شاید شما نیز به عنوان مادر نگران کم‌رویی فرزند خود باشید، یا بارها در جمع‌های خانوادگی و موقع احوال‌پرسی متوجه شده باشید که کودکتان سعی دارد خودش را از دید دیگران پنهان کند. اگر کودک شما نیز کم‌رو است تکنیک‌های زیر می‌تواند در بهبود آن موثر باشد.

پدر و دختر - خانواده - کودک

به گزارش همشهری آنلاین، شاید شما نیز به عنوان مادر نگران کم‌رویی فرزند خود باشید، یا بارها در جمع‌های خانوادگی و موقع احوال‌پرسی متوجه شده باشید که کودکتان سعی دارد خودش را از دید دیگران پنهان کند. اگر کودک شما نیز کم‌رو است تکنیک‌های زیر می‌تواند در بهبود آن موثر باشد.

ارتباط‌های اجتماعی

شرایطی را به وجود آورید که کودک نحوه استفاده از معلومات کودکان دیگر را به عنوان یک منبع اطلاعاتی فرا بگیرد و از دیگران کمک گرفته و به دیگران کمک کند. علاوه بر آن اسباب‌بازی‌ها یا بازی‌هایی را در اختیار او قرار دهید که به دو یا چند بازیکن احتیاج دارند به این ترتیب او حضور در اجتماع و مشارکت و دوستی با جامعه را می‌آموزد و اعتماد به نفس وی تقویت می‌شود.

نوازش و عطوفت

سعی کنید کودک کم‌رو را بیشتر نوازش کنید؛ تماس جسمانی باعث می‌شود که کودک احساس طرد شدن نکند و موجب بالا رفتن احساس رضایت و مورد تایید بودن در او شود. البته سعی کنید رفتارتان کاملا طبیعی باشد تا کودک آرامش خاطر پیدا کرده و روند درمان کمرویی در او شکل پذیرد.

شکست لازم است

بروز برخی از اشتباهات را برای کودک لازم بدانید و بگذارید کودک با صرف وقت متکی به نفس شود. کودکان کم‌رو به دلیل اضطراب ناشی از شکست در کار یا انجام نادرست عملی از انجام هرکاری می‌ترسند. به کودکان بیاموزید به طور حساب‌شده به استقبال مخاطرات بروند و گاهی نیز شکست را متحمل شوند.

چگونه با کودک خجالتی رفتار کنیم؟ | نحوه رفتار با کودک در حضور نوزاد جدید

نحوه رفتار با کودک در حضور نوزاد جدید

یکی از مسائلی که باعث شکل‌گیری کم‌رویی و عدم اعتماد به نفس در کودکان می‌شود، تولد نوزاد جدید و توجه و واکنشی است که والدین و اطرافیان نسبت به حضور نوزاد جدید در مقابل کودک بزرگتر انجام می‌دهند.

این مسئله موجب شکل‌گیری حس حقارت در کودک ارشد شده و در به وجود آمدن عدم اعتماد به نفس در او نقش مهمی دارد. باید تلاش شود در روزهای اول تولد نوزاد در مقابل کودک ارشد خانواده نوزاد را مورد محبت و نوازش قرار ندهیم و سعی شود به جای ممانعت از دست زدن کودک به نوزاد او را در راه مراقبت از کودک سهیم کنیم.

کد خبر 746778
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha