شورای نگهبان با توجه به دخالت‌های نمایندگان در امور عزل و نصب‌ها به سه نماینده مجلس در مازندران تذکر و کارت زرد داده است.

مازندران

به گزارش همشهری آنلاین، فارس نوشت: چهارم خرداد ماه ۱۴۰۱ بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس به نمایندگان ملت توصیه کردند که از دخالت در انتخابات پرهیز کنند.

رهبر انقلاب با اشاره به توصیه سابق خود به نمایندگان مبنی بر پرهیز از دخالت در انتصابات خاطرنشان کردند: رئیس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شده‌اند، در حالی‌که این توصیه به مصلحت خود شما است چرا که اگر در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده، مسؤولی منصوب شود اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود.

ایشان در این زمینه افزودند: یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند.

حالا به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی مجلس یازدهم و آغاز کورس انتخابات مجلس، دخالت‌های نمایندگان علیرغم نص صریح قانونی و فرمایش مقام معظم رهبری در عدم دخالت نمایندگان در امور عزل و نصب‌ها، شورای نگهبان به سه نماینده مجلس در مازندران تذکر و کارت زرد داده است.

براساس این گزارش، نمایندگان آمل، ساری و تنکابن از سوی شورای نگهبان در این باره تذکر جدی دریافت کرده‌اند و پرونده رسیدگی به دخالت‌های این نمایندگان در حوزه انتصابات در شورای نگهبان کشور مفتوح شده است.

تنش‌ها در فشار به دولت برای انتصاب فرمانداران، مدیران کل و نیز روسای دستگاه‌های اجرایی و حتی دهیاران و بخشداران و یا جلوگیری از انتصاب برخی افراد از دلایل این تذکرات بوده است.

به نظر می‌رسد با فرمایش صریح مقام معظم رهبری در این حوزه، شورای نگهبان در انتخابات آتی، تاکید و نظارت بیشتری بر حوزه فعالیت نمایندگان مجلس به ویژه در مازندران خواهد داشت.

ماجرای کارت زرد شورای نگهبان به برخی نمایندگان مجلس چیست؟

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان،  طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما در شورای نگهبان کارت زرد و قرمز و چیزهایی از این موارد نداریم و اساسا قانون چنین چیزی را پیش بینی نکرده است. به نظر می‌رسد این موضوع برداشت و تحلیل رسانه ای است و ارتباطی به شورای نگهبان ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بحث بررسی صلاحیت ها در زمان انتخابات است و الان هم یکسال تا انتخابات فرصت باقی مانده اما ظاهرا برخی برای انتخابات عجله دارند.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان با جمع شورایی خود در زمان انتخابات بررسی صلاحیت ها را انجام می‌دهند، گفت: شورای نگهبان در شرایط فعلی متمرکز بر مصوبات است و در خصوص بحث انتخابات اقدامی انجام نمی‌دهد.

طحان نظیف تاکید کرد: ما سعی‌مان بر این است که در زمان انتخابات هم اگر گزارش‌هایی دریافت می‌کنیم آنها را با خود افراد مطرح و نکات و دفاعیه افراد را دریافت کنیم که معمولا این اقدام شورا با تشکر و تقدیر و استقبال افراد همراه می‌شود. لذا بحث کارت زرد و تذکر اینها اصلا مطرح نبوده و نیست.

کد خبر 743190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha