این روزها تورم و افزایش قیمت دلار روی همه چیز سایه افکنده و در این رابطه صنعت نشر و چاپ کتاب هم از این فشار تورمی بی‌نصیب نمانده تا جایی که به گفته یک فعال صنعت نشر شرایط به گونه‌ای است که فعالان این عرصه یا باید از سود خود بزنند یا کتابی چاپ نکنند.

کتابفروشی

همشهری آنلاین-گروه فرهنگی: صنعت نشر و چاپ کتاب در سال‌های اخیر به دلیل کاهش توان خرید مردم با مشکلات زیادی روبه‌روست و هر دفعه‌ای که لرزه‌ای در وضعیت بازار ایجاد می‌شود، پس‌لرزه‌های آن شامل حال اقتصاد بخش فرهنگی از جمله کتاب می‌شود.

در شرایط کنونی کتاب اولویت مردم نیست

مدیر نشر ثالث در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: شرایط اکنون به گونه‌ای است که ما فقط به امید زنده‌ایم. تورم برهمه چیز سایه افکنده و شامل حال صنعت چاپ و نشر کتاب می‌شود.

علی جعفریه گفت: کتاب هم مثل هر کالای دیگر تحت تاثیر تورم قرار می‌گیرد، اما از آنجا که کتاب اولویت مردم نیست بی‌شک آسیب‌ها بیشتر است. امروزه تامین گوشت و مرغ و کالاهای اساسی برای مردم در اولویت قرار دارد که تهیه آن هم مشکل شده، در این شرایط کتاب از اولویت‌ها خارج می‌شود.

مدیر نشر ثالث: به نقطه‌ای رسیدیم که دیگر کتاب چاپ نکنیم | مدیرعامل موسسه خانه کتاب: طرح حمایتی خرید کتاب در حال اجراست
علی جعفریه مدیر نشر ثالث

وی درباره اینکه افزایش قیمت دلار چه میزان روی قیمت کتاب اثر می‌گذارد بیان کرد: در ابتدا باید بگویم ما از کاغذ دولتی استفاده نمی‌کنیم. درواقع این کاغذها در اختیا ما قرار نمی‌گیرد. از سویی قیمت کاغذ شبیه قیمت دلار است. یعنی به روز است. از آنجا که ما برای تامین کاغذ مورد نیاز خود به بازار مراجعه می‌کنیم می‌بینیم کاغذ فروشان روزانه با هرتغییری که روی قیمت دلار اتفاق می‌افتد قیمت کاغذ را به همان میزان تغییر می‌دهند.

مدیرنشر ثالث افزود:  در چنین شرایطی ما توان و قدرت اینکه در نرخ گذاری‌ها با سایر کالاها را نداریم و دو راه بیشتر پیش روی‌ما قرار ندارد یا اینکه از میزان سود خود بزنیم  یا کتاب چاپ نکنیم و اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که کتاب چاپ نکنیم.

تکانه‌های اقتصادی آسیب‌زاست

معاون فرهنگی جدید وزارت فرهنگ‌ و ارشاد هم در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین تکانه‌های اقتصادی را برای صنعت نشر و چاپ کتاب آسیب‌زا اعلام کرد.

مدیر نشر ثالث: به نقطه‌ای رسیدیم که دیگر کتاب چاپ نکنیم | مدیرعامل موسسه خانه کتاب: طرح حمایتی خرید کتاب در حال اجراست
یاسر احمدوند معاون فرهنگی جدید وزارت فرهنگ‌ و ارشاد

یاسر احمدوند افزود: دولت برای اینکه این آسیب‌ها و تاثیر آنها را کم کند طرح‌های را باید اجر اکند که منافع آن هم شامل حال ناشران و دست‌اندرکاران این صنعت شود و هم  شامل حال مصرف‌کنندگان.

وی توضیح داد: تدابیر دولت در این شرایط مربوط به حوزه‌های ترویجی، معرفی و حمایت‌ها در زمینه انتشار است. همچنین تولید کاغذ داخلی هم می‌تواند در قیمت تمام شده تاثیر خوبی داشته باشد.

احمد وند افزود: خرید و تجهیز کتابخانه‌ها و افزایش اعتبارات نیز در این رابطه نتیجه بخش است.

ارائه یارانه ۲۵ درصدی خرید کتاب

مدیرعامل موسسه خانه کتاب هم در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: اکنون برای حمایت از ناشران و مصرف کنندگان طرح خرید کتاب حضوری با یارانه ۲۵ درصدی در کتابفروشی‌های عضو «سامانه خرید از کتابفروشی» در حال اجراست.

علی رمضانی گفت: علاقه‌مندان می‌توانند تا دهم اسفندماه ۱۴۰۱ با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو این سامانه  به صورت حضوری با یارانه ۲۵درصدی کتاب مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی ادامه داد: علاقه‌مندانی که پیش از این در «سامانه خرید از کتابفروشی» ثبت نام نکرده‌اند برای  تسریع در خرید حضوری قبل از حضور در کتابفروشی می‌توانند نسبت به ثبت نام در این سامانه به نشانی  c.ketab.ir اقدام کنند و خریدارانی که در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه مستقیم به کتابفروشی‌های عضو ضمن ارائه اطلاعات فردی، کتاب‌های موردنظر خود را بخرند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب بیان کرد: در «سامانه خرید از کتابفروشی» به هر کُدملی که سیم‌کارت تلفن همراه به نام آن ثبت شده باشد، مبلغ یک ‌میلیون ریال یارانه خرید کتاب تعلق می‌گیرد. این مبلغ به معنی ۲۵ درصد تخفیف خرید تا سقف ۴۰۰ هزار تومان است. به‌عبارت دیگر هر خریدار برای ۴۰۰هزار تومان خرید کتاب در این سامانه، فقط  ۳۰۰هزار تومان پرداخت می‌کند. البته  امکان خرید بیشتر از ۴۰۰هزار تومان بدون یارانه نیز در سامانه فراهم است.

فروش مجازی کتاب

رمضانی گفت: همچنین خریداران برای خرید مجازی نیز می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام و کتاب‌های مورد نیاز را از کتابفروشی‌های عضو خریداری کنند.

مدیر نشر ثالث: به نقطه‌ای رسیدیم که دیگر کتاب چاپ نکنیم | مدیرعامل موسسه خانه کتاب: طرح حمایتی خرید کتاب در حال اجراست
عای رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب

وی ادامه داد: طرح حضوری کتاب تا دهم اسفند برقرار است اما طرح غیر حضوری دائمی‌است و مصرف کنندگان می‌توانند با پرداخت هشت هزار تومان برای هر بسته پستی از هر نقطه کشور، کتاب‌های خریداری شده را در نشانی ثبت شده تحویل بگیرند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با بیان اینکه  خرید کتاب حضوری و مجازی برای همه افراد دارای کد ملی و حتی زیر ۱۸ سال فراهم است بیان کرد: خریدارانی که پیش از این همه یا بخشی از یارانه‌ سال جاری را در سامانه مصرف کرده‌اند نیز می‌توانند این یارانه را دریافت و در خرید حضوری یا مجازی استفاده کنند.

گرانی‌ها بی‌تاثیر نیست

مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره وضعیت صنعت نشر و چاپ کتاب به دلیل افزایش قیمت تمام شده کتاب بیان کرد: افزایش قیمت روی کاغذ فعلی بی‌تاثیر نبوده، اما آثار آن در آینده قابل پیش‌بینی است.

مدیر نشر ثالث: به نقطه‌ای رسیدیم که دیگر کتاب چاپ نکنیم | مدیرعامل موسسه خانه کتاب: طرح حمایتی خرید کتاب در حال اجراست

گفتنی است؛ خریداران می‌توانند برای دریافت راهنمایی درباره فرآیندهای ثبت‌نام و خرید کتاب از طریق «سامانه خرید از کتابفروشی» همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸-۰۲۱ (مرکز پشتیبانی و پاسخگویی) تماس بگیرند.

کد خبر 744697
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha