جوشیدن آب و گل از دل زمین در بعضی نقاط کشورمان شاید مساله‌ای عادی باشد اما اگر دوست دارید جوشیدن قیر به شکل طبیعی از زمین را ببینید می‌توانید سری به دهلران بزنید. این گزارش سال ۱۳۸۸ در همشهری سرنخ منتشر شده است.

چشمه قیر دهلران

به گزارش همشهری آنلاین، این پدیده نادر و طبیعی را در چشمه عجیب این شهر ببینید؛ پدیده‌ای که درباره علت وجودی آن حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد؛ مثل حکایتی که از گذشته‌های دور از زبان قدیمی‌های این منطقه نسل به نسل منتقل شده. آنها ادعا می‌کنند این چشمه زمانی به وجود آمده که یکی از پهلوانان اساطیری ایران در یک نبرد جانانه، اژدهایی را از پا در آورده و این چشمه قیر، خون آن اژدهاست که همچنان از زمین می‌جوشد.

دهلران جنوبی‌ترین شهراستان ایلام است و در فاصله ۱۲۵کیلومتری اندیمشک قرار دارد. با حرکت از دهلران به طرف چشمه‌های آب گرم در هفت کیلومتری این شهر می‌توانید چشمه قیر را هم از نزدیک ببینید. این چشمه از یک چشمه اصلی و سه چشمه فرعی تشکیل شده است.

این چشمه‌ها در یک دهانه نه متری حوضچه‌ای را تشکیل می‌دهند که می‌توانید در آن شاهد بیرون زدن قیر از یک سفره زیرزمینی ۸۵ هکتاری به سطح زمین باشید. چشمه قیر در دامنه ارتفاعات سیاه کوه قرار دارد و قیر روان و طبیعی پس از خروج از چشمه به نهری که دارای آب گرم و معدنی است می‌پیوندد و بعد از طی مسافتی حدود ۱۰۰ متر در پایین دست چشمه دوباره به دل زمین فر و می‌رود.

بد نیست بدانید که در دوره جنگ جهانی دوم انگلیسی‌ها به فکر بهره برداری از این چشمه افتادند؛ به همین دلیل در اطراف چشمه اقدام به ساخت‌وساز کردند که آثاری از آن همچنان باقی است ولی بعد از آن بهره‌برداری اقتصادی از این چشمه منتفی شد.

از این چشمه قیر بیرون می آید
 ایرانی‌ها حدود ۳هزار سال پیش از قیر استفاده می‌کردند؛  مثلا در دریانوردی و ساختمان‌سازی ازاین ماده بهره می‌بردند و به وسیله قیر کف کشتی‌ها و سقف خانه‌ها را در برابر نفوذ آب مقاوم می‌کردند
از این چشمه قیر بیرون می آید
    به دلیل آنکه در تابستان جانوران برای آب خوردن نزدیک چشمه می‌روند و ممکن است درون قیر گیر بیفتند اطراف چشمه را با کشیدن یک فنس سقف‌دار پوشانده‌اند
از این چشمه قیر بیرون می آید
    یکی از کاربردهای قیر در ایران قدیم در آتشکده‌های مسجد سلیمان وساخت وسایل نظامی بود
از این چشمه قیر بیرون می آید
قیر جوشان بعد از خروج از چشمه با آب گرمی که از کنار چشمه می‌گذرد همراه  شده و به درون زمین فرو می‌رود

کد خبر 747037
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha