شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

دکتر کیقباد بهدین: دیروز رنگ چشمش میشی بود ولی امروز چشم‌هایش سبز شده!

 امروز توی اداره عینک به چشمش بود ولی در مهمونی که دیدمش عینک نداشت!عدسی تماسی یا کنتاکت لنز(contact lens) یکی از وسایل پزشکی بسیار پرمصرف محسوب می‌شود. این عدسی ظریف به‌طور معمول روی قرنیه چشم یعنی قسمت شفاف جلوی عنبیه قرار می‌گیرد. هم‌اکنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به جای عینک از عدسی‌های تماسی استفاده می‌کنند و بدین ترتیب، در هنگام رانندگی، ورزش و سایر فعالیت‌ها آزادی عمل بیشتری دارند.

در عین حال، دید حاصل از این عدسی‌ها به دید طبیعی نزدیک‌تر است به‌ویژه در هنگام دیدن قسمت‌های محیطی میدان دید. البته به شرطی دید حاصل از عدسی تماسی خوب است که عدسی مناسبی تجویز شده باشد و بتواند به خوبی روی قرنیه بنشیند.

حتماً می‌دانید که برخی افراد از عدسی‌های تماسی رنگی برای تغییر رنگ چشم هم استفاده می‌کنند. گاهی از عدسی‌های تماسی برای درمان ناهنجاری‌های چشم (غیراز اصلاح دید) استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال در جراحت قرنیه چشم، گذاردن یک عدسی تماسی روی قرنیه، آن را از مالش مداوم پلک‌های چشم دور نگه می‌دارد و فرصت ترمیم زخم قرنیه را فراهم می‌آورد. از سوی دیگر، کسانی که از عینک خسته شده‌اند، ترجیح می‌دهند به جای لیزر که گران، تهاجمی و گاهی دردسرآفرین است، از عدسی‌های تماسی استفاده کنند.

کاهش خطر عفونت‌های چشمی ناشی از عدسی تماسی

1- بر پایه برنامه منظم زمان‌بندی، برای معاینه به اندازه چکاپ به چشم پزشک یا اپتومتریست خود مراجعه کنید. 2- اگر می‌خواهید فعالیتی انجام دهید که احتمال دارد حین آن عدسی با آب مجاورت یابد، مانند حمام یا دوش گرفتن و شنا کردن، حتماً پیش از آن لنزها را از روی قرنیه بردارید و خارج کنید.3- پیش از گذاردن لنزها در چشم، دست‌های خود را با صابون و آب بشویید و با یک پارچه یا حوله فاقد ذرات ریز چسبنده خشک کنید.4- اگر عدسی شما یکبار مصرف نیست، آن را در محفظه نگهداری لنز پرشده با محلول شوینده استریل حفاظت کنید. محلول شوینده عدسی پس از گشوده شدن در، فقط سه ماه قابل استفاده است.

کد خبر 74803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز