گروه حوادث- جواد عزیزی: مرد خارجی که با تهیه خانه‌ای در مشهد آنجا را تبدیل به بنگاه جعل مدارک شناسایی، گذرنامه و مدارک تحصیلی کرده بود، در عملیات ضربتی پلیس آگاهی خراسان رضوی دستگیر شد.

این مرد بعد از جعل مدارک آنها را به قیمت هنگفتی به مشتریانش می‌فروخت.
تحقیقات برای دستگیری این جاعل حرفه‌ای زمانی آغاز شد که کارآگاهان پلیس آگاهی استان خراسان رضوی در جریان فعالیت یک باند جعل در شهر مشهد قرار گرفتند.

بررسی‌ها نشان می‌داد،باند جعل  بعد از شناسایی افرادی که نیاز به مدارک مختلف از جمله گذرنامه، کارت پایان خدمت یا گواهینامه داشتند، با آنها وارد معامله می‌شدند و بعد از دریافت مبالغ هنگفتی برایشان مدارک جعلی تهیه می‌کردند.

در حالی که فعالیت گسترده باند جعل در سطح شهر باعث تشکیل پرونده‌های مختلف کیفری در مراجع قضایی شده و شاکیان زیادی را به دادسرا کشانده بود، گروه‌ ویژه‌ای از کارآگاهان زیر نظر سرهنگ صادقی- رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی- ماموریت یافتند پرده از راز فعالیت این باند حرفه‌ای بردارند.

از آنجا که تعدادی از خریداران این مدارک جعلی از سوی پلیس بازداشت شده بودند، کارآگاهان برای یافتن سرنخی از باند جعل به تحقیق از این افراد پرداختند.

آنها در این مرحله از تحقیقات به سرنخ‌هایی از یک مرد خارجی دست یافتند که تمامی دستگیرشدگان مدعی بودند مدارک جعلی را از این مرد خریداری کرده‌اند.

با این سرنخ‌، بررسی‌ها روی شناسایی مرد خارجی متمرکز شد و ماموران برای یافتن ردی از وی، به چهره‌نگاری رایانه‌ای او پرداختند. آنها با در اختیار داشتن تصویر فرضی متهم، تمامی محل‌هایی که وی خریداران مدارک جعلی را در آنجا شناسایی کرده بود، زیر نظر گرفتند و موفق شدند این مرد را ردزنی کنند.

سرهنگ عبدالله قاسمی- رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا-  با بیان این خبر در توضیح نحوه دستگیری جاعل خارجی گفت: بعد از شناسایی این مرد، کارآگاهان به تعقیب نامحسوس او پرداختند و با شناسایی محل زندگی وی، عملیات ضربتی برای دستگیری او را آغاز کردند.

وی ادامه داد: بعد از دستگیری این جاعل خارجی و کشف مقدار زیادی مدارک جعلی و دستگاه‌های پیشرفته جعل مدارک در مخفیگاهش، وی به اداره آگاهی انتقال یافت اما در بازجویی‌های مقدماتی تمامی اتهامات خود را انکار کرد و مدعی شد هیچ کار خلافی انجام نداده است.

اظهارات این مرد در حالی بیان می‌شد که تعدادی از کسانی که به اتهام همراه داشتن مدارک جعلی دستگیر شده بودند، با متهم مواجهه حضوری داده شدند و او را به‌عنوان فروشنده مدارک جعلی شناسایی کردند.

به این ترتیب، بازجویی از جاعل خارجی ازسر گرفته شد و او که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت به جعل مدارک و فروش آن به شهروندان اعتراف کرد.

از آسیای میانه تا مشهد به دنبال جعل

سرهنگ قاسمی با بیان اینکه متهم اهل یکی از کشورهای آسیای میانه است، افزود: این مرد در بازجویی مدعی شد که با شناسایی افرادی که به هر دلیلی موفق به دریافت گذرنامه، مدارک شناسایی یا دیگر اسناد نشده بودند، از آنها مبالغ هنگفتی دریافت می‌کرد و برایشان مدرک جعلی تهیه می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه متهم با قرار قانونی در بازداشت به سر می‌برد، در هشداری به شهروندان یادآور شد: از آنجا که استفاده از مدارک جعلی، جرم محسوب می‌شود و استفاده‌کنندگان از این مدارک در دادگاه محاکمه می‌شوند، پلیس آگاهی به‌شدت با جاعلان و کسانی‌که از مدارک جعلی استفاده می‌کنند برخورد می‌کند و آنها را بعد از دستگیری تحویل مراجع قضایی می‌دهد.

وی تصریح کرد: امکانات پیشرفته‌ای که در اختیار پلیس قرار دارد، هر نوع مدرک جعلی را از نمونه واقعی آن به راحتی تشخیص می‌دهد؛ بنابراین کسانی که قصد استفاده از مدارک جعلی را دارند مطمئن باشند از سوی پلیس شناسایی می‌شوند و قانون با آنها به‌شدت برخورد می‌کند.

کد خبر 74748

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز