گروه سیاسی: رئیس مجلس با اشاره به پیشینه‌ روابط ایران و آمریکا و مشکلاتی که دولت‌های ایالات متحده در سال‌های گذشته برای ایران به‌وجود آورده‌اند، خاطرنشان کرد:

رئیس‌جمهوری جدید آمریکا باید برای رفع مشکلاتی که به دست خود به‌وجود آورده‌اند تلاش کرده و گره‌ها را باز کند.

علی لاریجانی در نشستی که بخش اعظم سؤالات خبرنگاران در آن به موضوع مذاکره ایران و آمریکا اختصاص داشت، این جمله را در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت که از او پرسید چه چیزی می‌تواند ایران را برای نشستن در پای میز مذاکره با آمریکا تشویق کند؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، وی تاکید کرد: احتیاجی نیست کسی ما را به میز مذاکره دعوت کند، بلکه آنها که از دیپلماسی و مذاکره فرار کرده‌اند باید خود را به میز مذاکره برسانند.

رئیس قوه قانونگذاری در ادامه نشست خبری ‌اش در پاسخ به سؤال خبرنگار کریستین ساینس مانیتور که پرسید به‌نظر می‌رسد از سیگنال‌هایی که از طرف اوباما برای انجام مذاکره دریافت کرده‌اید راضی نیستید و از عملکرد اوباما ناامید هستید، اظهار داشت: ما از اقدامات اوباما راضی نیستیم، چرا که اقدامات آمریکا، منطبق با تئوری تغییر نیست، اگرچه ناامید هم نیستیم.

لاریجانی در پاسخ به سؤال همین خبرنگار که پرسید اگر اوباما تمام کارهایی را که تهران از آمریکا می‌خواهد، انجام دهد آیا ایران ایدئولوژی مرگ بر آمریکا را کنار می‌گذارد؟ گفت: سیاست جمهوری اسلامی و تفکر انقلاب اسلامی این است که کشور ایران مستقل باشد و خود اداره امور کشور خود را به دست گیرد.

وی افزود: با اشاره به اینکه حرف‌های اوباما همان حرف‌های چماق بزرگ و هویج‌بزرگ است ادامه داد: موضوع چماق و هویج در شان ملت ایران نیست و زمانه نیز به این حرف‌ها اعتمادی ندارد. بنابراین فکر می‌کنم احتیاجی به بازی‌های حاشیه‌ای نباشد، کسانی که ادعا می‌کنند می‌خواهند راه جدیدی را پیش پا بگذارند، مقداری از این راه جدید را توضیح دهند.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگار نیویورک‌تایمز مبنی بر اینکه اگر اوباما گزینه اقدام نظامی علیه ایران و پافشاری بر توقف غنی‌سازی ایران را از روی میز بردارد، آیا این دو اقدام برای انجام مذاکره کافی است؟ تاکید کرد: فکر نمی‌کنم اوباما چنین گرانفروشی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ما شعار تغییر را در عمل دولتمردان آمریکا ندیده‌ایم، خاطرنشان کرد: مردم جهان جنایات را می‌بینند و تحلیل می‌کنند، جا داشت که رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از جنایات غزه موضع درستی می‌گرفت و مردم تغییرات رفتار آمریکا را نیز نسبت به این جنایات مشاهده می‌کردند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به خبرنگار دیگری درخصوص احتمال مذاکره خود با نمایندگانی از آمریکا در کنفرانس مونیخ و آیا مطرح شدن شعار مذاکره با ایران از سوی اوباما، پروژه‌ای برای تاثیرگذاری در انتخابات داخلی ایران است، گفت: بعید می‌دانم مسئله مذاکره با آمریکا وزنی داشته باشد که در انتخابات ایران تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: موضوع کنفرانس مونیخ مشخص است. یکی از موضوعات این کنفرانس بحث پیدا کردن راه جدید برای خلع سلاح است. البته غالبا در عرصه بین‌المللی موضوعات دیگری نیز وجود خواهد داشت که در عرصه‌ رسانه‌ای پرتاب می‌شود.

فرافکنی مصر

خبرنگار دیگری از لاریجانی در مورد اتهامات برخی مقامات مصر علیه ایران پرسید که وی در این باره گفت: شاید برخی انتظار دیگری از جنگ 22 روزه و مسائل فلسطین داشتند که محقق نشده و اکنون فرافکنی می‌کنند، اما باید بگویم سیاست جمهوری اسلامی ایران دامن زدن به اختلافات نیست.

تئوری جمهوری اسلامی ایجاد وحدت اسلامی میان کشورهای اسلامی است. نماینده مردم قم افزود: من فکر می‌کنم کشورهایی که فوق تخصص خرابکاری بین کشورهای اسلامی دارند مثل ویروسی که در شکاف‌ها زندگی می‌کنند فعال شده‌اند اما ما اجازه نمی‌دهیم این ویروس‌های خرابکار تنفس کنند و به بقیه کشورهای اسلامی توصیه می‌کنیم فضا ندهند تا دیگران از ظرفیت فتنه گری خود استفاده کنند.

تکثر در انتخابات

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا اصولگرایان بر نامزدی احمدی‌نژاد اجماع می‌کنند و تکثر نامزدها چه تاثیری بر صحنه انتخابات خواهد داشت گفت: اینکه تکثر وجود دارد خوب است چون انتخابات را پرشور می‌کند البته این هم حدی دارد و اگر از حد بگذرد شأن کار را خراب می‌کند.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه نامزدها می‌گویند «می‌آییم و نمی‌آییم» و «هست یا نیست» مانع این است که مردم بتوانند ذهن خود را متمرکز کنند، البته ما باید صبر کنیم و آرایش نهایی صحنه را ببینیم

کد خبر 74533

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز