یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
۲ نفر

در ضلع جنوبی میدان امام خمینی(ره) ساختمان تلگرافخانه (اداره مخابرات اولیه) وجود داشت که متعلق به خاندان مخبرالدوله بود و در دوره ناصرالدین شاه راه‌اندازی شده بود.

تلگرافخانه

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: درست جایی که ساختمان مخابرات قرار دارد، روزگاری تلگرافخانه‌ای بود که تحت مدیریت مخبرالدوله ساخته شده بود. از این ساختمان چیزی باقی نمانده، اما قصه تلگرافخانه تهران و حرف مفت و مجانی زدن، برای اهالی این محدوده قصه‌ای آشنا بود.

قصه‌های خواندنی تهران را در اینجا دنبال کنید

 چه کسی و کجا اصطلاح «حرف مفت زدن!» را باب کرد؟


 وقتی تلگرافخانه در تهران دایر می‌شود و امکان برقراری ارتباط میان کاخ گلستان و درالفنون را برقرار می‌کند مردم حاضر نمی‌شوند از آن استفاده کنند. «علیقلی‌خان مخبرالدوله»، وزیر تلگراف، برای تشویق مردم به استفاده از تلگراف، می‌گوید تلگراف را مجانی کنید.

 چه کسی و کجا اصطلاح «حرف مفت زدن!» را باب کرد؟

مردم که از این اتفاق عجیب شگفت‌زده بودند هر روز در کنار مرکز ارسال تلگراف در شهر جمع می‌شدند و صف‌های طویل تکمیل می‌شد و برای یکدیگر تلگراف می‌فرستادند و حتی شوخی و مزاح و مطالب غیرضروری را برای یکدیگر با تلگراف ارسال می‌کردند. صف‌های تلگرافخانه چنان طویل شد و متن‌های تلگراف چنان بی‌ارزش که مخبرالدوله وزیر تلگراف دربار بخشنامه‌ای نوشت که آن‌ را بر در تلگرافخانه نصب کردند با این مضمون: «از امروز حرف مفت زدن ممنوع است و مردم باید هزینه تلگراف‌ها را بپردازند.» به این ترتیب، اصطلاح حرف مفت زدن ممنوع! از آن زمان در میان تهرانی‌ها باب شد.

 چه کسی و کجا اصطلاح «حرف مفت زدن!» را باب کرد؟

کد خبر 744374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha