نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای به وزارت صمت مجوز دادند برای واردات خودروهای کارکرده اقدام کند.

خودرو خارجی - گمرک

به گزارش همشهری آنلاین، در جلسه علنی نوبت سوم امروز (شنبه) دو بندالحاقی ۲ و ۳ تبصره ۷ در بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد و نمایندگان به وزارت صمت مجوز واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال را دادند.

بند الحاقی ۲- نحوه تعیین میانگین وزنی قیمت فروش داخلی و صادراتی شمس فولاد خوزستان براساس دستورالعملی که ظرف یک ماه از ابلاغ این قانون توسط وزارت صنعت معدن و تجارت ، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین و ابلاغ می شود، مشخص می‌گردد.

بندالحاقی ۳- به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی‌ هوا و سوانح جاده‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می ‌شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور (کاربری شهری)، نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون‌، اتوبوس‌، مینی‌بوس، ون‌ و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج ‌سال اقدام نماید. آیین‌نامه نحوه اجرایی این بند توسط وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر لزوم تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و معاینه فنی تهیه می‌شود و حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پلاک ملی می‌شوند

همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر، به وزارت صمت مجوز دادند که نسبت به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام کند.

طبق این مصوبه، به منظور تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می‌شود نسبت به ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام نماید. آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف مدت یک ماه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

کد خبر 746287
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 18
  • فرشاد IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    38 0
    قیمت بز میخرین اونجا لابد میاد داخل قیمتش نجومی میشه مرسی دلال های عزیز . اونموقع اوضاع قیمت چرت خودرو درست میشه که هرکسی بتونه آزادانه خودرو وارد کنه نه انحصاری دست یه مشت از خدا بی‌خبر باشه که قیمت خون پدرشون روش بزارن افتاد👈👉
    • محمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      5 21
      این مصوبه چندین ایراد دارد ، اولا باعث کسر شأن ملت شریف ایران می باشدکه خودرو مستهلک اجنبی رو سوار شود ، دوما سبب هدر رفتن ارز و بالطبع گرانی دلار می گردد ، پیشنهاد می گردد که با حمایت از خودرو سازها ، این توان رو دارند که بهتر از خودروهای کارکرده خودرو تولید کنند
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      14 3
      در پاسخ به پاسخ آقا محمد: کسر شان زمانی است که برای یک پیکان مدل 82 (20ساله)80میلیون تومان این ملت پرداخت می کنند .اگر همین مردم برای واردات خودرو دست دوم اختیار داشته باشند با همان 80میلیون تویوتا مدل 2016 وارد می کنند البته اگر تمع گمرک و هزینه های مربوط به واردات اجازه دهند!
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    35 3
    شما نمایندگان چرا برای مردمی که با رای آنها بر کرسی مجلس تکیه زده اید مجوز واردات خودرو را نمی دهید وبرای وزارتی که ناکارآمد وعامل گرانی است مجوز داده اید؟
  • Y A IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    23 1
    واقعا چرا نمی‌ذارن هرکسی که دوس داشت خودرو وارد کنه؟ اینجوری دیگه نیازی نیست ارز دولتی استفاده کنین.
  • نادر IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    22 0
    مافیای خودرو در این مورد هم نخواهند گذاشت مردم استفاده کنند گنجشک را می‌آورند وحای قناری به ملت می‌اندازند باید هر کسی طبق شرایطی بتواند مثلا هر سه سال یک خودرو وارد کتد نه چنتا فرد یا ارگان خاصی این رانت می‌شود این کاملا مشخص که از حالا تو دلشون قند میسابند
  • محمد IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    8 9
    واردات خودروی مصرفی اون ور آبیها برای ملت ایران افت داره و به دور از شان مردم ایران هست دو خودرو ساز باید پشتوانه حمایتی دولت را نداشته باشند و کاملا خصوصی بشوند و یک رقابت کاملا واقعی رخ بدهد این نوع حرکتها فقط یک نوع مافیا است برای حفظ و افزایش قیمت خودروی داخلی بیایید قیمت و کیفیت خوردوی داخلی را درست کنید تا کی باید با بار کج برویم
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    15 1
    همه این قصه ها برای سر کار گذاشتن مردم است و الا هیچ تغییری در این روند معیوب ساخت و تولید و واردات خودرو رخ نخواهد داد . ماشین چین یرا که حاشیه خلیج فارس نگاه هم نمی کنند به چهار برابر قیمت اینجا اونم با قرعه کسی می فروشن به مردمی که له له می زنن . مگر ممکنه دست از این سود هنگفت برداشت ؟ ...
  • رحمان IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    9 1
    بنام خدا، گرانی دلار ناشی از انحصاری شدن واردات کالا و خودرو است،همانطوریکه ما حق داریم از یارانه بطور مساوی استفاده کنیم هر ایرانی حق دارد یک خودرو و تا سقف معینی کالا وارد کند، چرا خودرو را باید تا چندین برابر قیمت بخریم و اون هم بخاطر بی عرضگی و بی مدیریتی شرکتهای خودرو ساز که نمی توانند هزینه تولید را مدیریت کنند.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 8
    تصیمی بسیار عالی در رقابتی شدن خودرو استفاده مردم از خودرو با کیفیت و قیمت پایین بود .با تشکر از نمایندگان محترم مجلس .مردم بسیار خوبی داریم لطفا دولتمردان تفکرشان باشند..