دیروز با حکم معاون امور هنری وزیر ارشاد، اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند.

داود فتحعلی بیگی

همشهری آنلاین، شقایق عرفی‌نژاد: در جلسه‌ای که دیروز برگزار شد با حکم محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر ارشاد، اعضای شورای سیاست گذاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند. نام علی نصیریان، داود فتحعلی بیگی، غلامرضا منتظری، حسن قنادیان، محمدباقر قهرمانی و هوشنگ جاوید در فهرست اعضای شورای سیاست گذاری وجود دارد. با داود فتحعلی بیگی، در باره این جشنواره صحبت کردیم. او از پیش‌نویس فراخوانی می‌گوید که دیروز آماده شده بود و قرار است اعضای شورای سیاست گذاری آن را بررسی و نقطه نظراتشان را اعلام کنند. او این فراخوان را جامع توصیف می‌کند و می‌گوید اگر نقطه ضعفی در آن وجود دارد، جنبه مالی و بودجه آن است.

فتحعلی بیگی ضمن توضیح این که این فراخوان قبل از سال نو و یا در روزهای ابتدایی سال جدید منتشر خواهد شد، در باره زمان برگزاری جشنواره می‌گوید: «برنامه‌ریزی بر این است که جشنواره مهر یا آبان سال آینده برگزار شود.  
او در باره رشته‌های مختلف جشنواره می‌گوید مثل سال‌های گذشته خواهد بود و توضیح می‌دهد: به طور کلی نمایش‌های صحنه ای شادی‌آور، آیین‌های نمایشی مثل نقالی، نمایش‌های عروسکی سنتی و شبیه خوانی با موضوعات مختلف در جشنواره حضور خواهند داشت. نمایش‌ها یا برگرفته از ادبیات کهن و عامیانه هستند یا در بخش آزاد شرکت خواهند کرد.»

فتحعلی بیگی با انتقاد از بی توجهی دانشگاه‌ها به نمایش‌های آیینی از وجود بخش جوانه‌ها در این دوره از جشنواره برای حضور نوجوانان صحبت می‌کند: «دانشگاه‌ها نسبت به نمایش‌های آیینی بسیار بی مهر و بی توجهند و آموزشی هم در این زمینه داده نمی شود. به جز اندک دانشگاه‌های که در این زمینه کارمی‌کنند یا معدود استادانی که گوشه چشمی هم به این نوع نمایش‌ها دارند. بنابراین دانشجویانی که پایان نامه‌هایشان در باره نمایش‌های آیینی و سنتی است، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.»

او در باره احتمال تغییرات در این دوره از جشنواره توضیح می‌دهد: «تمام آنچه در دوره‌های گذشته به مرور اضافه شده و شکل گرفته، جزو ضروریات بوده است. حالا چنانچه شرایط مالی اجازه دهد و به چند نفر از کسانی که مهارت کافی در این گونه نمایش‌ها دارند، سفارش اجرا داده شود، اتفاق خوبی خواهد بود و به رونق جشنواره کمک خواهد کرد.»

علی نصیریان عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره نمایش‌های آیینی شد

روایت جنگ دو زن با پرحرفی و سکوت| حتی هزینه‌های جانبی را نتوانستیم جبران کنیم
فتحعلی بیگی در باره حضور علی نصیریان در میان اعضای شورای سیاست گذاری هم می‌گوید: «دیروز به دلیل کسالت ایشان نتوانست در شورا شرکت کند و صددرصد مشخص نیست که در شورا حضور داشته باشد. البته آقای نصیریان همیشه محبت و نگاه ویژه ای به این جشنواره داشته و حضورش در جشنواره موجب دلگرمی بوده است، ولی نمی دانم در این دوره هم حضور خواهد داشت یا خیر.» 
او می‌گوید: امیدوارم مطابق فراخوان و زیر نظر گروه‌های کارشناسی ویژه کارها برای شرکت در جشنواره انتخاب شوند.   
 

کد خبر 746908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha