شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه حوادث: زمانی که ساعت کاری بانک‌ها به پایان می‌رسید فعالیت 2 مرد کلاهبردار شروع می‌شد.

متهمان بعد از شناسایی فروشندگان خودرو به سراغ آنها می‌رفتند و با استفاده از چک‌های رمزدار جعلی، نقشه شوم خود را عملی می‌‌کردند.

اواسط دی‌ماه گذشته به‌دنبال شکایت 2فروشنده خودرو در دادسرای ناحیه 10 تهران، کارآگاهان پلیس در جریان فعالیت 2 مرد کلاهبردار قرار گرفتند که با استفاده از چک‌های رمزدار جعلی دست به کلاهبرداری از فروشندگان خودرو می‌زدند.

بررسی‌ها نشان می‌داد متهمان بعد از شناسایی افرادی که با چاپ آگهی در روزنامه قصد داشتند خودروی زانتیای خود را بفروشند، با آنها وارد معامله می‌شدند  و برای خرید خودرو با آنها قرار می‌گذاشتند.

متهمان سپس در ساعتی که بانک‌ها تعطیل بود، به محل قرار می‌رفتند و بعد از فریب مالباخته‌ها، خودروی آنها را می‌خریدند  و به جای پرداخت پول نقد، یک فقره چک رمزدار در اختیار مالباخته‌ها قرار می‌دادند، اما روز بعد وقتی مردان فروشنده برای نقد کردن چک به بانک می‌رفتند، متوجه می‌شدند چک جعلی بوده و آنها فریب 2کلاهبردار حرفه‌ای را خورده‌اند.

با این اطلاعات به دستور بازپرس پرونده، گروهی از کارآگاهان پایگاه 5 پلیس آگاهی تهران وارد عمل شدند و تحقیقات پلیسی برای شناسایی مردان کلاهبردار آغاز شد.

ماموران در نخستین اقدام به ردیابی خودروهای زانتیا که با این شگرد به سرقت رفته بودند، پرداختند و مدتی بعد دریافتند مردان کلاهبردار هر دوخودرو را به 2 نمایشگاه اتومبیل برده و در آنجا به فروش رسانده‌اند.

با این اطلاعات، ماموران، عازم این دو نمایشگاه شدند و در جریان بررسی‌ها دریافتند متهمان برای آنکه ردی از خود برجا نگذارند، با جعل مدارک شناسایی مالکان خودرو، خودشان را به جای آنها معرفی کرده و با در اختیار داشتن اسناد خودروها، آنها را به فروش رسانده‌اند.

در حالی که مالک یکی از نمایشگاه‌ها مدعی بود بعد از خرید خودروی زانتیا، یک فقره چک بانکی در اختیار مردان کلاهبردار قرار داده است، ماموران عازم بانک مورد نظر شدند اما متهمان بعد از دریافت چک بانکی از مالک نمایشگاه، آن را در بانک وصول کرده بودند و کیفیت فیلم دوربین مداربسته بانک هم پایین‌تر از آن بود که ماموران بتوانند تصویری از مردان کلاهبردار هنگام وصول چک به دست بیاورند.

در حالی که تحقیقات پلیسی با بن بست مواجه شده بود، ماموران از طریق منابع اطلاعاتی خود دریافتند مردان تحت تعقیب، بعد از فروش خودروهای مسروقه، برای خرید ارز به یک صرافی در پایتخت رفته‌اند.

بنابراین، کارآگاهان عازم این صرافی شدند و در بررسی دوربین مداربسته آن موفق شدند به تصویر واضحی از چهره‌ مردان کلاهبردار دست پیدا کنند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان - رئیس پلیس آگاهی پایتخت - با بیان این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد متهمان برای آنکه هیچ ردی از خود بر جا نگذارند، هنگام مراجعه به صرافی هم خود را با اسامی مستعار معرفی کرده و از مدارک شناسایی جعلی استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تنها سرنخ پلیس از مردان کلاهبردار همین تصویر ضبط شده از آنهاست، افزود: از آنجا که احتمال می‌رود متهمان به جرایم خود ادامه دهند، قاضی عموزاده‌ - بازپرس شعبه 13 دادسرای ناحیه 10 - با صدور دستور چاپ عکس بدون پوشش چهره متهم در روزنامه از شهروندان خواست درصورت داشتن اطلاعاتی از مخفیگاه این مرد، ماجرا را به شعبه سیزدهم بازپرسی در دادسرای ناحیه 10 تهران یا با شماره تلفن 51055138 به کارآگاهان پلیس آگاهی پایتخت اطلاع دهند.

سرهنگ محمدیان با اشاره به اینکه این متهمان معمولا بعدازظهرها-یعنی زمانی که بانک‌ها تعطیل هستند  و فروشندگان  نمی‌توانند چک‌های رمزدار را از بانک استعلام کنند- نقشه‌های خود را عملی می‌کنند، از شهروندان خواست از قبول اینگونه چک‌ها از افراد ناشناس در زمان تعطیلی بانک‌ها خودداری کنند.

کد خبر 74843

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز