همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در مغرب پیشنهاد ایران برای تشکیل کمیته مشترک حقوقی جهت پیگیری جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی را مطرح کرد.

به گزارش ایرنا، محمد حسین صفار هرندی روز چهارشنبه در سخنان خود در شهر رباط با اشاره به اینکه بخش اصلی تعارضات دنیای غرب با اسلام و مسلمانان در میدان فرهنگ و رسانه به منصه ظهور می‌رسد، گفت: فراهم آوردن زمینه ارتباط بیشتر فعالان رسانه‌ای در کشورهای مختلف با یکدیگر، باید جزو مبرم‌ترین دستورهای کار وزرای اطلاع رسانی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی باشد.

مشروح سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 الحمدالله رب العالمین و الصلوه والسلام علی رسول الله(ص) و علی آله و صحبه المنتجبین

آقای رئیس،آقای دبیرکل، خانم‌ها و آقایان

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اجازه می‌خواهم بدون هرگونه مقدمه‌ای، سخنان خود را با یادآوری جدی‌ترین واقعه  هفته‌های اخیر جهان که در گوشه‌ای از سرزمین‌های اسلامی اتفاق افتاد، آغاز کنم.

اجلاس گذشته را در جده در حالی برگزار کردیم که دل‌های شهروندان مسلمان در جای جای عالم اسلام، از تجاوز ناجوانمردانه نظامیان صهیونیست به لبنان و بمباران وحشیانه مناطق مسکونی، تاسیسات و شهری و منجمله زیرساخت‌های اطلاع رسانی آن کشور و به ویژه کشتار مردم بی‌گناه داغدار بود و اکنون این اجلاس به فاصله دو سال و چند ماه از آن تاریخ در شرایطی برگزار می‌شود که مصائب بیشمار وارده بر کودکان، زنان و همه ساکنان باریکه غزه، نه فقط دل های مسلمانان، بلکه تمامی انسان‌های شریف و آزاده را در سراسر جهان، به درد آورده و مجروح ساخته است. اینجا هم، مجرم همان است که پیش از این بود، رژیم منحوس صهیونیستی و حامی اصلی او ایالات متحده آمریکا.

-قتل اصحاب الاخدود. النار ذات الوقود. اذهم علیها قعود. و هم علی ما یفعلون بالمومنین شهود. و ما نقموا منهم الا ان یومنوا بالله العزیز الحمید.> صدق الله العلی العظیم

خواهران و برادران

این بار هم، همانند ماجرای پیشین، علاوه بر مصیبت‌های ناشی از قتل و جرح و ویرانی ها، محاصره غذایی و دارویی و تنهایی مظلومانه در برابر صهیونیست های کافر و جانی، آنچه موجب رنج و آزردگی افزونتر رزمندگان مقاومت می‌شد، تنهایی و غربت رسانه‌ای آنان در این جنگ نابرابر بود، آن گونه که صدای مظلومیت، حقانیت و مطالبات به حق ایشان در هیاهوی تبلیغاتی و رسانه ای دنیای سلطه و غرب وحشی گم می‌شد و چنین بود که در اغلب رسانه‌های جهان، مردم فلسطین و رزمندگان حماس، جنایتکار و متعدی معرفی شدند و اسرائیلی ها ، مظلومانی که برای دفاع از خود و تامین آرامش برای خویش، ناگزیر از پاسخگویی به حملات دشمنان خطرناک بشریت هستند.

به راستی اگر برخی رسانه‌های معدود در ایران و چند کشور دیگر در جهان اسلام را مستثنی کنیم، مگر جز این بود که جای ظالم و مظلوم در این فضاحت اطلاع رسانی به کلی عوض شده و رادیو ، تلویزیون‌ها و مطبوعات بخش وسیعی از دنیا - حتی بعضا در جهان اسلام-جانب قاتل زنان و کودکان فلسطینی را گرفته بودند.

البته برخلاف این جماعت رسوا و دولتمردان حامی و هم پیمان صهیونیست‌ها که چشم به حقایق بسته و در انتظار دریافت خبر سقوط دولت قانونی حماس به جنایات کم سابقه این رژیم خون آشام رضایت داده بودند، ملت‌های مسلمان و آزاده در همه جهان با چشمانی اشکبار و دل‌هایی مالامال از محبت به ساکنان غزه دست به دعا برداشته و برای پایداری و صبر این بلا دیدگان، از خداوند عزیز و مقتدر طلب نصرت و پیروزی می‌کردند. و خدا اجر صابران و مجاهدان در راه خویش را ضایع نکرد و دعای خوبان را در حق ایشان مستجاب کرد و مردم قهرمان غزه، از امتحان دشوار الهی سرافراز و رستگار بیرون آمدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله امام خامنه‌ای از همان آغازین روزهای حملات ددمنشانه اسرائیلی ها، با صدور پیامی روشنگرانه و قاطع، همراهی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را با ملت تحت ستم فلسطینی و اهالی غزه اعلام داشتند و همگان را به حمایت جدی و همه جانبه از مظلوم فرا خواندند. به تبع آن، رئیس جمهوری اسلامی ایران، فرستادگانی را به کشورهای مختلف به ویژه دولت‌های اسلامی و عربی گسیل داشت تا پیام ایشان مبنی بر ضرورت اتخاذ تدابیر یکسان برای مقابله اساسی با رژیم اشغالگر قدس را به حضور سران این کشورها تقدیم دارند. هر روز که گذشت، شور مردمی علیه جنایتکار صهیونیست بیشتر اوج گرفت. اما به راستی با وجود چیرگی نظامی سلطه صهیونیستی بر رسانه‌های عالم، چه عاملی، سبب گسترش اخبار و گزارش های مظلومیت و حقانیت مردم غزه و حماس در افکار عمومی شد؟ پیدا کردن پاسخ این سوال، رمز توفیقات بزرگترما در صحنه‌های گوناگون اطلاع رسانی خواهد شد.

حقیقت این است که فناوری‌های نوین اطلاعاتی اگرچه شرایط را برای تسلط بیشتر مستکبران بر رسانه‌های جهان، فراهم کرده، اما از سوی دیگر، امکان دسترسی آحاد مردم نیز از طریق همین وسایل نوین ارتباطی با یکدیگر، بیش از گذشته فراهم شده است. در این شرایط هر فرد از آحاد جامعه اسلامی به تنهایی، خود یک رسانه است و در پیوند میان خیل عظیم مومنان و مسلمانان با یکدیگر، قدرت رسانه‌ای بزرگی شکل گرفته که به خوبی بر دروغ پراکنی‌ها و جریان‌سازی رسانه‌ای دنیای غرب و صهیونیسم غلبه می‌کند.

دوستان:عالیجنابان 

بیایید تعریف تازه رسانه‌های خود را در نسبت نزدیک با این قدرت رسانه ای( رسانه میان مردمی) سامان دهیم. به این ترتیب می‌توان شکاف ناروایی را که به دلیل فاصله علمی و فناوری میان جهان اسلام و جهان غرب به وجود آمده است ، پرکرد. به عبارت دیگر، خلاء تکنولوژیک را با کثرت رسانه‌ها و فاصله میان خود و صاحبان زور و ثروت و صنعت را با قدرت پیام می‌توان جبران ساخت.

همکاران عزیز

تضاد و تعارض دنیای غرب با اسلام و مسلمانان، هر روز شکل تازه‌تری به خود می‌گیرد اما مهم این است که بخش اصلی این تعارضات، اکنون در میدان فرهنگ و رسانه به منصه ظهور می‌رسد. در این میان آنچه به ما کشورهای اسلامی، توانایی ایستادگی و رویارویی سرافرازانه در مصاف با نظام رسانه‌ای غرب را می‌بخشد اتکا به فعالیت‌های جمعی
رسانه‌های ملی و ارتباطات میان مردمی در همه کشورهای اسلامی است.

فراهم آوردن زمینه ارتباط بیشتر فعالان رسانه‌ای در کشورهای مختلف با یکدیگر، باید جزو مبرم‌ترین دستورهای کار وزرای اطلاع رسانی باشد. جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را برای گسترش این روابط و تبادل تجربیات اهالی رسانه‌های عمومی در کشورهای اسلامی اعلام می‌دارد و نیز آماده است که از همه ظرفیت‌های علمی و فناوری کشورمان برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی و ارتقای دانش دیجیتالی کشورهای دوست و برادر در عرصه اطلاع رسانی هزینه کند.

خواهران و برادران ! حضار محترم! آقای رئیس 

به باور ما آنچه در قضایای اخیر غزه مظلوم و مقاوم بر جمع کثیری از مسلمانان گذشت، نباید در سایه غفلت و تسامح، دچار مرور زمان شود. وظیفه دستگاه‌های اطلاع رسانی در سراسر جهان اسلام اقتضاء می‌کند که وقایع ‪ ۲۲‬روز حماسه و مظلومیت از سویی و خدعه و جنایت از سوی دیگر، یک به یک مستند سازی شود تا به عنوان ادعانامه‌های بلند، برای طرح در دادگاهی عادلانه علیه صهیونیست‌های جانی به کار گرفته شود. در سایه وحدت عملی دولت‌های اسلامی می‌توان امیدوار بود که دادگاه رسیدگی به جنایات ضدبشری اسرائیل به خاطر وقایع اخیر تشکیل گردد. پیشنهاد مشخص جمهوری اسلامی ایران، تشکیل کمیته حقوقی مشترک برای پیگیری این مهم که محاکم صالحه بین‌المللی و کشورهای عضو کنفرانس اسلامی است.

آقای رئیس 

در پایان ضمن تبریک انتخاب جنابعالی به ریاست این کنفرانس و تشکر از میزبانی خوب شما و ملت بزرگوار و حکومت پادشاهی مغرب در هشتمین نشست کنفرانس اسلامی وزیران
اطلاع رسانی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری به منظور تضمین موفقیت این اجلاس و مصوبات آن اعلام می‌دارد.

والسلام علیکم و رحمه ا ... و برکاته

گفتنی است اجلاس هفتم وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در تابستان 85 در جده برگزار شده بود.

کد خبر 74174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز