گاهی آشنایی با افراد پر تلاش و موفق سبب می‌شود تا خیلی از ما از خواب خرگوشی بیدار شویم و نیم نگاهی به عملکرد گذشته‌مان بیندازیم و با گام‌هایی راسخ‌تر به سوی آینده قدم برداریم. یکی از این افراد کوشا و موفق فاطمه کوپاهی (خانم نوایی) ساکن محله حکیمیه است.

تولید نمک‌های رنگین

همشهری آنلاین - بهاره فتح‌آبادی: او از کودکی با تلاش و پشتکار و توکل به خدا به دنبال علائقش رفته به‌طوری که اکنون در ۶۵ سالگی شاهد شکوفایی استعدادهای خود و فرزندانش است. کوپاهی علاوه بر فعالیت در زمینه‌های مختلف هنری، فرهنگی، ‌ورزشی و غیره به تازگی نمک‌های خوراکی رنگی تولید کرده و در شرکت ثبت اختراعات و اکتشافات به ثبت رسانده است. اگر می‌خواهید با این بانوی موفق هم‌محله‌ای آشنا شوید این گفت‌وگو را از دست ندهید.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

آموزش مداحی

حدود ۲۵ سال است که در زمینه مداحی فعالیت می‌کنم. ۱۵ سال پیش دوره‌های تکمیلی مداحی را در شهرداری گذراندم. پس از گذراندن این دوره، آن را به علاقه‌مندان آموزش می‌دادم. در این آموزش‌ها موارد مختلفی مانند نحوه خواندن اشعار، چگونگی گرداندن مجلس و جذب مخاطبان را یاد می‌دادم. به سبب علاقه‌ای که به مداحی داشتم خواندن قرآن و مفاتیح جزو کارهای روزانه‌ام شد. همیشه سعی می‌کردم روزی یک جزء قرآن بخوانم و در کنار آن زیارت عاشورا را هم روزانه می‌خواندم. تا الان بالای ۱۵۰ بار قرآن را ختم کرده‌ام. هرچه بیشتر آیه‌ها را می‌خوانم بیشتر به مفهوم آن پی می‌برم. کم‌کم به واسطه نزدیکی‌ام به قرآن هدیه‌هایی از خدا می‌گرفتم. او را در همه کارهایم با دیده دل می‌دیدم و وجودش را حس می‌کردم. الان طوری شده که اگر یک روز قرآن نخوانم فکر می‌کنم از ۲ دنیا بریده شده‌ام.  

نحوه آشنایی با هنر نقاشی

در کنار مداحی علاقه زیادی به کارهای هنری داشتم و همه نوع کار هنری از خیاطی گرفته تا قلاب‌بافی و گلسازی و گلدوزی و غیره را انجام می‌دادم. همسرم هم در زمینه تولید لباس عروس فعالیت می‌کرد و من با یادگیری خیاطی می‌توانستم علاوه بر دوخت انواع لباس‌های شب به او هم کمک کنم. یک بار قرار شد دختر همسایه‌مان برای آموزش نقاشی به دخترم به منزل ما بیاید. در کنار آنها من هم یک چیزهایی از نقاشی یاد گرفتم. وقتی دخترم به دانشگاه می‌رفت طراحی‌هایی را که مربی به او می‌داد تا تمرین کند، انجام می‌دادم. تا یک روز مربی دخترم که شاهد پیشرفتم در نقاشی بود به من گفت خیلی خوب طراحی می‌کنی استعدادش راداری برو  و این هنر را یاد بگیر. این بود که به این هنر هم علاقه‌مند شدم. کم‌کم شروع کردم با سی دی بابراس به تمرین نقاشی و یک تابلوی بزرگ کشیدم.  

فضای صمیمی در کلاس نقاشی 

یک روز به فرهنگسرای اشراق مراجعه کردم تا از نگارخانه آنجا دیدن کنم. در آنجا با خانم شیما شاهنگی که الان یکی از مربیان خوب نقاشی در فرهنگسرای حکیمیه است آشنا شدم. در آنجا افرادی را دیدم که روی پارچه جیر نقاشی می‌کشند. خیلی خوشم آمد و از خانم شاهنگی خواستم تا این هنر را به من یاد دهد. در همان زمان به تازگی سرای محله حکیمیه افتتاح شده بود. من و یک هنرجوی دیگر نخستین کسانی بودیم که آموزش نقاشی را نزد خانم شاهنگی در سرای محله حکیمیه شروع کردیم. در آن موقع‌سرا تازه تأسیس شده بود. یکسری امکانات مثل سیستم گرمایشی و غیره نداشت. اما ما آنقدر عاشق نقاشی بودیم که هیچ چیز مانع یادگیری نمی‌شد. کم‌کم با روابط اجتماعی خوبی که داشتیم، توانستیم مردم را جذب کلاس کنیم. به مرور هنرجوها زیاد شدند. اگر کسی نیاز به مشاوره داشته باشد تا جایی که می‌توانیم یکدیگر را راهنمایی می‌کنیم. دستور غذایی به یکدیگر می‌دهیم. کارهای مذهبی انجام می‌دهیم. همه این فعالیت هادر کلاس باعث می‌شود هنرجو با روحیه و علاقه کار کند.  

اختراع نمک رنگارنگ

علاوه‌براین فعالیت‌ها گاهی خلاقیت به خرج می‌دادم و چیزهای جدیدی درست می‌کردم. یکی از این موارد تهیه نمک رنگی بود که مورد توجه خیلی‌ها قرار گرفت. این محصول را در شرکت اختراعات و اکتشافات ثبت کردم. وزارت بهداشت و صنعت و معدن هم مجوز داد تا نمک رنگی را به‌صورت انبوه تولید کنم. حتی در همین راستا زمینی را در پیشگاه ورامین به من اختصاص دادند و گفتند اگر ۴۰‌درصد سرمایه در کار بریزی بقیه را هم می‌توانی وام بگیری. کشورهای آلمان و کره‌جنوبی هم از من دعوت کردند تا نمکم را در کشورشان به نمایش بگذارم. آنها هم مشخصات این اثر را در فدراسیون ثبت اختراع دیده بودند و دوست داشتند محصول را از نزدیک ببینند. هر کسی که به خانه‌مان می‌آمد و این نمک را در رنگ‌های مختلف چون سبز، فسفری، سبز یشمی، قرمز، نارنجی، لیمویی و بنفش می‌دید خوشش می‌آمد و سفارش می‌داد تا برایش درست کنم. برای این منظور شرکتی هم به نام شرکت رنگین کمان هادی ثبت کردم.  

ویژگی‌های نمک رنگی

شاید برایتان جالب باشد بدانید چه شد به فکر ساخت نمک رنگی افتادم و این نمک به چه درد می‌خورد؟ باید بگویم همیشه می‌دیدم تنوع رنگ و شکل باعث زیبایی و جذب افراد نسبت به محصول می‌شود. شاید شما هم در گیاهان دیده باشید که مثلاً با تغییر ژن یک گیاه به‌طور مثال هندوانه باعث تغییر شکل یا رنگ آن می‌شوند و تنوع ایجاد می‌کنند. یا همین ماکارانی‌ها که به رنگ‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسد. این بود که به ذهنم رسید نمک را هم می‌توان به این صورت به رنگ‌های مختلف تولید کرد. برای این کار از رنگ‌های صد در صد طبیعی استفاده کردم. این رنگ‌ها را از سبزی‌ها و میوه‌ها به‌دست آوردم. در حضور وزیر بهداشت تولید این نمک را به‌صورت عملی انجام دادم تا از نزدیک شاهد اضافه کردن افزودنی‌های صددرصد طبیعی به نمک باشد. ویژگی این نمک آن است که علاوه بر زیبایی به سبب اضافه شدن افزودنی‌های طبیعی به آن ویتامین‌دار می‌شود و حتی شوری آن کمتر می‌شود. در نتیجه خوردن آن خاصیت دارد. به‌ویژه این نمک برای کسانی که مبتلا به بیماری‌های کلیه و قلب هستند مفید است.  

ابتکارهای‌ریز و درشت

به‌طور کلی عاشق ابتکار و نوآوری هستم. علاوه بر نمک رنگی به تازگی نوشیدنی اختراع کردم که مملو از ویتامین ث است. رنگ بسیار زیبا و طعم بسیار خوبی دارد. افزودنی این نوشیدنی هم کاملاً طبیعی است و از عصاره گیاهان می‌باشد. این نوشیدنی ۲ سال بیرون از یخچال سالم می‌ماند. یا مثلاً روغنی ساخته‌ام این روغن منشاء گیاهی و حیوانی دارد و برای ترمیم سوختگی محصول بسیار خوبی است. سریع التهاب سوختگی را از بین می‌برد و مانع به وجود آمدن گوشت اضافی در محل سوختگی می‌شود. خواستم اینها را هم به‌عنوان اختراع ثبت کنم. اما این کار دوندگی دارد. مدام باید با همسرم این طرف و آن طرف می‌رفتم. دیدم سخت است نیمه‌کاره رها کردم.  

سخنی مادرانه به جوانان

از مداحی گفتم تا هنر و اختراع و غیره. شاید فکر کنید چگونه به همه این کارها می‌رسم. برای پاسخ به این سؤال باید بگویم همیشه سعی می‌کنم زمانم را مدیریت کنم. طوری زمانم را تقسیم کنم که هر روز زمان‌هایی را به مطالعه، آموزش، تفریح و یادگیری اختصاص دهم. به‌طور کلی از اول پشتکار خوبی در کارهایم داشتم. همسرم نیز خیلی مشوقم بود. تعریف‌های او انگیزه‌ام را بیشتر می‌کرد. خواندن قرآن مستمر و روزانه هم خیلی در انجام بهتر کارهایم تأثیرگذار است. مقصودم از این حرف‌ها این است که خیلی از جوان‌ها از نبود وقت، هزینه، پول و امکانات دیگر شکوه می‌کنند. اما می‌خواهم مادرانه به همه آنها بگویم همه ما زندگی‌مان را از صفر شروع کردیم.  

*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۴ به تاریخ ۱۳۹۳/۱/۲۷

کد خبر 746575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha