۲۲ تشکل دانشجویی از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در نامه‌ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مصوبه ساماندهی کنکور سراسری انتقاد کردند.

دفترچه سوالات کنکور

به گزارش همشهری آنلاین، ۲۲ تشکل بسیج دانشجویی از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نامه‌ای سرگشاده به عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتند. در بخش‌هایی از این نامه خطاب به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است:

«توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای گام دوم انقلاب و لزوم حمایت از نسل جوان و آینده‌ساز انقلاب اسلامی ایران و همچنین کادرسازی از این نسل برای دهه‌های آینده این نظام، لزوم بیش از پیش حرکت منسجم و کار فرهنگی و تربیتی آموزشی اصولی برای نسل جوان و نوجوان بر کسی پوشیده نیست.

به استحضار می‌رساند متاسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از زمان دولت قبل به موضوع ساماندهی کنکور ورود کرده که عملا با نگاه دستوری و بدون انجام کار کارشناسی دقیق و واقعی با نگاه ارزشی و انقلابی و جهت‌دهی دقیق در مرحله عمل در حوزه مدارس و دانش‌آموزان مصوبه‌ای به تصویب رسید.

علیرغم تمام تاکیدات دفاع‌کنندگان طرح در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی متاسفانه دروس فرهنگ‌ساز در مدارس شامل (ادبیات فارسی، عربی و تعلیمات دینی) در مصوبه جدید کاملا مغفول شده است و از تمام فرآیند کنکور در عمل صرفا سهم ناچیزی(به ظاهر ۴۰ درصد و در عمل کمتر از ۲۰ درصد در معدل دبیرستان) را به خود اختصاص داده است. این بی‌اهمیتی متاسفانه هیچ جای دفاعی نداشته و نخواهد داشت و آسیب این بی‌اهمیتی جدی به این دروس مهم و راهبردی و انسان‌ساز را در نهایت بعد از چندین سال در کف دانشگاه‌ها و جامعه باید جستجو کنیم. دروسی کلیدی و راهبردی که به شرط متون خوب و معلم دلسوز و پرتلاش نقش اساسی در تربیت نسل نوجوان ما ایفاء می‌کند.

از دیگر ایرادات (مصوبه سیاست‌ها و ضوابط طراحی، سنجش و پذیرش) هم اگر بگذریم، از تبدیل مافیای کنکور به رغم دست‌اندرکاران طرح به مافیای معدل است که به مافیای دومی، تبدیل و باعث شده که به جای دوره یک ساله مطالعه برای کلیه دروس و داشتن یک استرس در یک سال به مطالعه برای دو بار کنکور در سال و ایجاد استرس دوباره و شکل‌گیری فزاینده استرس برای دانش آموزان شده است، نمی توانیم عبور کنیم.

ای کاش متولیان این طرح سری به مدارس غیرانتفاعی ویژه متمولین در شهرهای بزرگ می‌زده و متوجه می‌شدند که اکثریت در مدارس با رویکردی یک طرفه مشغول تدریس دروس تخصصی بوده و دروس عمومی عملا از طرف مسؤولین مدارس، معلمین و دانش‌آموزان و حتی اولیای ایشان به حاشیه رانده شده است.

آیا در دولت عدالت‌محور و حامی مستضعفین رواست که در اندیشه دانش‌آموزان مدارس دولتی در شهرهای محروم و کم برخوردار نباشیم که به شواهد سال‌های گذشته اکثر رتبه‌های برتر ایشان به مدد دروس عمومی، پیشرفت داشته‌اند و دروس اختصاصی به خاطر کمبود دبیر باتجربه و مسلط در حد پایین‌تر برایشان داشته است.

براستی دولت انقلابی باید با نهایت دقت و عدالت بر صنعت کنکور و گردش مالی هزاران میلیاردی آن غلبه کند، چرا که خانواده‌های متمول و برخوردار با خرج میلیونی و سنگین و کلاس‌های سنگین فرزندان خویش را جزو رتبه‌های برتر و خاص قرار داده و صندلی‌های خوب دانشگاه را فتح می‌کنند و برعکس خانواده‌های محروم اکثریت از قبولی رشته‌های خوب محروم می‌شوند.

در نهایت از شما که به حمدالله چهره‌ای فاضل و با تجربه در انقلاب اسلامی هستید، خواهشمندیم که با بررسی عمیق و عملی جلوی اجرای این طرح را که اعتراض قاطبه دانشجویان جبهه انقلاب اسلامی را نیز در پی داشته است را گرفته و با بازنگری کارشناسی، صحیح‌ترین شیوه که به نفع مصالح انقلاب اسلامی است را عوامل مربوطه اجرا کنند.

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جهرم
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سمنان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج)
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
بسیج دانشجویی دانشگاه امام حسین(ع)
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینای همدان
بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ارومیه
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بیرجند
بسیج دانشجویی دانشکده پیراپزشکی داراب
بسیج دانشجویی دانشکده علوم پزشکی خوی».

کد خبر 747405
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha