انرژی در دنیاست. چرا ما تاکنون نتوانستیم کنار یکدیگر قرار بگیریم؟ باید بتوانیم از ظرفیت قدرت‌های بزرگ تجاری مثل چین یا عربستان و روسیه که منابع انرژی هستند و در همسایگی ما قرار دارند استفاده کنیم. توجه به این ظرفیت‌ها و همگرایی منطقه‌ای می‌تواند آینده خوبی را برای این منطقه و میلیون‌ها انسان رقم بزند.

کد خبر 748537
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 23
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    دولت قبل هشت سال فقط دنبال رضایت آمریکا و انگلیس بود آخرش هم گفتند هیچی برای ما نداشت ارتباط با دیگر کشورها در دولت کنونی سرعت و دستاوردهای خوبی داشته
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      57 40
      خیلی خنده دارد توافق باعربستان البته عربستان یارهمیشگی اسرائیل وامریکااست وباتوافق باایران داردازاب گل الودایران ماهی می گیردوبعدازاندکی که کارش تمام شدتوافق را درمدتی کوتاه کامل به هم می زند
  • Borzoo NO ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    23 95
    آیا همکار ی به نفع متحدین در حال جنگ برای ایران سود آور است ؟؟
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      82 15
      نه دست دادن به آمریکا و خم شدن جلوی انگلیس برای ایران سود آور است ولی تو خواب اون روز رو ببینید غرب گدایی هم حدی داره
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      83 21
      داعش و اسراییل و زلنسکی اون طرفند دشمنان تروریست قسم خورده ایران
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      75 12
      چرا در مورد تروریست های اون ور چیزی نمیگید حامیان و موسسین داعش
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      72 12
      رابطه کشورهای تحریم شده توسط آمریکا سود آور است و منافع خوبی برای مردم دو کشور دارد
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      54 13
      اگر سود آور نبود هشت سند همکاری امضا نمی شد
  • حمید US ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    22 75
    بلا روس یکی از ضعیف ترین کشوراست
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      50 13
      با ما قوی میشه
  • ناشناس IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    19 82
    اینقدربزرگنمایی نکنید،بلاروس کشورضعیفیه احتمالادرخواست کمک مالی داره
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      67 14
      نیمه پر لیوان را ببینید مثل صادرات محصولات کشاورزی و خودرو و لوازم خانگی و ...
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    49 6
    الحمدلله