در جوار منحصربه‌فردترین سالن تئاتر کشور، بوستان دانشجو قرار دارد. شلوغ و پر رفت و آمد، و با امکانات فراوان. تئاتر شهر، کتابخانه تخصصی، مرکز اسناد هنرهای نمایشی، زمین ‌بازی کودکان، نمازخانه، آبنماهای زیبا و رستوران‌های معروف جملگی در این پارک و اطراف قرار دارند.

نیکنام

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : اهالی فرهنگ و هنر و به‌خصوص دانشجویان این پارک را خیلی خوب می‌شناسند. در واقع اینجا پاتوق بسیاری از علاقه‌مندان فرهنگ و هنر است. درعین حال، طراحی پارک دانشجو به‌عنوان ایده اصلی از ظاهر باغ‌های ایرانی الهام گرفته است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

البته پارک دانشجو پیش از این با برخی آسیب‌ها نیز روبه‌رو بوده و برای همین شهرداری تلاش کرده با برنامه‌های مختلف فرهنگی پای خانواده را بیشتر از قبل به این بوستان باز کند. درنتیجه در مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه‌های مختلف فرهنگی با حضور خانواده‌ها در این محدوده اجرا می‌شود.

اجراهای خیابانی تئاتر و موسیقی

از فضای ‌باز پارک دانشجو برای اجراهای خیابانی تئاتر و موسیقی، اجراهای عروسکی و حتی اجرای تعزیه هم استفاده می‌شود. مردم و هنردوستان زیادی از این اجراها استقبال می‌کنند. به‌طور کلی پارک دانشجو به دلیل وجود مجموعه تئاتر شهر و همچنین مجاورت با تالار وحدت در خیابان استاد شهریار و پژوهشکده فرهنگ و هنر در خیابان انقلاب اسلامی، یکی از پاتوق‌های اهالی هنر بوده و هست. نزدیکی به دانشگاه تهران و خیابان انقلاب هم باعث می‌شود که جوانان، دانشجویان و روشنفکران زیادی در آن گرد هم آیند.

این پارک از گونه‌های مختلف گیاهان بهره ‌می‌برد. درختان نارون، اقاقیا، چنار، بلوط، کاج، زیتون و مروارید درختی با طراحی منظم در این محدوده کاشته شده‌اند. «بیژن صفاری» پارک دانشجو را در اواسط دهه‌ ۴۰ خورشیدی همزمان با شکل‌گیری ساختار کنونی پایتخت طراحی کرد. این پارک پس از دو سال به بهره‌برداری رسید. بیژن صفاری از معماران و نقاشان برجسته‌ آن سال‌ها بود و در دانشکده‌ هنرهای زیبا تدریس می‌کرد. ساخت مجموعه تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶ بر اساس طرحی از بیژن انصاری و با نظارت مهندس سردار افخمی آغاز و در تاریخ 8 بهمن ۱۳۵۱ افتتاح شد. معماری پارک دانشجو به سبک پست مدرن است. طراح، باغ ایرانی را به‌عنوان ایده‌ اصلی به کار گرفته و آن را با عناصر مدرن تلفیق کرده است. وجود آب و تعریف یک محور اصلی در راستای ورودی، فواره‌های داخل آب‌نما و کاشی‌های آبی داخل جوی‌ها، ردیف درختان در دو سوی مسیر و پلکانی بودن پارک، همگی از عناصر باغ ایرانی هستند.

روزی روزگاری کافه شهرداری

در سال ۱۳۸۹، شهرداری تهران اقدام به ساخت ایستگاه مترو چهارراه ولی‌عصر(عج) در ضلع شمال غربی این پارک کرد. ساختمان دایره‌ای شکل تئاتر شهر که بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مجموعه نمایش تهران است در ضلع غربی پارک دانشجو قرار دارد. ساختمانی که در سال‌های دور با عنوان کافه شهرداری یکی از تفرجگاه‌های تهران برای گذراندن اوقات فراغت مردم بود و در بهمن ماه ۵۱ کاربری کنونی خود را پیدا کرد. این مجموعه دارای چندین سالن و تالار با ظرفیت‌های متفاوت است و در اغلب روزها پذیرای دوستداران تئاتر و هنرهای نمایشی است. کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد هنرهای نمایشی نیز در سال ۱۳۶۶ در محل سالن شماره ۳ تئاتر شهر تشکیل و آغاز به کار کرد و تنها کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی کشور است.

و سرانجام می‌رسیم به آبنمای بوستان دانشجو و جوی‌های آن که حس خنگی را در گرمای تابستان به همراه دارد. این قسمت پاتوق سالمندان است. درواقع یک آبنمای دایره‌ای در غرب پارک و در مجاورت سالن تئاتر شهر به مساحت ۷۰‌مترمربع قرار دارد که جای مناسبی برای نشستن و استراحت کردن است. حوض کاملاً همگون با ساختمان تئاتر شهر ساخته شده و در آن فواره‌ای آب را به حرکت در می‌آورد. همچنین ۲ آبنمای مستطیل شکل همراه با فواره‌ها و ... که در بخش مرکزی پارک وجود دارد. جوی‌هایی نیز در راستای محورهای اصلی و فرعی وجود دارند. یک آبنما به شکل پلکانی نیز در بخش جنوب‌شرقی تئاتر شهر است که در کنار ان مجسمه‌ای از پرویز تناولی قرار گرفته است. پارک دانشجو در خیابان انقلاب، چهارراه ولی‌عصر(عج) قرار دارد.

کد خبر 748365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha