مساجد زیبای بسیاری در پایتخت ساخته شده، حتی زمانی که تهران هنوز به پایتختی انتخاب نشده بود.

مسجد

همشهری آنلاین-نصیبه سجادی: این مساجد با معماری بی‌نظیر که برگرفته از معماری اسلامی و سنتی ایرانی است زینت‌بخش مناطق مختلف این شهر است. یکی از این مساجد که عنوان نخستین مسجد جامع تهران را به خود اختصاص داده مسجد جامع بازار تهران است که همچون الماس در قلب پایتخت می‌درخشد.

مسجدجامع بازار تهران هزار سال سن دارد با ۷ شبستان که به‌تدریج ایجاد شده‌اند تا مسافران جامانده را اسکان دهند. این مسجد بین‌الحرمین هم دارد آن هم به واسطه ساخت مسجد شاه در دوران فتحعلی‌شاه قاجار در همان کوچه‌ای است که این مسجد در آن قرار داشت. از تاریخ بنای مسجد جامع بازار آگاهی دقیقی نداریم، ولی تردیدی نیست که دست‌کم در سده ۹ قمری/۱۵ میلادی دایر بوده است.مسجد جامع بازار به همت فردی به نام رضی‌الدین ساخته و توسط میرزا مسیح مجتهد تهرانی، امام جماعت و متولی مسجد،  شبستانی به آن افزوده شد که معروف است به شبستان چهل‌ستون.

اتفاقات رخ داده در این شبستان و مسجد راوی خوبی است برای بخشی از تاریخ معاصر ایران؛ مثل ماجرای قتل گریبایدوف که با سخنرانی میرزامسیح در شبستان چهل‌ستون مسجد جامع رقم خورد یا ماجرای مشروطیت و نخستین شهید  انقلاب مشروطه. این مسجد گنجینه‌ای هم دارد از همه قرآن‌های شاخص موجود در ایران، پاکستان، هندوستان، کشورهای عربی و اروپایی با ترجمه‌ فارسی و اردو، انگلیسی، آلمانی، فرانسه، اسپانیایی و....

نخستین قرآن چاپ‌شده در ایران، نخستین قرآن چاپ‌شده در جهان با بیش از ۳۰۰ سال قدمت، قرآن علی بن هلال، معروف به ابن بوّاب، قرآن چاپ بمبئی که تمام سطور آن در تمام صفحات با حرف الف شروع شده و قرآنی قدیمی به خط بریل ازجمله قرآن‌های نفیس موجود در گنجینه قرآنی این مسجد است.

کد خبر 744978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha