روستای توتک در ۱۵ کیلومتری ‌تهران با دارا بودن جمعیت ۳۰۰ نفری و قدمت‌ ۴۰۰ ساله همچنان از آب آشامیدنی برخوردار نیست.

به گزارش همشهری آنلاین، روستای توتک در ۱۵ کیلومتری شهر تهران با وجود جمعیت ۳۰۰ نفری و قدمت دست‌کم ۴۰۰ ساله همچنان از آب آشامیدنی برخوردار نیست. ۸۰ خانوار ساکن در این روستا آب آشامیدنی مورد نیاز را از طریق خرید آب از تانکر تأمین می‌کنند و با وجود منبع بزرگ آب و لوله‌کشی انجام‌شده امکان بهره مندی ازآب لوله کشی و آشامیدنی وجود ندارد.

روستای توتک در گذشته در زمینه تولید محصولات باغی سرآمد بوده اما پس از آن به واسطه خشک شدن قنات‌ها با وجود ظرفیت تولید محصول باکیفیت باغی امکان کشاورزی و باغداری در این روستا وجود ندارد.

توتک از خدمات رفاهی بی‌بهره است و امروز نهایت درخواست اهالی این روستا آب‌رسانی و پس از آن گازرسانی به منطقه است تا از مهاجرت اهالی به سایر شهرها جلوگیری شود و اقتصاد روستا جان تازه‌ای بگیرد.

 تأمین اعتبار مشکل اصلی اجرای پروژه آب‌رسانی به توتک 

علی صالحی پارسا با اشاره به مشکات اهالی روستای توتک اظهار داشت: روستای توتک قدمتی در حدود ۴۰۰ سال دارد اما در حال حاضر آب‌رسانی به روستا از طریق تانکر و آن‌هم دو مرتبه در روز انجام می‌شود که هزینه سنگینی برای اهالی به همراه دارد.

رئیس شورای بخش خاوران افزود: موضوع آب‌رسانی به این روستا از سوی مجموعه فرمانداری ویژه شهرستان ری پیگیری می‌شود و اصلی‌ترین مشکل این روستا تأمین اعتبار اجرای پروژه آب‌رسانی است.

 توتک در چارچوب دستورالعمل مورد تأیید استانداری به آبفا تحویل شود 

حسن حقیقی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ری، با اشاره به مشکلات تأمین آب روستای توتک اظهار داشت: در سال‌های گذشته ساختار وزارت نیرو متشکل از شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی بود که در این زمینه خدمات‌دهی می‌کردند اما از سال ۱۳۹۹ به صورت کامل آب و فاضلاب روستایی در آب و فاضلاب شهری ادغام شده است.

وی افزود: از سال ۱۳۹۹ شرکت آب و فاضلاب روستایی نداریم و روستاهای تحت پوشش شرکت آبفای روستایی تحویل این اداره شد و بر اساس مستندات روستای "توتک" حتی تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی هم نبوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه ۶ تهران- شهرری بیان کرد: روستای توتک در حال حاضر متقاضی دریافت آب شهری است اما این روستا باید در چارچوب دستورالعمل مورد تأیید استانداری به شرکت آبفا تحویل شود تا کار اجرای عملیات آغاز شود.

حقیقی افزود: بر اساس دستورالعمل و نظام نامه استانداری اگر مخازن (منبع ذخیره آب) و منابع لازمه از جمله چاه، چشمه یا قنات در روستای توتک تجهیز شود و دستورالعمل اجرایی و بندهای بخش نامه از جمله لوله کشی‌های داخلی، تأمین منبع آب و اعتبار مالی توسعه شبکه تأمین شود، عملیات آب‌رسانی اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرری در پایان خاطرنشان کرد: تمام نقاطی که در محدوده قانونی شهرستان است، اعم از شهری یا روستایی مشترک شرکت آب و فاضلاب هستند و روستایی در شهرستان ری نداریم که داخل بافت باشد اما مشترک نباشد.

 تأمین هزینه آبرسانی به توتک برای اهالی امکان پذیر نیست 

الوند سیری دهیار روستای توتک در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ری، با اشاره به عدم آب‌رسانی به روستای توتک اظهار داشت: پیش از این آب با تانکر به روستا می‌رسید اما چند روزی است که همین آب‌رسانی محدود نیز قطع شده و اهالی آب را از خارج روستا خریداری می‌کنند.

وی افزود: اهالی روستا آب را از طریق تانکر خریداری می‌کنند که هزینه تقریبی آن بین ۵.۱ تا ۲ میلیون تومان است و نهایتاً برای یک هفته هر خانواده کافی است.

دهیار روستای توتک در ادامه گفت: قنات روستا مالکیت خصوصی دارد و امکان آب‌رسانی به اهالی روستا از طریق آب قنات وجود ندارد.

وی با اشاره به کیفیت آب قنات ابراز داشت: سفره آب قنات زیر روستا قرار دارد و در مقاطعی شاهد نشت چاه‌های فاضلاب به آب قنات بودیم که آب را غیرقابل مصرف می‌کرد لذا تنها راه آب رسانی به روستا اتصال به شبکه شهری است.

سیری تصریح کرد: طی بازدیدی که عوامل شبکه بهداشت از قنات روستا داشتند استفاده از این آب را برای آشامیدن و حتی شست‌وشو ممنوع اعلام کردند زیرا که آلودگی میکروبی در آب مشهود است.

وی ادامه داد: مسئولان آب‌رسانی در روستای توتک را منوط به همیاری اهالی می‌دانند در صورتی که در حال حاضر این پروژه به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تأمین آن توسط اهالی روستا امکان پذیر نیست.

سیری ابراز داشت: دهیاری شبکه داخلی لوله کشی روستا را اجرایی کرده و منبع هوایی نیز نصب شده و اهالی نیز بخش داخلی لوله کشی منازل را انجام دادند که در صورت ورود آب به روستا امکان توزیع وجود دارد.

وی بیان کرد: زمینی به مساحت ۳۵۰ متر برای حفر چاه جانمایی و اهدا شده و مطالعات ژئوفیزیکی و آب‌شناسی آن انجام شده که از این مرحله به بعد مشارکت سایر دستگاه‌ها را نیاز داریم.

دهیار روستای توتک در پایان خاطرنشان کرد: این روستا از نعمت گاز نیز محروم است و پروژه گازرسانی در حدود ۸۵ درصد پیشرفت داشته اما به دلیل نبود اعتبارات متوقف شده است.

در زمینه تحویل روستاها به شبکه آب شهری نظام‌نامه‌ای از سوی استانداری تهران تعریف شده که بر اساس آن باید شرایط لازم جهت ارائه خدمات در روستا فراهم شود که شامل وجود منبع تأمین آب، حداقل تأسیسات آب‌رسانی، تأمین اعتبار توسعه شبکه و ... است.

در روستای توتک بر اساس نظام‌نامه‌ای استانداری لوله کشی داخل منازل توسط اهالی انجام شده و منبع آب در روستا استقرار یافته و زمینی از سوی دهیاری جهت حفر چاه آب اهدا شده زیرا که منابع آبی فعلی (قنات روستا) به دلیل مشکلات بهداشتی امکان بهره‌برداری ندارد و باید از طریق حفر چاه، آب سالم در اختیار مردم قرار گیرد.

بر اساس این گزارش آب شرب در روستای توتک وجود ندارد و قنات روستا نیز به توصیه عوامل شبکه بهداشت غیر قابل مصرف است لذا تنها راه دسترسی به آب که اولین و اساسی‌ترین نیاز هر خانواده است اتصال روستا به شبکه آب شهری است که آن هم به دلیل عدم تخصیص اعتبارات معطل مانده و ۸۰ خانوار ساکن در این روستا را بلاتکلیف کرده است.

کد خبر 746020
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha