روز جهانی تئاتر در سال ۱۴۰۲ در حالی سر می‌رسد که امسال هنرمندان تئاتر سال سخت و بی‌رونقی را پشت سر گذاشتند.

روز جهانی تئاتر

به گزارش همشهری آنلاین،  اهالی تئاتر سال ۱۴۰۱ را با این امید شروع کردند که اگر در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا امکان کار کردن وجود نداشت، امسال با بهبود شرایط بیماری و باز بودن سالن‌ها می‌توانند روی صحنه باشند. اما امسال هم شرایط سیاسی و اجتماعی برای کار کردن مساعد نبود. به هر حال در این شرایط هم هفتم فروردین و روز جهانی تئاتر یادآور هنری است هزاران ساله که از پس تمام مصائب و فجایع به امروز رسیده و چشم به آینده دارد. این روز در ایران معمولا فقط با یک پیام همراه است و به دلیل همزمانی با نوروز مراسمی ‌برگزار نمی‌شود.

به گفته مدیر روابط عمومی ‌مرکز هنرهای نمایشی امسال هم مثل گذشته به دلیل همزمانی نوروز مراسم و برنامه خاصی برای روز جهانی تئاتر در تهران برگزار نخواهد شد. مهدی یوسفی می‌گوید: «ممکن است در یکی از شهرستان‌ها و در صورت رضایت مسئولان و مهیا بودن شرایط مراسمی‌داشته باشیم، اما در حال حاضر چیزی قطعی نیست و چنانچه به قطعیت برسد، اعلام خواهد شد.»

او توضیح می‌دهد آنچه تا امروز و سه هفته قبل از روز جهانی تئاتر مشخص است این است که مدیر مرکز هنرهای نمایشی و یکی از هنرمندان تئاتر برای این روز پیام خواهند داد.

بیست و هفت مارچ، هفتم فروردین، هر سال به نام روز جهانی تئاتر نامگذاری شده است. در سال ۱۹۶۲ میلادی برای نخستین بار انیستیتوی جهانی تئاتر در هلسینکی فنلاند طرحی را برای بزرگداشت روز جهانی تئاتر ارائه داد. این طرح در نهمین کنگره جهانی در وین پایتخت اتریش مطرح شد و به صورت رسمی‌ مورد پذیرش تمامی‌ اعضای این انیستیتوی جهانی قرار گرفت و به عنوان یک طرح سالیانه و جهانی به تصویب رسید. از آن تاریخ در تاریخ بیست و هفتم مارچ برابر با هفتم فروردین ماه، مراکز ملی انیستیتوی جهانی تئاتر با برگزاری مراسم مختلفی، این روز را گرامی‌ می‌دارند.

هر سال هم یکی از شخصیت‌های بزرگ هنر تئاتر و یا افرادی که به دلیل نام بزرگشان در تمامی‌ شاخه‌های فرهنگی و هنری تاثیرگذار هستند، متنی را به عنوان پیام روز جهانی تئاتر می‌نویسند و در اختیار (آی تی آی) قرار می‌دهند. این مرکز نیز پیام سال تئاتری را به تمام مراکز عضو می‌فرستد و این پیام پیش از انجام هر برنامه ای برای حاضران خوانده می‌شود و در بیش از یکصد رسانه دیداری، شنیداری و مکتوب بین المللی منتشر می‌شود

نخستین پیام روز جهانی تئاتر توسط ژان کوکتو، نمایشنامه نویس و کارگردان مطرح فرانسوی، در سال ۱۹۶۲ میلادی ایراد شد و بعد از آن هر سال یکی از شخصیت‌های بزرگ هنر نمایش و بین المللی عرصه فرهنگ و هنر پیام روز جهانی را منتشر می‌کنند.

امسال هم «سمیحه ایوب» بازیگر مصری، متولد قاهره که در سال ۱۹۵۳ از مؤسسه عالی هنرهای دراماتیک فارغ التحصیل شد و در آنجا تحت تعلیم «زکی تولیمات» نمایشنامه‌نویس بود، این پیام را منتشر کرده است.

کد خبر 748168
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha