گروه تحقیقاتی انشگاه توکیو روبات‌هایی به شکل اژدها و به فرم عنکبوت ساخته که می‌توانند شکل ساختاری خود را در زمان پرواز تغییر دهند و قابلیت‌های بی‌سابقه‌ای از خود بروز دهند.

ربات عنکبوت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، تیمی تحقیقاتی از دانشگاه توکیو با استفاده از گروهی قابل توجه از نمونه‌های اولیه پهپاد، روتورها را به سطح بالاتری ارتقا می دهد.
این ربات‌ها به صورت بخش‌هایی ساخته می‌شوند و هر بخش دارای واحد محرکه چند کوپتر مخصوص به خود است که به لطف سیستم‌های گیمبال چند محوره قادر به انتشار نیروی رانش در هر جهتی است.  این بخش‌ها به هم متصل شده‌اند، اما می‌توانند در طیفی از جهات مختلف حرکت کنند. این تیم بر نحوه هماهنگ کردن همه این سیستم‌های پیشرانه در زمان واقعی، حتی با تغییر شکل ساختار در حین پرواز، کار کرده است. این مفهوم در ابتدا از فکر اژدهای در حال پرواز الهام گرفته شده بود، و روشی که این جانوران افسانه‌ای می‌توانستند بدن خود را به آرامی در هوا حرکت دهند.

روبات اژدها

ببینید | پهپاد اژدها وارد می‌شود | قابلیت‌های روباتیک فراتر از انتظار


پروفسور موجو ژائو مدیر و دستیار این پروژه تحقیقاتی می‌گوید: اهل چین هستم، بنابراین از زمانیک ه کودک بودم همیشه رویای اژدها را در سر می‌پروراندم. روبات‌های زیادی الهام‌گرفته از جانداران طبیعی وجود دارند، دانشمندان سگ‌های روباتی می‌سازند، گربه‌های روباتی می‌شناسند. اژدها یک حیوان واقعی نیست، اما نوعی نماد مقدس در آسیا است. روبات اژدها را به‌عنوان یک بازوی انسانی در حال پرواز تصور کنید، به این فکر کنید که این اژدها در هوا چه کارهایی را می‌تواند انجام دهد. برای تعویض یک لامپ، یا باز کردن دری می‌توان از این اژدها که به صورت بازوی انسانی طراحی شده، استفاده کرد. حتی این تصور دور از ذهن نیست که این ربات روزی بتواند مانند یک مار متحول شود و بتواند فضاهای بسیار باریک و ناشناخته را کشف کند.
در ویدیوی زیر وضعیت روبات «اژدها» این تیم را مشاهده می کنید. این روبات کمی لرزان و کمی کند است، مانند یک هوایپمای دارای چند روتور با توجه به پیچیدگی کنترل یک هواپیمای چند روتور که به طور مداوم شکل و جهت ساختاری خود را تغییر می دهد، عملکرد این ربات بسیار چشمگیر است. این ویدئو نشان داده شده است که روبات شروع به انجام وظایف ابتدایی و پایه‌ای، مانند هل دادن و کشیدن اشیا، و چرخاندن روی خود برای ایجاد یک «حلقه گیره پرنده» با قابلیت گرفتن اجسام، گرفتن و رها کردن اجسام تا وزن ۱ کیلوگرم است.
 

این یک ایده کاملا خارق‌العاده است، یک ربات پنجه پرنده که می‌تواند در اطراف یک منطقه بچرخد، چیزهایی را بگیرد و کارهای مفیدی را با آنها انجام دهد. دیدن توان چنین پلتفرم هوایی «بسیار انعطاف‌پذیر»، آسان است این تیم چندین سال است که روی ربات اژدها کار می‌کند و وقتی نرم‌افزار کنترل پرواز سریع‌تر شد و با سرعت و سیالیت بیشتری شروع به حرکت کرد.

ربات عنکبوت

ببینید | پهپاد اژدها وارد می‌شود | قابلیت‌های روباتیک فراتر از انتظار
روبات عنکبوت دارای محرک‌های ضعیف و سبک وزن در مفاصل خود است، اما بخش عمده‌ای از کار آن حتی در هنگام راه رفتن توسط ملخ‌های گیره‌دار انجام می‌شود

اکنون، این تیم برداشت عجیب‌تری از مفهوم روبات ارائه کرده است، در قالب ربات جدید خود«عنکبوت» (SPIDAR) که مخفف عذاب‌آوری است برای روبات «چهارپای دارای کاربرد دوگانه که روتورهای آن در چهار بازو  توزیع شده و از نوع روبات‌های زمین به هوا است.»

«عنکبوت» یا «اسپیدار» یک روبات چهارپا با مفاصل در لگن و زانوی هر پا است. این مفاصل برای کمک به حرکت موتور ضعیفی دارند، اما تیم تحقیقاتی دانشگاه توکیو تلاش کرد تا  به کار بردن موتورهای اضافی را با استفاده از واحدهای پیشران چندکوپتری در هر بخش به عنوان وسیله اصلی برای حرکت دادن پاها به حداقل برساند  نیروی محرکه این روبات همچنین برای بلند کردن کل وزن ۱۵ کیلوگرمی این ساختار در هوا اختصاص داده شده است.

بیشتر بخوانید:


چیزی که در نهایت با آن مواجه می شوید یک روبات عنکبوتی بسیار کند و پر سر و صدا است که پاهایش در این مرحله ضعیف و لرزان به نظر می‌رسند. همچنین به نظر می رسد که به سختی برای ماندن در هوا تلاش می‌کند. این روبات با باتری فعلی خود می‌تواند به زحمت  ۲۰ دقیقه راه برود و به مدت ۹ دقیقه پرواز کند، واضح است که این روبات با یک دقیقه پرواز، مسیری بیشتر از آنچه که در ۱۰ دقیقه پیاده روی می‌پیماید، طی می‌کند. اما این روبات باعث امیدواری‌هایی نیز شده است؛ با کمی توسعه بیشتر، ربات « عنکبوت » به یک چنگال پرنده چهار نقطه‌ای تبدیل می شود که به طور بالقوه قادر به نگه داشتن و دو جسم در آن واحد است. مثلا می‌تواند درب شیشه را بردارد یا جعبه را در حالی که چیزی را از آن برمی دارد و در آن چیزی می گذارد  با استفاده از بازوانش نگه دارد.

کد خبر 743235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha