یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

نخستین بانک کشور ۱۱بهمن سال۱۲۶۷ با صدور امتیازنامه‌ای از سوی ناصرالدین شاه قاجار و با فرمان سلطنتی ملکه بریتانیا به «بارون جولیوس دو رویتر» بانکدار یهودی- انگلیسی با مشارکت «حاجی سید علی‌اکبر» تاجر شیرازی راه‌اندازی شد.

بانك شاهي

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی:‌ تا دوره قاجار، صرافان وظیفه انتقال وجه را برعهده داشتند و محل فعالیت آنها بین مردم به تجارتخانه معروف بود. تجارتخانه برادران تومانیانس، تجارتخانه جمشیدیان، تجارتخانه جهانیان و شرکت اتحادیه، از جمله آنها بودند تا اینکه اولین بانک کشور راه‌اندازی شد که تصویر آن را در همین دوره مشاهده می‌کنید.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

این بانک که به «بانک جدید شرق» نامگذاری شد، در شمال‌شرقی میدان توپخانه قرار داشت. ۲ونیم درصد به حساب جاری و به حساب سپرده‌های ثابت ۶ماهه ۴درصد و یکساله ۶درصد سود می‌داد و وقتی اعتماد مردم جلب و فعالیت این بانک گسترش یافت، شعبه‌های دیگری از آن در کشور راه‌اندازی شد و به ۲۴شعبه رسید.

این بانک، ایده‌های بانکداری اروپایی را به کشور وارد کرد و دست به چاپ اسکناس زد. البته اسکناس‌ها شبیه قبض‌هایی بود که به‌صورت حواله خزانه‌داری به مشتری‌ها داده می‌شد. اوایل مردم که در خریدهای خود از سکه استفاده می‌کردند، اعتماد زیادی به پول کاغذی نداشتند و همین موضوع سبب شد «جوزف ربینو» نخستین مدیر بانک شاهنشاهی ایران، دستور داد برای گسترش استفاده از اسکناس، این حواله‌ها در زمان واگذاری مشتری‌ها به بانک قابل تبدیل به سکه نقره باشد. این حواله‌ها فقط برای خریدهای کوچک و روزانه افراد مورد استفاده قرار می‌گرفت و ارزش آن ۵قران بود.

پس از راه‌اندازی بانک شاهنشاهی که آن هم از سوی انگلیسی‌ها انجام شد، بانک جدید شرق تعطیل و  بانک شاهی جایگزین آن شد. تمامی فعالیت‌های این بانک هم پس از پیروزی انقلاب به موجب لایحه ملی‌شدن بانک‌ها، به بانک تجارت واگذار شد.

کد خبر 744390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 0
    اولین بانک ایران بانک سپه است که نخستین بانک ایران است و اسم قدیم بانک قشونی بوده