دادستان جدید سیرجان در روز معارفه متوجه شد شماری از کارگران یک معدن بخش خصوصی اعتصاب کرده‌اند؛ به محض اتمام مراسم در بازدیدی سه ساعته در جمع کارگران حضور یافت و ضمن اینکه تاکیدداشت پیگیر مطالبات برحق آنان خواهد بود اما اعلام کرد که اجازه خلل در چرخه تولید نیز داده نمی‌شود.

سیرجان

به گزارش همشهری آنلاین، سیرجان از قطب های مهم و بزرگ صنایع و معادن کشور است؛ شهرستانی که صنایع و معادن آن در این شرایط سخت اقتصادی کشور پیشرو هستند و در مراسم معارفه دادستان جدید هم بیشتر حاضران و مدیران، از دادستان پیشین به علت حمایت از روند تولید و اشتغال تشکر داشتند. اما این وضعیت سیرجان درحالی است که مجتبی قدیمی که روز گذشته (دوشنبه) با حضور رییس کل دادگستری کرمان در مسئولیت دادستانی معارفه شد می گوید پس از حضور در جمع کارگران معدن مس تخت گنبد از همان جا با رییس اداره کار شهرستان هم تماس گرفته که این مدیر دولتی نیز گفته است تمامی مطالبات کارگران توسط شرکت مذکور پرداخت شده است.. اما آنطور که دادگستری کل استان کرمان اعلام کرده دادستان سیرجان همچنین گفته است: کارگران به عنوان سربازان اقتصادی کشور در خط مقدم رونق چرخش اقتصادی و تولید ملی در حال تلاش هستند.

وی تصریح کرد: به محض اطلاع ‌در اولین روز کاری با مراجعه به معدن و در دیدار سه ساعته، صحبت های برخی از کارگران و نمایندگان آنان را شنیدم و پیگیر مطالبات کارگری خواهیم بود که دستورات لازم نیز به مدیران مربوطه جهت بررسی موضوع صادر شده است.

قدیمی افزود: با تماس انجام شده با رییس اداره کار سیرجان و بررسی موضوع، آن مرجع بیان داشت که تا این لحظه تمام مطالبات کارگران توسط شرکت پرداخت شده است اما در عین حال باز ما در دستگاه قضایی تا تعیین تکلیف نهایی پیگیر مطالبات برحق کارگران هستیم و اجازه نخواهیم داد حقوقی از آنها تضییع شود.

این مقام قضایی تصریح کرد: یکی از مباحث مهم که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی)،ریاست قوه قضاییه و مسئولان قضایی است ،موضوع حمایت از تولید و رونق چرخ اقتصاد است.

وی در عین حال تصریح کرد: در شرایط کنونی که در جنگ اقتصادی و تحریم های ظالمانه استکبار جهانی قرار داریم اجازه نخواهیم داد فرد یا افرادی در چرخ تولید خللی ایجاد کنند.

براساس گزارش دادگستری بر اساس آخرین اطلاعات واصله با توجه به پیگیری های به عمل آمده توسط دستگاه قضایی و صحبت های مدیرعامل شرکت، صبح امروز(سه شنبه) وضعیت کار در این معدن طبق روال عادی است و کارگران مشغول به کار هستند.

پیگیری عقبه موضوع

باتوجه به سخنان دادستان سیرجان و پیگیری های ایرنا، در حالی کارگران معدن مس تخت گنبد سیرجان طی سه روز اخیر دست به اعتصاب و تجمع زده اند که مسئولان متولی دولتی در شهرستان نیز می گویند حقوق آنان پرداخت شده است و ادامه اعتصاب خلاف مقررات و غیرقانونی است.

این معدن در بخش بَلوَرد شهرستان سیرجان واقع شده است؛ منطقه ای که به واسطه فعالیت معدن طی چندسال اخیر با عنوان شهر یا بخش بدون کارگر معرفی شده است زیرا معدن بخش خصوصی می گوید ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را به طور مستقیم مشغول به کار کرده است.

اگرچه خبرنگار ایرنا روز گذشته در جمع کارگران در منطقه برای انجام مصاحبه با آنان حاضر شد اما هیچکدام از کارگران تمایلی به انتشار تصاویر یا اعلام نامشان در مصاحبه نداشتند؛ این افراد که تعدادشان در تجمع روز گذشته حدود ۱۰۰ نفر برآورد می شد اعلام کردند خواهان افزایش حقوق هستند.

تجمعی برای افزایش دستمزد

یکی از تجمع کنندگان که نخواست نامش در خبر آورده شود گفت: این اعتصاب برای افزایش دستمزد است؛ در موضوع بیمه هم درخواست هایی داریم که نیازمند توجه خاص به بخش بیمه هستیم.

وی افزود: ما حق ایاب و ذهاب هم می خواهیم؛ حقوق ما نباید کمتر از برخی معادن در منطقه باشد.

یکی دیگر از کارگران نیز گفت: ما شنیده ایم بعضی شرکت های معدنی دولتی در شهرستان حقوق های بیشتری به کارگران می دهند و باتوجه به سختی شرایط اقتصادی ما هم دستمزد بیشتر می‌خواهیم.

حقوق کارگران بیشتر از قوانین کار

دست از کار کشیدن این کارگران درحالی است که مدیران داخلی معدن به خبرنگار ایرنا گفتند: جای تعجب دارد درحالی که پرداخت حقوق و مزایا طبق روال بوده اما همزمان با جشن پیروزی انقلاب این اعتصاب آغاز شده و کلیپ هایی نیز در شبکه های معاند انتشار یافته که اطلاعات غلطی را بازگو می کند زیرا شرکت طی ۲ سال گذشته حتی هیچ معوقه حقوق و اضافه کار نداشته است و طبق قانون کار همه حقوق و مزایای کارگران حتی بیشتر از قوانین کار پرداخت شده و مستندات آن نیز در ادارات دولتی موجود است.

مدیران شرکت معدن تخت گنبد مدعی هستند که براساس استنادات موجود، دریافتی کارکنان بیشتر از حقوق اداره کار است و برخی از کارگران بسته به رده شغلی بیشتر از میزان حقوق اداره کار دریافت می‌کنند.

یکی از مدیران شرکت حتی رقم دریافتی برخی کارگران اعتصاب کننده را برای خبرنگار ایرنا قرائت کرد و ضمن بیان اینکه دریافتی همه کارگران بیشتر از حقوق اداره کار است اما در عین حال گفت همه کارگران البته اینقدر نمی گیرند چون بسته به شرایط خاص و سختی کار رقم هایی تا چندبرابر حقوق کار هم پرداخت می شود؛ضمن اینکه مقایسه کردن یک شرکت معدن بخش خصوصی که همچنان درگیر اجرای طرح توسعه است با شرکت های دیگر دولتی منطقی نیست.

پای صحبت رییس اداره کار

برای پیگیری موضوع به اداره کار سیرجان نیز مراجعه کردیم؛ اداره ای که مسئولیت پیگیری حقوق کارگران را برعهده دارد. محمدرضا آقا خانی رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان نیز در این خصوص گفت: ما بشدت حامی حقوق کارگران هستیم اما وقتی دستمزد و مزایا طبق قانون کار و طبقه بندی مشاغل پرداخت شده و این کارگران دستمزد و مزایا را براساس قانون کار دریافت می کنند، تجمع و اعتصاب که سبب تعطیلی کار شود نیز خلاف قانون است.

وی با بیان اینکه کارگران حقوق و مزایای خود را با شرکت های دیگر مقایسه می کنند افزود: این کارگران سال ۹۷ تجمع داشتند و خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل بودند که این امر انجام شد و در حال حاضر این تجمع و اعتصاب هیچ وجاهت قانونی ندارد، کارگران باید سر کار خود بازگردند در غیر اینصورت برخورد قانونی خواهد شد.

آقاخانی تاکید کرد: خوب است برای حل مشکلات از طریق مسیرهای قانونی اقدام شود، تابع مقررات باشیم و هیچگاه محیط کار را متشنج نکنیم زیرا نتیجه ای نخواهد داشت.

معاون فرماندار: حق کارگران تضییع نشده

اما معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار سیرجان نیز مشابه رییس اداره کار صحبت کرد و گفت: در نشستی که با مدیرعامل و مدیران این شرکت داشتیم مشخص شد کارگران حقوق و مزایای خویش را حتی بیشتر از قوانین کار دریافت می کنند.

سیدرحیم رضوی افزود: تجمع و درخواست این کارگران شرکت بخش خصوصی معدن مس در بخش بلورد سیرجان درحالی است که شرکت کارفرما تاکنون مشکلی در پرداخت دستمزد نداشته است؛ با این حال با مدیران شرکت صحبت کردیم تا پای صحبت نمایندگان کارگران بنشینند و خواسته های قانونی آنان که قابلیت اجرا دارد را بشنوند تا در صورت حل مشکلات روند تولید در این کارخانه هم ادامه یابد.

باتوجه به سخنان طرفین این موضوع بحث تفاوت حقوق های شرکت ها که بعضی شرکت های خصولتی بزرگ به آن دامن زده اند، خود سوژه جداگانه ای است که قابلیت پیگیری دارد زیرا استاندار کرمان نیز چندی پیش تصریح کرد که شرکت های بزرگ برخی حواشی را با پرداخت های خاص خود ایجاد کرده اند.

در عین حال باتوجه به اظهارنظر مسئولان دولتی و قضایی مبنی بر پرداخت حق و حقوق کارگران این معدن بخش خصوصی از یک طرف و نیز وضعیت معیشتی کارگران در شرایط کنونی از طرف دیگر انتظار می رود هم مدیران شرکت های تولیدی و کارآفرین نهایت تلاش خود را برای تامین معیشت کارگران به کار گیرند و هم کارگران نیز از مقایسه های بدون کارشناسی با دیگر شرکت ها بپرهیزند تا چرخه تولید و اشتغال دچار آسیب نشود زیرا شرکت ها هویت، شرایط و مالکیت خاص خود را دارند.

کد خبر 742037
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha