«دوست دارم همه کودکان سرزمینم لباس نو برای پوشیدن در سال نو داشته باشند.» این توصیه شهید رجایی نخست‌وزیر وقت، جرقه‌ راه‌اندازی بنیادی مردم‌نهاد به نام فجر را می‌زند.

سسسسسسسسسسسس

همشهری آنلاین - نصیبه سجادی: چندمهندس، دکتر و خیّرانی که می‌توانند دستگیر نیازمندانی باشند که دست نیاز به سوی آنها دراز کرده‌اند، ۳۵ سال پیش این تشکل مردم‌نهاد را به وجود می‌آورند و از همان سال تاکنون با کمک خیّرانی که هیچ‌گاه رهای‌شان نکرده‌اند، آرزوهای خانواده‌های بسیاری را برآورده کرده، کودکان زیادی را تا رسیدن به دانشگاه و تشکیل خانواده حمایت کرده‌اند و هر سال نیز با برگزاری نمایشگاهی بزرگ در ۲ ماه آخر سال با هدف تأمین پوشاک عید ۱۱۰ هزار دانش‌آموز به آرزوهای این قشر هم رنگ واقعیت می‌بخشند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

«حبیب‌الله نیکنام» یکی از همین آدم‌های خوب روزگار ماست. او با برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که انجام داده تاکنون توانسته این تشکل را  سرپا نگه دارد و از همان زمان تعداد زیادی خیر را جذب کار خوب کمک به دانش‌آموزان کند. می‌گوید: «ابتدا که این تشکل را ایجاد کردیم تا به آرزوی دکتر رجایی پاسخ گوییم یکی دو سال از کمک‌های دولتی استفاده کردیم. این تشکل اما سال‌هاست کاملاً روی پا خودش است و اصلاً به کمک‌های دولتی نیاز ندارد.»

نیکنام می‌گوید: «هر سال در ۲ ماه پایانی سال نمایشگاه بزرگی برگزار می‌کنیم و به ۱۱۰ هزار دانش‌آموز لباس نو برای شب‌ عید هدیه می‌دهیم. روال کار هم به این صورت است که همه تولیدکنندگان پوشاک در این نمایشگاه لباس می‌آورند و با کارت‌هایی که به دانش‌آموز می‌دهیم خودش همراه والدینش یا اگر تنها باشد همراه "یاور" که یکی از دانشجویان داوطلب ماست،  از  این غرفه‌ها ۳ قلم لباس مورد نیازش را می‌خرد.» نیکنام می‌گوید: «گاهی ۲۰۰ تومن هم شده پول لباس را از کودک یا همراهش می‌گیریم تا عزت نفس دانش‌آموز حفظ شود. در عین حال به سلیقه خودش هر چه را دوست داشته خریداری کرده است.»

در این ۲ ماه هر جمعه‌ برنامه‌های پرباری برای بچه‌ها برگزار می‌شود؛ صرف صبحانه، برگزاری کارگاه نقاشی، مجسمه‌سازی و تئاتر در کنار برنامه عمو فتیله‌ای‌ها و برنامه‌های متنوع دیگر در این روز اجرا می‌شود. ورزشکارانی مثل علی دایی، علی پروین و ... هم ‌می‌آیند و این روز را برای دانش‌آموزان به یاد ماندنی و خاطره‌انگیز می‌کنند.»

به گفته نیکنام، کمک‌های بنیاد فجر در مهرماه، زمستان و ماه رمضان هم به دانش‌آموزان ادامه دارد.

کد خبر 746883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha