پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

جمعیت ارمنه تهران از نیمه دوم قرن بیستم میلادی کم‌کم، درحال افزایش بود و مسیحیان بیشتر محله‌های تهران کلیسایی نزدیک خودشان برای عبادت و انجام مراسم‌ مذهبی نداشتند، به همین دلیل خیّر ارمنی به نام مارکام سرکیسیان تصمیم گرفت کلیسای بزرگ‌تری در محدوده مرکزی شهر بسازند و همان جا مرکز خلیفه‌گری جدید باشد.

کلیسا سرکیس

همشهری آنلاین ثریا روزبهانی: تا قبل از آن کلیسای مریم مقدس در خیابان میرزا کوچک خان مرکز خلیفه گری و کلیسای جامع ارمنی‌ها بود. سرکیسیان زمینی در نبش خیابان ویلا خرید اما قبل از ساخت کلیسا از دنیا رفت. 

قصه‌های خواندنی‌ تهران را اینجا ببینید

بعد از مرگ مارکام سرکیسیان، پسرانش گورکن و وازگن سرکیسیان هزینه‌های ساخت کلیسا را پرداخت کردند و مهندس اوژن آفتاندلیانس، کلیسا را با سبک معماری قرون وسطی و معماری عصر جدید ارمنستان طراحی کرد.  ساخت و ساز کلیسا سال ۱۳۴۹ توسط لئون کشیشیان آغاز و ۳ سال بعد یعنی ۹ اردیبهشت ۱۳۵۲ با هزینه‌ای نزدیک به سه و نیم میلیون تومان با نام سرکیس مقدس افتتاح شد. در مراسم افتتاح کلیسا بیش از ۵ هزار نفر از ارامنه تهران حضور داشتند و همان زمان مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال  پیدا کرد.این کلیسا  که بر پایه نقشه بازیلیکا (کلیساهای مهم و بزرگ که به شکل صلیب است) ساخته شده در سال‌های دفاع مقدس با اصابت موشک، بخشی از آن آسیب دید و سال‌های بعد مرمت شد.

سرکیس مقدس  از سرداران روم در سده چهارم میلادی بود و به خاطر مسیحی بودن، تحت تعقیب و همراه پسرش به ارمنستان فرار کرد اما تیران، پادشاه ارمنستان هم  تحت فشار امپراطور روم، آنها را اخراج کرد. بعد از آن سرکیس مقدس و پسرش به ایران فرار کردند و به خدمت ارتش شاپور دوم درآمدند اما این مسیحی در ایران هم سرنوشت خوبی نداشت و در نهایت به اتهام تبلیغ مسیحیت در بین سربازان به مرگ محکوم شد.

کد خبر 746706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha