مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه دورام انگلستان بازی‌ کامپیوتری را تولید کرده‌اند که از آن‌ می توان برای تعلیم آتش‌نشان‌ها استفاده کرد.

این تیم با استفاده از انجین (Engine) بازی هاف‌لایف2 و شبیه سازی محیط یکی از دپارتمان‌های دانشگاه این نرم‌افزار را منتشر کرده‌اند.

یکی از اهداف اصلی ساخت این نرم‌افزار، مطالعه بر روی رفتار آتش‌نشان‌ها در مقابله با آتش است.

سورس این برنامه قابلیت دریافت طرح فضاهای واقعی را نیز دارد. دکتر شاموس اسمیث از دانشگاه دورام که رهبری این تیم را بر عهده داشت گفت: "برای ما خیلی جالب بود که از برنامه شخصی شده‌ آسانی مانند سورس انجین هالف‌لایف استفاده کنیم. ما از این ابزار برای مطالع بر روی عکس‌العمل‌ها و تصمیمات افراد در مقابله با آتش و فراهم ساختن فضا‌های تمرین بهتری استفاده کردیم."

یکی دیگر از اهداف این تیم آشنا ساختن مردم با مراحل تخلیه ساختمان‌ها و همچنین مطالعه و بررسی معایب ساختار ساختمان‌ها از نظر ایمنی است.

با استفاده از ابزار سفارشی سازی این برنامه، می‌توان ساختار و فضای یک ساختمان بزرگ را بدون نیاز به انجام برنامه‌نویسی، در مدت 2 یا 3 هفته تهیه کرد.

البته افرادی که به انجام بازی‌های تخیلی کامپیوتری عادت داشتند در محیط شبیه‌ساز آتش‌نشانی رفتار غیر معقولی از خود نشان دادند. این در حالی است که آن گروه از کاربران که به بازی‌های کامپیوتری عادت ندارند این برنامه را جدی‌تر دنبال کردند.

در گذشته محققان با استفاده از ابزار شبیه سازی به مردم در مقابله با حوادث آزمایشگاهی، ایمنی آشپزی و مبارزه با ترس از نرم‌تنان کمک کرده‌اند.

کد خبر 74647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز