مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

مرتضی اسلام‌زاده: بدون شک، یکی از پرهزینه‌ترین سازمان‌ها در کشورهای صاحب صنعت فضا، سازمان‌های فضایی هستند

 و به همین دلیل بودجه اختصاص داده شده به این سازمان‌ها همواره در حال افزایش است و در این میان سازمان فضایی روسیه، شاید انعطاف‌پذیرترین سازمان فضایی در جهان باشد که می‌خواهد بخشی از هزینه‌های این صنعت را با فرستادن افرادی همچون «انوشه انصاری» اولین فضانورد ایرانی و «مارکوس پونتس» دانشمند برزیلی به فضا و دریافت بیست میلیون دلار بودجه‌ای چشمگیر برای خود تامین کند. اما یکی از مهمترین راه‌های تهیه مخارج نه تنها در علوم فضایی که در تمامی امور، آگهی‌های تبلیغاتی هستند؛ آگهی‌های سودآوری که بسیاری از شرکت‌ها را از هزینه خدمات شرکت‌ها بی‌نیاز کرده است. نمونه بارز آن شرکت‌های «گوگل»، «یاهو» و... هستند که سودهای سرشاری را از محل آگهی‌های تبلیغاتی می‌برند. بر همین اساس، سازمان فضایی روسیه نیز جهت جذب آگهی پیش‌قدم شده و درصدد است تا از این راه برای خود درآمدی را حاصل کند. جالب اینجاست که هزینه صنعت فضایی روسیه، به مراتب کمتر از سازمان فضایی ایالات متحده «ناسا» است. اما ناسا در مقابل کسب درآمدها از خود مقاومت نشان داده است و باید دید چه زمانی کوتاه خواهد آمد و به نصب آگهی و فرستادن «توریست» به فضا اقدام خواهد کرد؟
خانم «والریا نیل»‌ مدیرکل امور موزه هوانوردی و فضایی ایالات متحده واقع در واشنگتن‌دی‌سی می‌گوید: «احتمالاً دورترین مکان برای قرار دادن محصولات آگهی‌دهندگان، فضاست. هر چیزی که به فضا فرستاده شده، ارزش بیشتری را یافته است». وی می‌افزاید: «با نگاهی به بازار جمع‌کنندگان آثار پرارزش و عملکرد موزه‌ها در گردآوری اشیایی که به فضا ارسال شده‌اند، می‌توان به این موضوع پی‌برد».
در سال 1985 میلادی «کوکاکولا»‌و «پپسی کولا» سازندگان نوشابه‌های غیرالکلی (Soft Drink) به دنبال موافقت سازمان ملی فضانوردی ایالات متحده (ناسا) جهت آزمایش زیست‌پذیری نوشابه‌های گازدار در فضا، فرصت را غنیمت شمرده و به رغم قوانین سختی که مانع رقابت آنها بود، دست به کاری شدند که «ارزیابی دستگاه‌های توزیع‌کننده نوشابه‌های گازدار» نامیده شد.
خانم نیل می‌گوید: «اولین آزمایش غیررسمی طعم نوشابه‌ها در فضا، بازاریابی موفقیت‌آمیزی برای هر دو شرکت بود».
خانم نیل می‌افزاید:‌ «علاقه واقعی این دو کارخانه نوشابه‌سازی، فراهم کردن نوشابه‌های گازدار، نه برای کیهان‌نوردان که برای همگی مردم روی کره زمین بود و حتی با وجود سخت‌گیری‌های ناسا در ارتباط با تبلیغات، ‌اکنون هر یک از آنها ادعا می‌کند که اولین کارخانه نوشابه‌سازی بوده‌اند که محصولشان به فضا رفته است».
در سال 2001 میلادی، بازاریابی فضایی هنگامی جهشی عظیم به جلو داشت که براساس آن، محصول شرکت «پیتزاهات» توسط آژانس فضاپیمایی روسیه به فضا فرستاده شد. این شرکت سازنده پیتزای آماده با پرداخت بیش از یک میلیون دلار از تبلیغات جهانی به نفع خود بهره‌برداری کرد و حقوق خودستایی، به عنوان اولین فرستنده پیتزای داغ به فضا را به خود اختصاص داد. دیری نپایید که شرکت «رادیو شاک» (Radio Shock)، خرده‌فروش وسایل الکترونیکی، با ساختن یک فیلم تبلیغاتی در داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی، یک کیهان نورد روسی را در حال باز کردن هدیه روز پدر نمایش می‌داد.
سازمان فضایی ناسا تا به حال حاضر نشده است در این کار شرکت کند، اما خانم نیل می‌گوید: «این نظر در آینده می‌تواند تغییر کند. قوانین ناسا، سر و کار داشتن با امور تجاری را منع می‌کند، ناسا در گذشته از تایید کالاها و تبلیغات بازرگانی خودداری کرده و اجازه نداده است که از پرواز کیهان‌پیماهایش (Shuttles) برای فروش کالا بهره‌برداری تبلیغاتی شود، کسی چه می‌داند، شاید این موضوع در آینده تغییر کرد.»
بازاریابان می‌گویند: «اگر ناسا در این مورد کوتاه بیاید، تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی می‌تواند به بزرگترین تامین‌کننده بودجه برای پژوهش‌های علمی آن سازمان تبدیل شود».
ناسا می‌گوید: «در حال حاضر با همکاری دولت بوش، مشغول بررسی و تهیه طرحی جامع برای استراتژی تبلیغات  آگهی‌های بارزگانی در فضا است».
کد خبر 7429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز