پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

در ضلع شمالی میدان توپخانه زمین کاملاً بایری بود که در سال ۱۲۹۹ و زمانی که کودتا شد، طبق آنچه مرحوم «جعفر شهری»، نویسنده کتاب ۵جلدی طهران قدیم، می‌نویسد، طی ۹۰روز اداره بلدیه اولیه تهران در آن ساخته شد و از طرفی هم روایت است که تکمیل آن تا سال۱۳۰۲ به طول انجامیده است.

بلدیه

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: عمارت بلدیه تهران به دستور «موسیو گاسپار ایپگیان»، شهردار ارمنی وقت تهران، ساخته شد و تا سال۱۳۴۵ برقرار بود، اما به دستور «نیک‌پی»، شهردار وقت تهران، در سال۱۳۴۷ تخریب شد.

میدان امام خمینی(ره)؛ میزبان بلدیه سابق

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

معمار این بنا نیکلای مارکف، معمار برجسته ایرانی-گرجستانی مقیم ایران، بود. مارکف برای شهرداری تهران کار می‌کرد و ساختمان‌های بسیاری را در تهران و شهرهای پیرامونی آن ساخته‌ است. در ضلع شمالی این ساختمان، پشت این بنا، حدفاصل لاله‌زار تا فردوسی، یک کوچه باریک ۴ متری بود که کوچه پشت شهرداری نام داشت. بعد از خراب شدن این ساختمان، این اصطلاح هم کم‌کم در ادبیات کوچه و بازار و میان مردم رنگ باخت .

میدان امام خمینی(ره)؛ میزبان بلدیه سابق

اما اکنون مجدداً ساختمان بلدیه به همان شکل اول خوشبختانه در حال ساخت است. در واقع، ساختمان بلدیه به عنوان نماد شهرداری تهران در دوره قاجار احداث شد، اما در گذر زمان دستخوش تغییرات زیادی شد و در سراشیب تخریب قرار گرفت و حالا با گذشت بیش از نیم قرن از فروریختن آن، ساختمان خانه شهر با نمایی برگرفته از معماری همان عمارت باشکوه، سربرآورده و در حال تکمیل و آماده سازی است.

میدان امام خمینی(ره)؛ میزبان بلدیه سابق

کد خبر 744392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha